w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projekt... - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.989.2016.2.RSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2017, sygn. 2461-IBPP2.4512.989.2016.2.RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2016 r. (data wpływu 6 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 2 lutego 2017 r. znak: (data wpływu 7 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 pn. ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lutego 2017 r. znak: (data wpływu 7 lutego 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.989.2016.1.RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Powiat P.) złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Projekt jest planowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna, działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, poddziałanie 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT Subregionu ... . Przedmiotem ww. projektu jest wykonanie prac inwestycyjnych polegających na przebudowie istniejących obiektów z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia oraz przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w dwóch szkołach dla których organem prowadzącym jest Powiat P..

W piśmie z 2 lutego 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w następujący sposób:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Okres realizacji projektu: 27.01.2016-31.01.2018.
  3. Wnioskodawca zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz.U. z 2015 poz. 1445 z późn. zm.) wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana przez Powiatowe Zespoły Szkół objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2016, poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) - art. 5 ust.7 pkt 1-5 , w zakresie kształcenia i wychowania.
  4. Powiat z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizowanym projektem nie zamierza wykorzystywać, będącą jego efektem infrastrukturę - przebudowane istniejące obiekty wyposażenie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016, poz. 710 ze zm.) generującej po stronie Powiatu podatek należny.
  5. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat P.
  6. Towary i usługi nabywane przez Powiat dla realizacji projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  7. Objęte projektem przebudowane i doposażone pracownie zawodowe jednostek organizacyjnych Powiatu P. nie będą w przyszłości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z 2 lutego 2017 r.):
Czy Powiat P. ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 pn. ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat P. będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek naliczony w całości lub w części przy zakupie towarów i usług. Jednakże, realizując przedmiotową inwestycję dotyczącą projektu w zakresie poddziałania 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, projektu pn. ... nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz.U. z 2015 poz. 1445 z późn. zm.), powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana przez Powiatowe Zespoły Szkół objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowywania i jednocześnie nie będzie przeznaczona do żadnej innej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Powiat P. nie ma możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814 ze zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem ust. 3c.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ww. ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

1. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

1a) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;

2. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

3. zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;

4. wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;

5. wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki. Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Projekt jest planowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna, działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, poddziałanie 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT Subregionu ... . Okres realizacji projektu: 27.01.2016-31.01.2018. Przedmiotem ww. projektu jest wykonanie prac inwestycyjnych polegających na przebudowie istniejących obiektów z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia oraz przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w dwóch szkołach dla których organem prowadzącym jest Powiat P.. Wnioskodawca zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana przez Powiatowe Zespoły Szkół objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty - art. 5 ust. 7 pkt 1-5, w zakresie kształcenia i wychowania. Powiat z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizowanym projektem nie zamierza wykorzystywać, będącą jego efektem infrastrukturę - przebudowane istniejące obiekty, wyposażenie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, generującej po stronie Powiatu podatek należny. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat P.. Towary i usługi nabywane przez Powiat dla realizacji projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Objęte projektem przebudowane i doposażone pracownie zawodowe jednostek organizacyjnych Powiatu P. nie będą w przyszłości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, oraz towary i usługi nabywane przez Powiat dla realizacji projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a objęte projektem przebudowane i doposażone pracownie zawodowe jednostek organizacyjnych Powiatu P. nie będą w przyszłości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, nie zamierza on wykorzystywać efektów infrastruktury - przebudowanych istniejących obiektów, wyposażenia przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych - dla celów prowadzenia działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, generującej po stronie Powiatu podatek należny, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem, mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 pn. Praktyczna nauka zawodu priorytetem Powiatu - rozbudowa bazy oświatowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach