wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowa... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.27.2017.2.MGo

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.06.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.27.2017.2.MGo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 329/5 oraz zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 22 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 329/5 jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 329/5 oraz zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.27.2017.1.MGO.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wraz z współmałżonką sprzedał niezabudowaną nieruchomość o powierzchni 0,8483 ha oznaczoną numerami działek 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 o powierzchni 0,0926 stanowiąca drogę wewnętrzną.

Działki są niezabudowane. Zgodnie z rejestrem gruntów w ewidencji oznaczone są jako grunty orne, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działki są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną zgodnie z decyzją nr 17/14 z dnia 20 maja 2014 roku o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Działki będące przedmiotem sprzedaży były niezabudowane, nie były ogrodzone, nie były utwardzone. Na działki nie zostały poniesione żadne nakłady pieniężne. Działki są nieuzbrojone w przyłącz energetyczny, wodę z wodociągu gminnego, nie posiadają zbiorników na nieczystości ciekłe. Droga jest nieutwardzona. Wnioskodawca sprawdził możliwość zabudowy działek jednak nie przystąpił do planowania zagospodarowania działek czy uzyskania pozwolenia na budowę. Wnioskodawca jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. Żona Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca i jego żona pozostają w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój ustawowej wspólności majątkowej. Sprzedaż działek nastąpiła z majątku prywatnego współmałżonków poza działalnością gospodarczą. Czynność sprzedaży przedmiotowych działek została wykonana okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca jednoosobową działalność gospodarczą prowadzi od dnia 18 lutego 2002 roku. Przedmiotem działalności są usługi związane z kierowaniem budowami oraz realizacja projektów budowlanych związanych z wznoszeniem budynków.
  2. Od rozpoczęcia działalności w lutym 2002 roku Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  3. Dnia 28 marca 2008 roku Wnioskodawca wspólnie z żoną dokonał zakupu udziału wynoszącego 50% współwłasności działki 329. Następnie dnia 19 kwietnia 2012 roku Wnioskodawca wspólnie z żoną zakupił pozostałe 50% własności działki nr 329. Działka nr 329/5 powstała w wyniku podziału działki nr 329 z dnia 5 listopada 2014.
  4. Działkę nr 329 a po podziale 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 Wnioskodawca nabył w celu budowy domu dla siebie.
  5. Działki nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 od momentu nabycia do chwili sprzedaży nie były wykorzystywane do żadnych celów, nie były uprawiane, nie były ponoszone żadne nakłady finansowe poza podatkiem od gruntów.
  6. Działki nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 nie były wykorzystywane do celów osobistych nie były uprawiane.
  7. Działki nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 nie były wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
  8. Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym.
  9. Działki wymienione we wniosku nie były wykorzystywane do działalności rolniczej. Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
  10. Przedmiotowe działki nie były przedmiotem najmu czy dzierżawy.
  11. Przyczyną podjęcia decyzji o sprzedaży działek było podjęcie decyzji o zakupie mieszkania w K.. przy ulicy W.. .
  12. Dnia 20 września 2016 roku Wnioskodawca dokonał sprzedaży działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5.
  13. Wnioskodawca wniósł i uzyskał decyzję o warunkach zabudowy WZ z dnia 20 maja 2014 roku, ponieważ planował budowę domu dla siebie.
  14. Jednocześnie poza uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy Wnioskodawca nie podjął innych działań zmierzających do zmiany przeznaczenia gruntu.
  15. Decyzją nr R.. Wójta Gminy z dnia 5 listopada 2014 roku Wnioskodawca dokonał wydzielenia działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 z działki nr 329 w celu uzyskania drogi dojazdowej oraz Wnioskodawca liczył, że szybciej sprzeda działki o powierzchni ok. 20 arów a nie całą działkę o powierzchni 95 arów.
  16. Decyzją nr R. Wójta Gminy z dnia 5 listopada 2014 roku Wnioskodawca dokonał wydzielenia udziału 5/10 części niezabudowanej działki 329/5 na drogę wewnętrzną w celu uzyskania dojazdu do sprzedawanych działek.
  17. Wnioskodawca nie poczynił żadnych działań, żadnych nakładów finansowych w celu zwiększenia wartości sprzedawanych nieruchomości, uatrakcyjnienia gruntu.
  18. Jedynymi działaniami marketingowymi podjętymi w celu sprzedaży działek było umieszczenie tablicy.
  19. Formą ogłoszenia było umieszczenie tablicy sprzedam działkę na tych działkach.
  20. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży działek zostały przeznaczone na zakup mieszkania w K.
  21. Na pytanie zadane w wezwaniu Czy Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości, jeśli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:
    1. Jakie to nieruchomości?
    2. Kiedy i w jaki sposób Wnioskodawca wszedł w posiadanie tych nieruchomości?
    3. W jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Wnioskodawcę?
    4. W jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Wnioskodawcę od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
    5. Kiedy Wnioskodawca dokonał ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
    6. Ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
    7. Czy Wnioskodawca z tytułu ich sprzedaży odprowadzał podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
    8. Na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. nieruchomości?,

    Wnioskodawca odpowiedział tak, dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości:
    1. Dnia 28 grudnia 2011 Wnioskodawca nabył działki w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej w gminie R.. w celu budowy sklepu usługowego. Dnia 20 czerwca 2013 roku działki zostały sprzedane wraz z pozwoleniem na budowę i projektem.

    2. Przyczyną sprzedaży był brak środków finansowych do rozpoczęcia budowy. Sprzedaż nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i został odprowadzony podatek VAT i PIT. Środki zostały przeznaczone na zakup mieszkania w K..
    3. W lipcu 2008 roku Wnioskodawca dokonał sprzedaży mieszkania położonego w K przy ul. S. Pieniądze Wnioskodawca przeznaczył na wykończenie domu w G oraz zakup działki 329. Wnioskodawca mieszkanie używał do własnych celów mieszkaniowych ponad 5 lat.
  22. Na pytanie tut. Organu Czy Wnioskodawca posiada jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży, jeśli tak to ile i jakie?, Wnioskodawca odpowiedział tak, Wnioskodawca posiada inne nieruchomości tj. 7 szt. działek oraz 3 mieszkania i 50% udział w lokalu użytkowym. W najbliższej przyszłości Wnioskodawca nie zamierza ich sprzedawać.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 22 maja 2017 r.):

  1. Czy dostawa gruntu niezabudowanego tj. działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy dostawa gruntu rolnego niezabudowanego, działek 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5, dla wydano decyzję o warunkach zabudowy jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z 22 maja 2017 r.):

  1. Czynność sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego wykonana prywatnie przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy grunt rolny niezabudowany, dla którego wydano decyzję o warunkach zabudowy, nie jest terenem budowlanym w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 przy dostawie gruntów nie wystąpiły przesłanki do uznania wykonanej sprzedaży za działalność gospodarczą tzn. czynności nie są wykonywane w sposób ciągły, nie są wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Czynność sprzedaży została wykonana okazjonalnie a Wnioskodawca nie zmierza do nadania jej stałego charakteru.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT Zwalnia się od podatku (...) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT jako tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analizując, zatem zakres nieruchomości niezabudowanych traktowanych jako tereny budowlane na potrzeby VAT, należy odwołać się do przepisów właściwych aktów prawnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca wystąpił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy po to, aby sprawdzić możliwości zabudowania działki. Przed i po otrzymaniu decyzji o warunkach zabudowy (dalej WZ) nie poniósł żadnych nakładów na sprzedawane działki.

Tym samym Wnioskodawca nie zmienił charakteru sprzedawanego gruntu a decyzja o warunkach zabudowy miała jedynie sprawdzić możliwości zabudowy działek.

Za powyższym stanowiskiem przemawia dodatkowo to, iż w przypadku uchylenia decyzji WZ już po dokonaniu dostawy nieruchomości okazałoby się, że transakcja nie była prawidłowo opodatkowana i niezbędne jest dokonanie korekty zarówno wystawionej faktury, jak i rozliczenia dokonanego z organem podatkowym. Taka interpretacja zatem, a także jej skutek oznaczałby, iż została naruszona zasada pewności prawa, bowiem podatnik dokonał nieprawidłowego rozliczenia tej transakcji z przyczyn niezależnych od siebie i występujących już po dokonaniu transakcji. W sytuacji, w której uznano by, iż decyzja WZ może kształtować obciążenie podatkowe dostawy nieruchomości na potrzeby podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 329/5,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który jest podatnikiem VAT.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy o VAT, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla uznania danego majątku za prywatny istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. W tym miejscu należy podkreślić, że wprawdzie pojęcie majątku prywatnego nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. Majątek prywatny to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze wskazanego powyżej orzeczenia C-291/92 wynika bowiem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości (lub jej części) wyłącznie do celów osobistych.

Tym samym określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zatem, jak wskazano wyżej, dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działania podmiotu dokonującego tej dostawy wskażą znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, które mogą składać się z kilku następujących po sobie transakcji. Czynności takie jak np. poniesienie wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

Dlatego też, aby uznać, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku VAT należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca.

Ponadto z treści orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Trybunał orzekł również, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

W przypadku, gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia nieruchomości, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem zbycie nieruchomości nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Konieczne jest zatem ustalenie, czy w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, przedmiotem działalności są usługi związane z kierowaniem budowami oraz realizacja projektów budowlanych związanych z wznoszeniem budynków. Od rozpoczęcia działalności w lutym 2002 roku Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wraz z współmałżonką sprzedał niezabudowaną nieruchomość oznaczoną numerami działek 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 stanowiąca drogę wewnętrzną. Działki są niezabudowane. Działki są przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną zgodnie z decyzją nr z dnia 20 maja 2014 roku o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wnioskodawca sprawdził możliwość zabudowy działek jednak nie przystąpił do planowania zagospodarowania działek czy uzyskania pozwolenia na budowę. Dnia 28 marca 2008 roku Wnioskodawca wspólnie z żoną dokonał zakupu udziału wynoszącego 50% współwłasności działki 329. Następnie dnia 19 kwietnia 2012 roku Wnioskodawca wspólnie z żoną zakupił pozostałe 50% własności działki nr 329. Działkę nr 329 a po podziale 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 Wnioskodawca nabył w celu budowy domu dla siebie.

Działki nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 od momentu nabycia do chwili sprzedaży nie były wykorzystywane do żadnych celów, nie były uprawiane, nie były ponoszone żadne nakłady finansowe poza podatkiem od gruntów.

Działki nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udział 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 nie były wykorzystywane do celów osobistych. Przyczyną podjęcia decyzji o sprzedaży działek było podjęcie decyzji o zakupie mieszkania w K przy ulicy W..

Wnioskodawca wniósł i uzyskał decyzję o warunkach zabudowy WZ . z dnia 20 maja 2014 roku.

Decyzją nr R. Wójta Gminy R. z dnia 5 listopada 2014 roku Wnioskodawca dokonał wydzielenia działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 z działki nr 329 w celu uzyskania drogi dojazdowej. Wnioskodawca liczył, że szybciej sprzeda działki o powierzchni ok. 20 arów a nie całą działkę o powierzchni 95 arów.

Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży działek zostały przeznaczone na zakup mieszkania w K.. przy ul. W.

Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca posiada jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży tj. 7 szt. działek oraz 3 mieszkania i 50% udział w lokalu użytkowym.

Analizując opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę w kontekście powołanych regulacji ustawy o VAT oraz powyższych orzeczeń TSUE stwierdzić należy, że Wnioskodawca dla czynności sprzedaży działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 działał w charakterze podatnika VAT, a czynność ta nosiła znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z zawartego we wniosku opisu sprawy wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawcy, która wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca wprawdzie twierdzi, że nabył działkę nr 329 w celu budowy domu dla siebie jednak przedmiotowej działki od momentu nabycia do chwili sprzedaży nie wykorzystywał do celów osobistych, do żadnych celów. Wnioskodawca natomiast wniósł i uzyskał decyzję o warunkach zabudowy WZ . z dnia 20 maja 2014 r. Wnioskodawca stwierdził również, że sprawdził możliwość zabudowy działek jednak nie przystąpił do planowania zagospodarowania działek czy uzyskania pozwolenia na budowę. Ponadto decyzją Wójta Gminy R z dnia 5 listopada 2014 r. Wnioskodawca dokonał wydzielenia działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 w celu uzyskania drogi dojazdowej. Wnioskodawca wskazał również, iż liczył, że szybciej sprzeda działki o powierzchni ok. 20 arów a nie całą działkę o powierzchni 95 arów. Należy również podkreślić, że Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca m.in. w 2013 r. sprzedał działki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a środki uzyskane ze sprzedaży zostały przeznaczone na zakup mieszkania w K.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz orzecznictwo stwierdzić należy, że dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek, o których mowa we wniosku, powstałych z działki nr 329 została dokonana w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca w tym zakresie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a transakcja ta podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa wiąże się przede wszystkim z faktem niewykorzystywania przez Wnioskodawcę nieruchomości wskazanych we wniosku w żaden sposób dla celów osobistych.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że czynność sprzedaży gruntu rolnego niezabudowanego wykonana prywatnie przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 329/1, 329/2, 329/3, 329/4 oraz udziału 5/10 części niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka 329/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy

i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z opisu sprawy wynika, że działki są niezabudowane. Zgodnie z rejestrem gruntów w ewidencji oznaczone są jako grunty orne, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działki są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną zgodnie z decyzją nr . z dnia 20 maja 2014 roku o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przedmiotem dostawy przez Wnioskodawcę były działki niezabudowane, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zatem przedmiotem dokonanej dostawy nie był grunt rolny niezabudowany. Tym samym Wnioskodawca dokonał dostawy terenów budowlanych bowiem działki są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną zgodnie z wydaną decyzją nr . z dnia 20 maja 2014 r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Ponieważ grunt rolny niezabudowany, dla którego wydano decyzję o warunkach zabudowy jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zatem zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 nie znajdzie zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, Delegatura w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej