Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu pasz.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu pasz jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu pasz.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi grupę producentów trzody chlewnej. W związku z możliwością otrzymania dofinansowania po każdym roku istnienia grupy, składa wniosek i otrzymuje pomoc finansową. Po pierwszym roku we wrześniu otrzymał pomoc i przeznaczył ją na zakup pasz do trzody dla każdego z członków grupy, protokołem przekazania pasz, przekazał je członkom grupy. Otrzymał w sumie 176 544,99 zł i tę kwotę przeznaczył na zakup pasz, traktując ją jako kwotę netto z faktur na pasze. W sumie w 2014 r. (o którym mowa w zdarzeniu) wydał na zakup pasz kwotę 119 649,31 zł plus VAT 9608,54 zł. Podatek VAT z faktur na zakup pasz odliczył, ponieważ uważa, że to jego wydatek. Z kwoty dotacji otrzymanej przeznaczył na kwotę netto faktur za pasze. Nie wystawiał faktur wewnętrznych na VAT ze sprzedaży pasz dla członków grupy.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Cel przekazywania pasz członkom grupy to cel zgodnie ze statutem podnoszenie opłacalności produkcji trzody chlewnej w gospodarstwach członków grupy, poprzez wspólne zaopatrzenie w środki do produkcji. Wnioskodawca odkupuje i sprzedaje we własnym imieniu trzodę chlewną wyhodowaną przez członków grupy, karmioną przekazaną paszą. Faktury na zakup pasz są wystawiane przez dostawców na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT mógł odliczyć VAT od zakupu pasz dla grupy?
Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli na zakup pasz przeznaczył kwotę netto pomocy finansowej z ARiMR, to naliczony od tych faktur VAT, ma prawo odliczyć od podatku należnego, ponieważ Wnioskodawca sam zapłacił za ten VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi grupę producentów trzody chlewnej. W związku z możliwością otrzymania dofinansowania po każdym roku istnienia grupy, składa wniosek i otrzymuje pomoc finansową. Po pierwszym roku otrzymał pomoc i przeznaczył ją na zakup pasz do trzody dla każdego z członków grupy, którą przekazał członkom grupy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Celem przekazywania pasz członkom grupy, zgodnie ze statutem, jest podnoszenie opłacalności produkcji trzody chlewnej w gospodarstwach członków grupy, poprzez wspólne zaopatrzenie w środki do produkcji. Wnioskodawca odkupuje i sprzedaje we własnym imieniu trzodę chlewną wyhodowaną przez członków grupy, karmioną przekazaną paszą. Faktury na zakup pasz są wystawiane przez dostawców na Wnioskodawcę.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu pasz, które przekazał członkom grupy w celu ich wykorzystania do hodowli trzody chlewnej, którą następnie odkupuje od członków grupy i sprzedaje we własnym imieniu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w powołanych przepisach uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie obie przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zostały spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary (pasze) służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (opodatkowana sprzedaż trzody chlewnej kupionej od członków grupy). Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu pasz przekazywanych członkom grupy. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.
Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT mógł odliczyć VAT od zakupu pasz dla grupy.
Tut. Organ wyjaśnia, że stanowisko Wnioskodawcy zostało ocenione jako nieprawidłowe ze względu na przedstawioną błędną argumentację. Nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu, że Wnioskodawca sam ten podatek zapłacił, a na zakup pasz przeznaczył kwotę netto otrzymanej pomocy finansowej. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów (pasz) ze względu na to, że nabywane towary (pasze) są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu