Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych .
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych . Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska oraz pytania.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina zamierza złożyć partnerski wniosek o dofinansowanie pn. Wdrażanie strategii niskoemisyjnych w Subregionie Południowym (...). Liderem Projektu będzie Gmina A, Gmina B Partnerem. Wniosek aplikacyjny złożony zostanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020; Działanie 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych. W 2016 r. przygotowane zostanie Studium Wykonalności Inwestycji oraz wniosek. Natomiast cała realizacja zadania planowana jest na 2017 r. Zakres rzeczowy Projektu po stronie Gminy B obejmuje:
- budowę dworca autobusowego jako centrum przesiadkowego wraz z zagospodarowaniem terenu na dz. nr 326/2;
- wydzielenie miejsc postojowych wraz z drogą dojazdową (parking otwarty) dla samochodów osobowych na dz. nr 344, 367/24;
- wykonanie ścieżek pieszo-rowerowych poprzez przebudowę istniejących ciągów pieszych oraz wymianę i uzupełnienie latarni na działkach nr 335, 343, 362, 369;
- modernizację fontanny wraz z infrastrukturą techniczną na dz. nr 369, (wydatek niekwalifikowalny w ramach niniejszego Projektu);
- budowę lub montaż systemowej toalety publicznej z dostępem dla osób niepełnosprawnych na dz. nr 367/24, (wydatek niekwalifikowalny w ramach niniejszego Projektu).
Celem głównym wszystkich przedstawionych wyżej zadań jest poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia, poprzez rozwój czystych, bezpiecznych i efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. Cele te wykazują ścisły związek z wykonywaniem zadań własnych Gminy i jej działalnością w sferze publicznej. Realizując wymienione, zaplanowane w ramach niniejszego Projektu zadania, Gmina realizować będzie zadania własne, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446), w szczególności, w zakresie:
- ochrony środowiska i przyrody;
- ładu przestrzennego;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- utrzymania urządzeń sanitarnych;
- lokalnego transportu zbiorowego;
- ochrony zdrowia;
- kultury fizycznej i turystyki;
- promocji gminy.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania będą wystawiane na Gminę. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.
Gmina wykonuje zadania własne, nałożone na nią przepisami prawa w ramach reżimu publicznoprawnego, ale również czynności cywilnoprawne (sprzedaż nieruchomości, wynajem, dzierżawa, itp.).
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
- Projekt, który będzie przeprowadzony na terenie Gminy nosi nazwę Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych ();
- towary i usługi, nabyte w ramach realizacji cyt. wyżej zadań, jak i po ich zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 listopada 2016 r.).
Czy w trakcie realizacji zadań, przewidzianych w ramach realizacji, jak i po zakończeniu Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych () Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 3 listopada 2016 r.).
Gmina stoi na stanowisku, że realizując zadania, przewidziane w ramach Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych () nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług.
Gmina, nabytych w związku z realizowaną inwestycją towarów i usług, nie zamierza wykorzystywać dla celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie nabyte towary i usługi udostępniane będą nieodpłatnie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy:
- pkt 1 ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- pkt 3 wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- pkt 4 lokalnego transportu zbiorowego,
- pkt 5 ochrony zdrowia,
- pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- pkt 18 promocji gminy.
Z treści wniosku wynika, że Gmina złoży partnerski wniosek o dofinansowanie Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych () do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zakres rzeczowy Projektu po stronie Gminy obejmuje budowę dworca autobusowego jako centrum przesiadkowego wraz z zagospodarowaniem terenu, wydzielenie miejsc postojowych wraz z drogą dojazdową (parking otwarty) dla samochodów osobowych, wykonanie ścieżek pieszo-rowerowych poprzez przebudowę istniejących ciągów pieszych oraz wymianę i uzupełnienie latarni, modernizację fontanny wraz z infrastrukturą techniczną a także budowę lub montaż systemowej toalety publicznej z dostępem dla osób niepełnosprawnych.
Głównym celem ww. zadań jest poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia, poprzez rozwój czystych, bezpiecznych i efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. Realizując ww. zadania, zaplanowane w ramach Projektu, Gmina realizować będzie zadania własne, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w szczególności ochrony środowiska i przyrody, ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania urządzeń sanitarnych, lokalnego transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, kultury fizycznej i turystyki oraz promocji gminy. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi, nabyte w ramach realizacji powyższych zadań, jak i po ich zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych ().
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie planowana przez Wnioskodawcę realizacja ww. Projektu nastąpi w ramach władztwa publicznego. Gmina wykonując powyższe zadania będzie działała jako organ administracji publicznej i będzie upoważniona do korzystania ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ będzie ona realizowała w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Ponadto należy wyjaśnić, że podstawowym warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy, który należy przeanalizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu przyszłych działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że ich nabycie nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując ww. Projekt nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Podsumowując, należy stwierdzić, że w trakcie realizacji zadań wchodzących w skład Projektu pn. Budowa ścieżek pieszo-rowerowych, wydzielenie miejsc postojowych (), jak i po ich zakończeniu Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur z tytułu nabycia towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla Gminy A.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu