Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. XXX jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. XXX.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina i reprezentujący ją Urząd Miejski w miejscowości C. w chwili obecnej są na etapie podpisania umowy o dofinansowanie realizacji projektu pn. XXX, który będzie realizowany w ramach: RPO na lata 2014-2020 w ramach OP 5 XXX. Projekt zakłada wymianę i modernizację ulicznych opraw oświetleniowych zarówno w głównych ciągach komunikacyjnych, jak i przyległych ulicach na nowoczesne oprawy oświetleniowe LED. Modernizacją i wymianą objętych będzie 1374 szt. punktów świetlnych należących do Gminy. Pozostałe 169 punktów świetlnych pozostanie bez modernizacji, gdyż są one w dobrym stanie technicznym. Projekt zakłada także modernizacje 48 punktów sterowania należących do gminy na inteligentne z analizatorem parametrów sieci. W celu uzyskania znacznego zmniejszenia pobieranego wolumenu energii zakłada się zastosowanie opraw ze zintegrowanymi źródłami światła LED z zaawansowanym systemem optycznym. Sterowanie oprawami odbywałoby się za pomocą asynchronicznej transmisji napięciowej po sieci zasilającej, przeprogramowującej grupowo oprawy. Same oprawy wyposażone w autonomiczne kontrolery typu wirtualnej północy, obliczające czas zmniejszonej intensywności świecenia w czasie mniejszej intensywności ruchu ulicznego w oparciu o historyczne cykle załączeń i wyłączeń. Projekt zakłada sterowanie oświetleniem za pomocą urządzeń zdalnego monitorowania i zarządzania oświetleniem przez stronę www. lub aplikację desktopową w czasie rzeczywistym z pozycji komputera lub urządzenia mobilnego. System z wbudowanym odbiornikiem GPS umożliwiającym dopasowanie załączania i wyłączania oświetlenia, optymalnie do czasów wschodu i zachodu słońca. Dodatkowo z GPS pobierany będzie dokładny czas, co eliminuje konieczność okresowej korekty zegara w urządzeniu.
Gmina (Urząd Miejski) będzie w całości ponosił koszty inwestycyjne do momentu zakończenia realizacji inwestycji i rozliczenia przedsięwzięcia gwarantując, iż po zakończeniu realizacji projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu, nie zmieni się charakter własności powstałej infrastruktury oraz nie zostanie zaprzestana działalność w zakresie świadczenia usług publicznych. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu (zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia) będzie Gmina. Gmina zapewni także trwałość organizacyjną, instytucjonalną oraz finansową przedsięwzięcia, a także jego rezultatów. Po zakończeniu wdrażania projektu, produkty projektu będą użytkowane przez Urząd Miejski.
Po zakończeniu inwestycji, odebraniu jej protokołem odbioru końcowego i dokonaniu płatności, przedmiotowa inwestycja zostanie wniesiona na stan środków trwałych Urzędu Miejskiego. Ponadto Urząd Miejski będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych za przedmiotową inwestycję. Projekt zakłada iż po zakończeniu inwestycji oraz reprezentujący ją Urząd Miejski będzie operatorem zmodernizowanej sieci oświetleniowej. Powstała, infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gdyż Gmina nie będzie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących oświetlenia ulicznego (w tym sprzedaży, dzierżawy, itp.). Ponadto oświetlenie uliczne i cała powstała infrastruktura nie będzie wnoszona do żadnego podmiotu, pozostanie na stanie Urzędu Miejskiego (analogicznie jak dotychczas).
Przedmiotowy projekt będzie finansowany z 3 źródeł, tj. ze środków Unii EFRR, z dotacji celowej budżetu państwa w ramach RPO Województwa ... na lata 2014-2020 oraz środków własnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy dla Gminy (Urzędu Miejskiego) przysługuje prawo do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515, z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy, bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W art. 7 ust. 1 czytamy, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. (pkt. 3): wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Rozwinięcie i uszczegółowienie powyższego zagadnienia znajdujemy w art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r., poz. 1059 ), który stanowi, że do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy: (....)
2.planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy
ulic publicznych ();
3. finansowanie oświetlenia znajdujących się
na terenie gminy ulic ();
4. planowanie i organizacja działań
mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań
zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.
Przez finansowanie oświetlenia w myśl art. 3 pkt 22 ustawy Prawo energetyczne, rozumie się finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Z tytułu wykonania tych zadań gmina (ani obsługujący ją urząd) nie jest uznawana za podatnika VAT na podstawie regulacji ustawowej, tj. art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), który stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi; przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z faktem, iż zarówno budowa, jak i koszty utrzymania oraz finansowanie kosztów zakupu energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne należą do zadań własnych gminy, a cała infrastruktura która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu (oprawy oświetleniowe, szafki sterownicze itd.) nie będzie wykorzystywana na cele czynności opodatkowanych, nie będzie także sprzedawana, dzierżawiona ani też wnoszona do innego podmiotu, Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia/odzyskania VAT od wykonanej inwestycji ani w całości ani w części zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego zdarzenia przeszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Gminie nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, z których realizowany był projekt wymieniony we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.
Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy