Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 sierpnia i 14 września 2016 r. (data wpływu 10 sierpnia i 20 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek nr 2/2 i nr 3 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek nr 2/2 i nr 3 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Dnia 20 września 2016 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Zainteresowany będący stroną postępowania (X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Y spółka komandytowa) (dalej: Nabywca) planuje nabyć działki od osoby fizycznej w celu ich zabudowy.
Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Z) (dalej: Sprzedający) jest rolnikiem posiadającym status rolnika ryczałtowanego rozumianego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710) (dalej: Ustawa o VAT), jako rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT.
Sprzedający prowadzi gospodarstwo rolne od dnia 5 września 1992 r., które otrzymał w drodze darowizny od rodziców. W grudniu 1992 r. powiększył gospodarstwo o dwie działki rolne otrzymane w formie darowizny od kuzyna. Otrzymane grunty stanowią majątek osobisty Sprzedającego, były nabyte z zamiarem prowadzenia nań gospodarstwa rolnego, a nie celem odsprzedaży i nie służą prowadzeniu działalności gospodarczej. Ponadto Sprzedający nie prowadzi żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej. W roku 2006 Sprzedający dokonał zbycia dwóch działek rolnych. Sprzedaż ww. działek jako gruntów nieprzeznaczonych pod zabudowę, nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Po dokonaniu planowanej transakcji sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3 na rzecz Nabywcy, Sprzedający przez następne dwa lata nie planuje sprzedaży innych działek.
Ponadto, Sprzedający nie wydzierżawia ani nie wynajmuje żadnej z posiadanych przez siebie działek (tj. ani działek nr 2/2 oraz nr 3, ani innych posiadanych działek), z wyjątkiem małej powierzchni jednej z posiadanych działek (innej niż działki planowane do zbycia na rzecz Nabywcy) pod ekspozycję przydrożnych tablic reklamowych, z którego to tytułu pobiera opłaty i rozlicza się w formie ryczałtu (przy czym tablice nie przeszkadzają w wykorzystaniu działki do produkcji rolnej).
W latach 2004 oraz 2010 uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (dalej: PZP), które objęły wszystkie posiadane przez Sprzedawcę grunty rolne. Sprzedający poinformował, że działania związane ze zmianą PZP nie zostały podjęte z jego inicjatywy, lecz Gminy. W wyniku zmiany przeznaczenia aktualnie obowiązującego PZP, większość gruntów została przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową, a reszta pod drogi publiczne.
Nabywca będący deweloperem, aktualnie budującym na gruntach przyległych do działek Sprzedawcy, jest zainteresowany zakupem dwóch działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową (działki nr 2/2 oraz nr 3). W związku z planowaną transakcją, Nabywca jest zainteresowany uzyskaniem informacji na temat konsekwencji podatkowych na gruncie podatku VAT związanych ze sprzedażą wskazanych wyżej działek przez Sprzedającego na rzecz Nabywcy ze względu na ich wpływ na prawa i obowiązki podatkowe Nabywcy.
W szczególności, sposób opodatkowania zbycia wskazanych wyżej działek wpływa bezpośrednio na sytuację podatkową Nabywcy, to jest odnosi się do jego prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przyszłą transakcją od podatku należnego wynikającego z innych transakcji dokonywanych przez Nabywcę. Innymi słowy sposób opodatkowania transakcji nabycia przez Nabywcę wskazanych wyżej działek, wpływając na prawo Nabywcy (lub jego brak) do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tej transakcji będzie znajdował odzwierciedlenie zarówno w rejestrach VAT Nabywcy, jak i w składanych przez niego deklaracjach podatkowych.
W konsekwencji Nabywca posiada zarówno interes prawny, jak i faktyczny, w poznaniu skutków podatkowych planowanej transakcji w zakresie podatku VAT.
Dnia 20 września 2016 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu sprawy wskazując, że:
- Sprzedający nie ponosił i nie zamierza ponosić nakładów, związanych z przygotowaniem działek do sprzedaży, w szczególności nakładów wymienionych w wezwaniu (tj. ogrodzenie, uzbrojenie terenu w przyłącza do sieci wodnej, elektrycznej, gazowej), ani nie podejmował innych działań mających zwiększać wartość, bądź atrakcyjność działek.
- Wedle wiedzy posiadanej przez Wnioskodawcę, Sprzedający nie ogłaszał sprzedaży działek w żadnych środkach masowego przekazu.
- Nabywca (Wnioskodawca) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
- Wnioskodawca zamierza wykorzystywać działki do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu, nie korzystającej ze zwolnienia od podatku, tj. do realizacji inwestycji o charakterze deweloperskim, ewentualnie do odsprzedaży.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy transakcja sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3, pod zabudowę mieszkaniową, będzie opodatkowana podatkiem VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Zainteresowany, będący stroną postępowania (Nabywca) stoi na stanowisku, że ze względu na status jego kontrahenta, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, transakcja nabycia działek nr 2/2 i nr 3 od Sprzedającego nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Ad. 2.
W przypadku jednakże, gdyby organ nie przychylił się do powyższego stanowiska i uznał, że transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem VAT, Zainteresowany będący stroną postępowania (Nabywca) uważa, że w takim przypadku uprawniony będzie do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturze VAT wystawionej przez Sprzedającego od podatku należnego wynikającego z innych dokonanych przez Nabywcę transakcji.
Poniżej Nabywca przedstawił szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska w sprawie.
Ad. 1.
W ocenie Nabywcy, sprzedaż działek nr 2/2 oraz nr 3 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ planowana transakcja stanowić będzie zbycie majątku prywatnego przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, ani niemającą zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej, a co za tym idzie niemającą statusu podatnika VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Natomiast działalność rolna została określona w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.
Należy wskazać, że Sprzedawca nie działał z zamiarem prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży nieruchomości. Przedmiotowych działek nie nabywał w celu ich odsprzedaży, a co za tym idzie nie miał na celu prowadzenia profesjonalnej działalności gospodarczej, działki te zostały nabyte w drodze darowizny od członków rodziny Sprzedającego, co wyklucza profesjonalne działanie w tym zakresie.
Ponadto, za przedstawionym stanowiskiem przemawia fakt, że Sprzedawca nie występował o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani o warunki zabudowy z własnej inicjatywy. Zmiana klasyfikacji gruntu nastąpiła bez udziału Sprzedającego, co oznacza, że nie podejmował on żadnych działań w celu umożliwienia korzystniejszej sprzedaży gruntu lub uatrakcyjnienie gruntów dla dewelopera. Co więcej, sprzedający nie podejmował takich czynności jak uzbrojenie trenu, ogradzanie, dzielenie działek oraz nie prowadził działań marketingowych podejmowanych w celu odsprzedaży działek, wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowiących o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami (tj. w szczególności nie ogłaszał w środkach masowego przekazu ani nie zlecał pośrednikom obrotu nieruchomościami szukania nabywców działek), które mogłyby wskazywać, że czynności Sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną.
Ponadto sprzedaż ta będzie miała charakter incydentalny, Sprzedawca nie planuje bowiem sprzedaży innych działek przez co najmniej następne dwa lata.
Ponadto, Sprzedający nie wydzierżawia ani nie wynajmuje innych działek, oprócz wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego wynajmu małej powierzchni jednej z działek (innej niż będąca przedmiotem planowanej transakcji z Nabywcą) pod ekspozycję tablic reklamowych.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, przytoczone wyżej przepisy prawa oraz rozstrzygnięcia zawarte w szczególności w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 lutego 2009 r. o sygn. akt III SA/Gl 1334/08 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2011 r. o sygn. akt I FSK 1668/11 stwierdzić należy, że brak jest podstaw do uznania Sprzedającego w zakresie sprzedaży przedmiotowych działek za podatnika VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.
Tym samym Sprzedawca dokonując zbycia przedmiotowych działek będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem osobistym, a zatem czynność ta nie będzie uznana za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2.
W przypadku jednakże, gdyby organ nie przychylił się do powyżej przedstawionego stanowiska, uznając że transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem VAT, wówczas Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (Nabywcy) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji, jako transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy o VAT. Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla określenia, czy Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących nabycie wskazanych wyżej działek, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między tą nieruchomością a prowadzoną (planowaną) przez niego działalnością gospodarczą.
Nabywca zakupi nieruchomość niezabudowaną, w celu wybudowania na niej budynków mieszkalnych, które będą następnie przedmiotem dostawy w rozumieniu Ustawy o VAT. Nieruchomość będzie związana z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem Zainteresowany będący stroną postępowania (Nabywca) jest deweloperem.
Reasumując, jeżeli organ stwierdzi, że planowana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a konsekwentnie Sprzedający będzie obowiązany z tytułu przedmiotowej transakcji wystawić fakturę VAT, wówczas Nabywcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego a wynikającego z faktury dokumentującej planowaną transakcję, gdyż nabycie wskazanych wyżej działek związane będzie z działalnością opodatkowaną Nabywcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do treści art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Niemniej, aby dostawa towaru podlegała opodatkowaniu powinna być wykonana przez podatnika podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
W podobny sposób kwestię tę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.
W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu sprawy, Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347.1, z późn. zm.), (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Przy spełnieniu powyższych warunków nie ma znaczenia fakt, że podmiot dokonujący dostawy jest rolnikiem ryczałtowym. Według orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprzedaż działek przekształconych z rolnych na budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Według Trybunału: osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu prawa UE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.
Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Nabywca) planuje nabyć działki od osoby fizycznej w celu ich zabudowy. Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Sprzedający) jest rolnikiem posiadającym status rolnika ryczałtowanego rozumianego, zgodnie z ustawą, jako rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Sprzedający prowadzi gospodarstwo rolne od dnia 5 września 1992 r., które otrzymał w drodze darowizny od rodziców. W grudniu 1992 r. powiększył gospodarstwo o dwie działki rolne otrzymane w formie darowizny od kuzyna. Otrzymane grunty stanowią majątek osobisty Sprzedającego, były nabyte z zamiarem prowadzenia nań gospodarstwa rolnego, a nie celem odsprzedaży i nie służą prowadzeniu działalności gospodarczej. Ponadto Sprzedający nie prowadzi żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej. W roku 2006 Sprzedający dokonał zbycia dwóch działek rolnych. Sprzedaż ww. działek jako gruntów nieprzeznaczonych pod zabudowę, nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Po dokonaniu planowanej transakcji sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3 na rzecz Nabywcy, Sprzedający przez następne dwa lata nie planuje sprzedaży innych działek. Ponadto, Sprzedający nie wydzierżawia ani nie wynajmuje żadnej z posiadanych przez siebie działek (tj. ani działek nr 2/2 oraz nr 3, ani innych posiadanych działek), z wyjątkiem małej powierzchni jednej z posiadanych działek (innej niż działki planowane do zbycia na rzecz Nabywcy) pod ekspozycję przydrożnych tablic reklamowych, z którego to tytułu pobiera opłaty i rozlicza się w formie ryczałtu. W latach 2004 oraz 2010 uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (PZP), które objęły wszystkie posiadane przez Sprzedawcę grunty rolne. Sprzedający poinformował, że działania związane ze zmianą PZP nie zostały podjęte z jego inicjatywy, lecz Gminy. W wyniku zmiany przeznaczenia aktualnie obowiązującego PZP, większość gruntów została przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową, a reszta pod drogi publiczne.
Sprzedający nie ponosił i nie zamierza ponosić nakładów, związanych z przygotowaniem działek do sprzedaży (ogrodzenie, uzbrojenie terenu w przyłącza do sieci wodnej, elektrycznej, gazowej), ani nie podejmował innych działań mających zwiększać wartość, bądź atrakcyjność działek. Wedle wiedzy posiadanej przez Wnioskodawcę, Sprzedający nie ogłaszał sprzedaży działek w żadnych środkach masowego przekazu.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy transakcja sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3, przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonujący dostawy opisanych działek Sprzedawca wystąpi w charakterze podatnika. Powyższe wynika z faktu, że nieruchomość gruntowa, obejmująca działki nr 2/2 i nr 3, została nabyta na podstawie darowizny. Opisane nieruchomości nie były oddane przed sprzedażą do użytkowania osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych najmu lub dzierżawy. Grunty stanowią majątek osobisty Sprzedającego, były nabyte z zamiarem prowadzenia gospodarstwa rolnego, a nie celem odsprzedaży i nie służą prowadzeniu działalności gospodarczej, gdyż Sprzedawca takiej nie prowadzi. Ponadto Sprzedawca nie ogłaszał zamiaru sprzedaży opisanych we wniosku nieruchomości w środkach masowego przekazu, tj. radiu, prasie oraz telewizji.
Z opis sprawy nie wynika taka aktywność Sprzedawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Sprzedający nie ponosił i nie zamierza ponosić nakładów, związanych z przygotowaniem działek do sprzedaży (tj. ogrodzenie, uzbrojenie terenu w przyłącza do sieci wodnej, elektrycznej, gazowej), ani nie podejmował innych działań mających zwiększać wartość, bądź atrakcyjność działek. Uwzględniając powyższy brak działań marketingowych Sprzedawcy stwierdzić należy, że nic nie wskazuje na to, aby nabyciu nieruchomości towarzyszył zamiar jej późniejszego zbycia oraz wykorzystywania w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem Sprzedawca dokonując sprzedaży wymienionych działek korzystać będzie z przysługującego prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Sprzedawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a dostawę działek cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, transakcja sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3, przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z tym, że w odpowiedzi na pytanie nr 1 stwierdzono, że transakcja sprzedaży działek nr 2/2 oraz nr 3, pod zabudowę mieszkaniową, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, pytanie nr 2 dotyczące prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od tej czynności stało się bezprzedmiotowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę na interpretację indywidualną wydana na podstawie art. 14r § 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do sądu administracyjnego właściwego ze względu na siedzibę organu wydającego interpretację, czyli w niniejszej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu