Interpretacja przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku. - Interpretacja - 0461-ITPP1.4512.1021.2016.1.BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2017, sygn. 0461-ITPP1.4512.1021.2016.1.BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Interpretacja przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r., (data wpływu 15 grudnia 2016 r.) uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani osobą bezrobotną. Zamierza otworzyć pracownię krawiecką (jednoosobowa działalność gospodarcza usługowo-handlowa). Stara się Pani o przyznanie środków unijnych, pomocy na ową operacje z LGD . Do ww. działań wymagana jest interpretacja Izby Skarbowej o kwalifikowalności podatku VAT. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia:

  • szycie ubrań ogólno pojętych,
  • szycie strojów okolicznościowych, karnawałowych dla dzieci i dorosłych,
  • wyposażenie ww. strojów,
  • szycie i przeróbka firanek i zasłon,
  • wypożyczanie ww. strojów,
  • handel wyrobami własnymi,
  • produkcja i sprzedaż haftów, ozdabianie i sprzedaż okolicznościowych przedmiotów takich jak: kocyki dziecięce, szatki do chrztu, komunijne, ręczniki, poduszki,
  • sprzedaż w sklepach internetowych własnych dodatków wykonanych z filcu przeznaczone do zdobienia,
  • zajęcia tematyczne i okolicznościowe dla dorosłych w przedszkolach i szkołach z zakresu krawiectwa,
  • naprawa i przeróbki odzieży.

Symbol podklasy rodzaju działalności określany zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD):

  • 13.92.Z produkcja gotowych wyrobów tekstylnych,
  • 14.13.Z produkcja pozostałej odzieży wierzchnej,
  • 47.15.Z sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 77.29.Z wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego,
  • 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, dotyczy on wyłącznie podatku od towarów i usług. Za otrzymaną pomoc unijną zamierza Pani zakupić maszyny szwalnicze, sprzęt związany z działalnością oraz przeznaczyć na drobne prace remontowe. Będzie Pani korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku?

Pani zdaniem, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy natomiast, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pani rozpocząć działalność gospodarczą w szczególności w zakresie usług krawieckich. Stara się o przyznanie środków unijnych wspomagających ww. zadanie inwestycyjne. Będzie Pani korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania. Zamierza Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług (nie będzie zatem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT). Z tych też względów, w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy