opodatkowanie dostawy gruntu przeznaczonego w czeoci pod zabudowe - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.847.2016.2.IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2017, sygn. 2461-IBPP2.4512.847.2016.2.IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie dostawy gruntu przeznaczonego w czeoci pod zabudowe

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 paYdziernika 2016 r. (data wp3ywu 24 paYdziernika 2016 r.), uzupe3nionym pismem z 8 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 19 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania dostawy gruntu przeznaczonego w czeoci pod zabudowe - jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 paYdziernika 2016 r. do tut. organu wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania dostawy gruntu przeznaczonego w czeoci pod zabudowe.

Ww. wniosek zosta3 uzupe3niony pismem z 8 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 19 grudnia 2016 r.), bed1cym odpowiedzi1 na wezwanie tut. organu z 30 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.847.2016.1.IK.

W przedmiotowym wniosku zosta3o przedstawione nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:

Województwo M. - jednostka samorz1du terytorialnego, wykonuj1c zadania w3asne, s3u?1ce zaspokajaniu zbiorowych potrzeb okreolonej terytorialnie wspólnoty, jest organem podlegaj1cym prawu publicznemu. Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i us3ug.

W myol art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i us3ug nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powy?szy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowi1zuj1cej od dnia 1 stycznia 2007 roku Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartooci dodanej (Dz.Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy w3adzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie s1 uwa?ane za podatników w zwi1zku z dzia3alnooci1, któr1 podejmuj1 lub transakcjami, których dokonuj1 jako organy w3adzy publicznej, nawet jeoli pobieraj1 nale?nooci, op3aty, sk3adki lub p3atnooci w zwi1zku z takimi dzia3aniami lub transakcjami. Zatem wykonywanie czynnooci o charakterze publicznoprawnym wy31cza Województwo z kregu podatników VAT, natomiast uznaje za podatnika podatku od towarów i us3ug jedynie w zakresie wszelkich czynnooci, które maj1 charakter cywilnoprawny, tzn. s1 realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. S1 to w szczególnooci transakcje zwi1zane z nieruchomoociami dotycz1ce sprzeda?y, zamiany, najmu, dzier?awy, refakturowania kosztów za media w u?yczanych lokalach oraz przekroczenia limitów rozmów, przyznanych pracownikom korzystaj1cym z telefonów s3u?bowych. Województwo planuje zamiane nieruchomooci, które zosta3y mu przekazane na podstawie decyzji administracyjnej.

Stanowi1 one niezabudowany i niezagospodarowany teren, nieobjety miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Transakcja zamiany zostanie dokonana pomiedzy Województwem a Skarbem Panstwa - Agencj1 Mienia Wojskowego i ze strony Województwa objete ni1 bed1 cztery dzia3ki 11/6, 11/7, 11/8 i 11/9. Na jednej z nich nr 11/9 na wniosek osób trzecich ustalono warunki zabudowy, pozosta3e nieruchomooci nie s1 objete decyzj1. Zgodnie z za31cznikiem graficznym stanowi1cym integraln1 czeoa decyzji, organ okreoli3 mo?liwooa zabudowy dla tej dzia3ki, obejmuj1cy teren o pow. 34 m2, co stanowi 0,23% ca3ej powierzchni wynosz1cej 14 508 m2.

Po dacie nabycia w3asnooci (komunalizacji) Województwo nie zabudowa3o i nie zagospodarowa3o tej nieruchomooci.

W Studium uwarunkowan i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta K. przyjetego uchwa31 Rady Miasta K., dzia3ka znajduje sie w terenach o przewa?aj1cej funkcji mieszkaniowej wysokiej intensywnooci MW.

Na s1siednich dzia3kach Wydzia3 architektury i Urbanistyki UMK ustali3 warunki zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z us3ugami w parterze i podziemnym gara?em, infrastruktur1 komunikacyjn1 oraz infrastruktur1 techniczn1.

W uzupe3nieniu do wniosku wskazano, ?e:

Województwo M. sta3o sie w3aocicielem dz. 11/9 obr. 42 P. z dniem 18 marca 2000 r. w trybie komunalizacji mienia Skarbu Panstwa na podstawie art. 49 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorz1dzie województwa (t.j. Dz.U. 2016 r., 486 ze zm.), co zosta3o stwierdzone decyzj1 administracyjn1 Wojewody M.

Przedmiotowa dzia3ka nie jest i nie by3a w przysz3ooci udostepniana podmiotom na podstawie jakichkolwiek umów, a co za tym idzie nie by3a przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

Bior1c pod uwage nieodp3atn1 forme nabycia nieruchomooci 11/9 (komunalizacja), Województwu nie przys3ugiwa3o prawo do odliczenia podatku od towarów i us3ug.

W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy planowana transakcja zamiany dzia3ki w ca3ooci bedzie opodatkowana podstawow1 stawk1 VAT, czy te? zgodnie z mo?liwooci1 jej zabudowy w obszarze 34 m2 - okreolon1 w za31czniku graficznym do decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, opodatkowaniu stawk1 23%, podlegaa bedzie wy31cznie ta czeoa?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Organy w3adzy publicznej oraz urzedy je obs3uguj1ce, nie wystepuj1 w roli podatników VAT, realizuj1c zadania na3o?one odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y powo3ane.

Wy31czenie ich z tego grona jest jednak mo?liwe tylko wtedy, gdy wykonuj1 one czynnooci w ramach przypisanych im specyficznych zadan i funkcji publicznych (art. 15 ust. 6 ustawy VAT). Je?eli natomiast dokonuj1 transakcji na podstawie umów cywilnoprawnych, to dla tych czynnooci podmioty te s1 uznawane za podatnika i rozliczaj1 VAT na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlegaj1:

  1. odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewn1trzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewn1trzwspólnotowa dostawa towarów.

W ramach dzia3alnooci opodatkowanej, Województwo zamierza dokonaa zamiany nieruchomooci, której w3aocicielem sta3o sie z dniem 18 marca 2000 r. w trybie komunalizacji mienia Skarbu Panstwa. Definicja terenów budowlanych zawarta zosta3a w art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i us3ug. Na podstawie tego przepisu przez tereny budowlane rozumie sie grunty przeznaczone pod zabudowe zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzj1 o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ze szczegó3owej analizy decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, wydanej dla inwestycji budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z us3ugami w parterze i podziemnym gara?em, a realizowanej przez osoby trzecie wynika, i? owa inwestycja s1siaduje z nieruchomooci1 Województwa w zakresie dz. nr 11/9.

Z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy mo?e wyst1pia ka?dy, a jej wydanie nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa w3asnooci.

Na tej zasadzie ustalono warunki zabudowy dla jednej z wojewódzkich dzia3ek (11/9).

Z za31cznika graficznego do decyzji o warunkach zabudowy, wynika i? organ okreoli3 mo?liwooa zabudowy tej dzia3ki na przestrzeni 34 m2, a wiec 0,23% ca3ej powierzchni wynosz1cej 14 508 m2. Zarówno w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jak te? w dotycz1cym decyzji o warunkach zabudowy Rozporz1dzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu ustalenia wymagan dotycz1cych nowej zabudowy i zagospodarowania terenu - gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie przes1dzono o tym, ?e decyzje o warunkach zabudowy (podobnie jak decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego) dotyczya mog1 wy31cznie ca3ych dzia3ek.

Ponadto, zarówno w ustawie, jak i w rozporz1dzeniu, wielokrotnie obok terminu dzia3ka (czy nieruchomooa) w kontekocie ustalania warunków zabudowy jest równie? stosowany wyraz teren. Nie sposób uznaa, ?e jest to przypadkowe. Ustawodawca wprowadzi3 w ten sposób ró?ne pojecia. Je?eli przepisy obok ustalenia warunków zabudowy dla dzia3ki dopuszczaj1 ustalenie warunków zabudowy dla terenu - to przyj1a nale?y, ?e za taki teren mo?na uznaa czeoa dzia3ki. Sam fakt jednak, ?e jakio teren nie stanowi ca3ej dzia3ki, nie mo?e stanowia argumentu na rzecz odmowy ustalenia warunków zabudowy.

Wnioskodawca uwa?a, ?e transakcja zamiany dzia3ki, bedzie opodatkowana podstawow1 stawk1 VAT w czeoci 34 m2 dzia3ki nr 11/9, która zgodnie za31cznikiem graficznym stanowi1cym integraln1 czeoa decyzji, mo?e podlegaa zabudowie. Pozosta3a czeoa dzia3ki powinna skorzystaa ze zwolnienia z tego podatku.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustaw1 lub ustaw1 o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlegaj1 odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju.

Pojecie towaru ustawodawca zdefiniowa3 w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie sie rzeczy oraz ich czeoci, a tak?e wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, ?e przez dostawe towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporz1dzania towarami jak w3aociciel ().

Z przytoczonych przepisów wynika, ?e co do zasady opodatkowaniu podlegaj1 czynnooci odp3atne, przy czym nie wynika z nich, ?e odp3atnooa za czynnooci dostawy towarów lub owiadczenia us3ug musi miea postaa pienie?n1. Odp3atnooa jako owiadczenie wzajemne mo?e równie? przybraa postaa rzeczow1 zap3ata w innym towarze lub us3udze albo mieszan1 zap3ata w czeoci pienie?na i w czeoci rzeczowa. Innymi s3owy, dla uznania czynnooci za odp3atn1, wystarczaj1ce jest, by istnia3a mo?liwooa okreolenia ceny wyra?onej w pieni1dzu w stosunku do owiadczenia wzajemnego stanowi1cego wynagrodzenie za te czynnooa.

Przez umowe zamiany, w myol art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), ka?da ze stron zobowi1zuje sie przenieoa na drug1 strone w3asnooa rzeczy w zamian za zobowi1zanie sie do przeniesienia w3asnooci innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenosz1 na siebie wzajemnie w3asnooa rzeczy, wystepuj1c zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycje odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzeda?y.

Umowa zamiany jest zatem umow1 wzajemn1, bardzo zbli?on1 do umowy sprzeda?y. Ró?nica w stosunku do umowy sprzeda?y polega na tym, ?e w miejsce owiadczenia ceny pojawia sie obowi1zek drugiej strony przeniesienia w3asnooci rzeczy. Ze wzgledu na wzajemny charakter umowy, wartooa owiadczonych rzeczy powinna bya ekwiwalentna. Tym samym zamiana nieruchomooci skutkuje przeniesieniem prawa do rozporz1dzania zamienianymi nieruchomoociami jak w3aociciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy Kodeks cywilny, umowa zobowi1zuj1ca do przeniesienia w3asnooci nieruchomooci powinna bya zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenosz1cej w3asnooa, która zostaje zawarta w celu wykonania istniej1cego uprzednio zobowi1zania do przeniesienia w3asnooci nieruchomooci; zobowi1zanie powinno bya w akcie wymienione.

Bior1c pod uwage powy?sze nale?y stwierdzia, ?e umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i us3ug jest niczym innym jak dwiema odp3atnymi dostawami towarów.

W myol powy?szych regulacji prawnych nale?y uznaa, ?e zamiana towarów, co do zasady jest czynnooci1 objet1 zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i us3ug, poniewa? w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporz1dzania towarami jak w3aociciel.

Nie ka?da czynnooa stanowi1ca dostawe towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug. Aby dana czynnooa podlega3a opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug, musi bya wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.

Dzia3alnooa gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.

W myol art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednak?e w przypadku, gdy organy te podejmuj1 takie dzia3ania lub dokonuj1 takich transakcji, s1 uwa?ane za podatników w odniesieniu do tych dzia3an lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadzi3o do znacz1cych zak3ócen konkurencji.

Jak wynika z powy?ej przedstawionego stanu prawnego, wy31czenie organów w3adzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W owietle wskazanych unormowan jednostki samorz1du terytorialnego na gruncie podatku od towarów i us3ug wystepowaa mog1 w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebed1cych podatnikami, gdy realizuj1 zadania na3o?one na nich odrebnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i us3ug, gdy wykonuj1 czynnooci na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podzia3u stanowi charakter wykonywanych czynnooci: czynnooci o charakterze publicznoprawnym wy31czaj1 te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynnooci o charakterze cywilnoprawnym skutkuj1 uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i us3ug, a realizowane przez nie odp3atne dostawy towarów i owiadczenie us3ug podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug.

Z powo3anych wy?ej przepisów wynika, ?e jednostki samorz1du terytorialnego s1 podatnikami podatku od towarów i us3ug jedynie w zakresie wszelkich czynnooci, które maj1 charakter cywilnoprawny, tzn. s1 przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bed1 to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzedy) czynnooci w sferze ich aktywnooci cywilnoprawnej, np. czynnooci sprzeda?y, zamiany (nieruchomooci i ruchomooci), wynajmu, dzier?awy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynnooci maj1 bowiem charakter dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, ?e Wnioskodawca zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i us3ug, zamierza dokonaa transakcji zamiany dzia3ek. Ze strony Wnioskodawcy objeta ni1 bedzie m.in. dzia3ka nr 11/9 (niezabudowana i niezagospodarowana). Dzia3ka ta nie jest objeta planem zagospodarowania przestrzennego. Na wniosek osób trzecich ustalono warunki zabudowy. Zgodnie z za31cznikiem graficznym stanowi1cym integraln1 czeoa decyzji, organ okreoli3 mo?liwooa zabudowy dla tej dzia3ki, obejmuj1cy teren o pow. 34 m2, co stanowi 0,23% ca3ej powierzchni wynosz1cej 14 508 m2.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i us3ug wynosi 22%, z zastrze?eniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednoczeonie nale?y zaznaczya, ?e w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrze?eniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treoci ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidzia3 opodatkowanie niektórych czynnooci stawkami obni?onymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia sie od podatku dostawe terenów niezabudowanych innych ni? tereny budowlane.

Je?eli nie zostan1 spe3nione przes3anki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nale?y przeanalizowaa mo?liwooa zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia sie od podatku dostawe towarów wykorzystywanych wy31cznie na cele dzia3alnooci zwolnionej od podatku, je?eli z tytu3u nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przys3ugiwa3o dokonuj1cemu ich dostawy prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku okreolone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomooci, jak i ruchomooci przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przys3ugiwa3o podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezale?nie od okresu ich u?ywania przez podatnika wy31cznie na cele dzia3alnooci zwolnionej od podatku VAT.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) towarów, bed1cych przedmiotem dostawy.

Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest koniecznooa wykorzystywania towarów, bed1cych przedmiotem dostawy przez podatnika, wy31cznie na cele dzia3alnooci zwolnionej z podatku VAT. Oznacza to, ?e towary te musz1 zostaa wykorzystane choa jeden raz na cele takiej dzia3alnooci. Warunek wykorzystania wy31cznie na cele dzia3alnooci zwolnionej oznacza, ?e od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia musz1 s3u?ya wy31cznie takiej dzia3alnooci, w ?adnym momencie ich posiadania nie mo?na zmienia ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

Maj1c na uwadze powy?sze wskazaa nale?y, ?e dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spe3nione musz1 bya 31cznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia musz1 s3u?ya wy31cznie dzia3alnooci zwolnionej, w ?adnym momencie ich posiadania nie mo?na zmienia ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespe3nienie jednego z powy?szych warunków daje podstawe do wy31czenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroa w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie sie przez to grunty przeznaczone pod zabudowe zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzj1 o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane s1 zatem dostawy, których przedmiotem s1 nieruchomooci gruntowe niezabudowane, bed1ce terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Powy?sze oznacza, ?e generalnie opodatkowane podatkiem VAT s1 dostawy, których przedmiotem s1 nieruchomooci gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane s1 wy31cznie te, których przedmiotem s1 tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowe). Pozosta3e natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, bed1cych gruntami leonymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowe s1 zwolnione od podatku VAT.

W tym miejscu nale?y zauwa?ya, ?e w myol art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r., poz. 778, ze zm.), kszta3towanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowan i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyj1tkiem morskich wód wewnetrznych, morza terytorialnego i wy31cznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamknietych, nale?y do zadan w3asnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz okreolenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nastepuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w myol art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym okreolenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nastepuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

lokalizacje inwestycji celu publicznego ustala sie w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala sie w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomooci stanowi1 zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako Yród3o prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaonia, ?e stosownie do treoci wyroku Trybuna3u Sprawiedliwooci Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany oznacza ka?dy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez panstwa cz3onkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowe.

Zatem tak?e w owietle orzeczen Trybuna3u Sprawiedliwooci za teren budowlany uznaa mo?na jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego zosta3 przeznaczony pod zabudowe.

Z powy?szych przepisów wynika, ?e przeznaczenie okreolonego gruntu nale?y oceniaa wy31cznie w oparciu o istniej1cy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomooci.

Zauwa?ya nale?y, ?e analiza powo3anych wy?ej przepisów ustawy o podatku od towarów i us3ug wskazuje jednoznacznie, ?e zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomooci niezabudowanych (gruntów) wy31cznie w sytuacji, gdy nie s1 one przeznaczone pod zabudowe. Elementem, który determinuje mo?liwooa skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne ni? budowlane.

Bior1c pod uwage opis zdarzenia przysz3ego wskazaa nale?y na orzecznictwo Trybuna3u Sprawiedliwooci Unii Europejskiej, które to wskazuje na mo?liwooa oddzielnego opodatkowania jednej czynnooci. I tak np. w wyroku z dnia 6 lipca 2006r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, ?e jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednak?e mo?liwe jest równie? oddzielne opodatkowanie okreolonych sk3adników tej dostawy, je?eli z przepisów wyraYnie wynika taka ewentualnooa i taka koniecznooa. Oznacza to, ?e okolicznooa, i? okreolone towary stanowi1 przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar g3ówny objety preferencj1 podatkow1 w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wy31czone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wy31czonych z preferencji podatek VAT by3 pobierany wed3ug stawki podstawowej.

Tak wiec, z powy?szego wynika ?e dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru ró?nymi stawkami podatku VAT. Tym samym jeoli np. tylko dla czeoci dzia3ki wydana zosta3a decyzja o warunkach zabudowy, a pozosta3a czeoa nie jest objeta planem zagospodarowania przestrzennego, to dostawa takiej dzia3ki mo?e podlegaa opodatkowaniu ró?nymi stawkami VAT.

Maj1c powy?sze na uwadze nale?y stwierdzia, ?e dostawa niezabudowanego gruntu tj. czeoci dzia3ki nr 11/9, dla której zosta3a wydana decyzja o warunkach zabudowy podlega opodatkowaniu wg podstawowej tj. 23% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1.

W tym konkretnym przypadku zastosowania nie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, i? nie zosta3y spe3nione przes3anki do zastosowania zwolnienia w oparciu o ten przepis. Nie zosta3a spe3niona przes3anka odnosz1ca sie do wy31cznego wykorzystywaniu gruntu do dzia3alnooci zwolnionej.

Natomiast pozosta3a czeoa dzia3ki nr 11/9, która nie jest objeta planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla której nie wydano decyzji o warunkach zabudowy nie stanowi terenów budowlanych i korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawid3owe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.

Interpretacja traci wa?nooa w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przysz3ego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie zgodnie z art. 57a skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach