Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT uiszczonego w ramach realizacji projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2015 r. (data wpływu 5 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów towarów i usług, dokonanych w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów towarów i usług, dokonanych w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
A. (A.) jest osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U z 2014 r. poz 1079, z późn. zm.). A. nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. A. jako partner konsorcjum utworzonego z centrum doradztwa rolniczego w B., zawarł dnia 28 maja 2014 r. umowę o przyznanie pomocy z Fundacją programów pomocy dla rolnictwa C. Umowa została zawarta w ramach działania X Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Umowa dotyczyła zorganizowania cyklu szkoleń dla co najmniej 3 000 osób na temat przetwórstwa na poziomie gospodarstwa rolnego. Zgodnie z § 6 ust . 4 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2009 r., w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania X (Dz.U z 2014 r. poz. 137) do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek VAT na zasadach określonych w art . 71 ust . 3 lit. a rozporządzenia 1698/2005. Zgodnie zaś z art. 71 ust. 3 lit a rozporządzenia , do wkładów z D. kwalifikuje się VAT, gdy nie podlega zwrotowi, jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjentów innych niż osoby niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art . 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej Dyrektywy 77/388/EWG. Dyrektywa 77/388 została uchylona przez Dyrektywę Rady 2006/112 WE, ale na mocy art . 411 ust. 2 Dyrektywy 2006/112 odesłania do Dyrektywy 77/388 należy traktować jak odesłania do Dyrektywy 2006/112.
Tym samym art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Dyrektywy 77/388 został zastąpiony przez art. 13 ust. 1 akapit pierwszy Dyrektywy 2006/112 zgodnie z którym krajowe, regionalne, lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami których dokonują, jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
W ramach umowy zawartej z C. A. dokonywała zakupów, w szczególności usług, które nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy A. ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania X objętego PROW 2007-2013...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
A. nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nabyte w ramach umowy z C. usługi i towary nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych służyły wyłącznie do wywiązywania się przez partnera konsorcjum (A.) z umowy o przyznanie pomocy, czyli do zorganizowania cyklu szkoleń. A. nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanej operacji.
Nadmienić należy, że w analogicznej sprawie stanowisko A. zostało uznane za prawidłowe interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2013 r. nr IPPP2/443-1035/13-4/KOM.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art . 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art . 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art . 114, art . 119 ust. 4, art . 120 ust. 17 i 19 oraz art . 124.
Z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wynika że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W myśl art . 87 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art . 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich czynności których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca jest osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U z 2014 r. poz 1079, z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jako partner konsorcjum utworzonego z centrum doradztwa rolniczego w B., zawarł dnia 28 maja 2014 r. umowę z Fundacją programów pomocy dla rolnictwa C., o przyznanie pomocy. Umowa została zawarta w ramach działania X Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Umowa dotyczyła zorganizowania cyklu szkoleń dla co najmniej 3 000 osób na temat przetwórstwa na poziomie gospodarstwa rolnego.
W ramach umowy zawartej z C. A. dokonywała zakupów, w szczególności usług, które nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy będzie miał on prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest spełnieniem określonych przesłanek. Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, jeżeli towary i usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego stosuje się do zarejestrowanych, czynnych podatników VAT.
W omawianej sprawie ww. warunki nie są spełnione. Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki, które są przedmiotem wniosku nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wobec braku spełnienia przesłanki dotyczącej związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją projektu Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT tj. zwrotu podatku na zasadach przewidzianych w art . 87 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 485 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie