Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1892/04/CIP

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.08.2004, sygn. PI/005-1892/04/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik na podstawie umowy otrzymał dotację Wspólnot Europejskich w ramach Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Exportowych. Otrzymana dotacja ma być przeznaczona na pokrycie w 58,48% wydatków związanych z prezentacją przez Podatnika biżuterii bursztynowej na międzynarodowych targach. W złożonym wniosku Podatnik podał wartość netto kosztów kwalifikowanych (bez podatku VAT) obejmujących wydatki poniesione na wynajęcie powierzchni stoiska, zabudowę stoiska (montaż i demontaż), przejazd, druk katalogów targowych. Uruchomienie dotacji nastąpi po poniesieniu wydatków i przedstawieniu rozliczenia.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku dofinansowania należy zatem określić, czy miało ono bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Do stwierdzenia, że dana dotacja (subwencja) zaliczana jest do podstawy opodatkowania, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną towaru lub usługi. W takich bowiem przypadkach dotacja (subwencja) stanowi obok ceny uzupełniający ją element i zaliczana jest do podstawy opodatkowania.

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, jak również otrzymane dotacje celowe na inwestycje, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym brak jest bezpośredniego związku pomiędzy otrzymaną dotacja, a konkretną dostawą lub świadczeniem usług, omawiana dotacja nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 w/w ustawy, w związku z tym nie stanowi podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 12. Dla skorzystania z tego prawa koniecznym jest spełnienie warunków ustawowych. Stosownie do 4 art. 88 ust. 1 pkt 2 w/cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłoby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia.

Izba Skarbowa w Gdańsku