Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardz... - Interpretacja - US I/2/443-51/MCz/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.09.2004, sygn. US I/2/443-51/MCz/04, Urząd Skarbowy w Stargardzie Szczecińskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim na pisemne zapytanie Spółki z dnia 16.08.2004 r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż przeznaczył do sprzedaży w drodze przetargu nieruchomość zabudowaną budynkiem gospodarczym do rozbiórki (wzniesionym na gruncie bez pozwolenia na budowę), położoną w Stargardzie Szczecińskim. Ponadto Spółka podaje, iż w wyrysie mapy ewidencyjnej działka figuruje jako zabudowana, natomiast w księdze wieczystej jako niezabudowana. Budynek gospodarczy usytuowany na powyżej opisanej działce, postawiony bez pozwolenia na budowę, zgodnie z warunkami ogłoszonego przetargu przeznaczony został do rozbiórki na koszt nabywcy nieruchomości. Z dniem 01.01.2003 r. stracił ważność plan ogólny zagospodarowania przestrzennego miasta Stargardu Szczecińskiego. Opisana działka przeznaczona jest pod zabudowę.

W związku z powyższym Spółka zapytuje, czy zasadne jest naliczenie podatku od towarów i usług w wysokości 22 % do ceny nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem gospodarczym (postawionym bez pozwolenia na budowę) przeznaczonym do rozbiórki na koszt nabywcy, zbywanej w drodze przetargu.

Zdaniem Spółki do ceny zbywanej nieruchomości powinien być doliczony podatek VAT w wysokości 22 %.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim stwierdza, iż stanowisko Spółki dot. zasadności naliczenia podatku od towarów i usług w wysokości 22 % do ceny zbywanej nieruchomości jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 ust. 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług grunt zalicza się do towarów, toteż jego dostawa podlega opodatkowaniu z mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy (pomijając ustawowe zwolnienia).

Opisana powyżej działka została przeznaczona pod zabudowę. Budynek gospodarczy znajdujący się na przedmiotowej działce postawiony został bez pozwolenia na budowę, nigdy nie został zalegalizowany stanowiąc samowolę budowlaną. Obowiązkiem potencjalnego nabywcy (zgodnie z warunkami przetargu) jest rozbiórka posadowionego na działce budynku gospodarczego. Ponadto postawiony na powyższej działce budynek gospodarczy nie został ujawniony w prowadzonych przez sąd rejonowy księgach wieczystych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Teren przeznaczony pod zabudowę, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu przestrzennym i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717) jest to taki teren, który w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczony został pod zabudowę, niezależnie od jej charakteru (przemysłową czy tez mieszkaniową). Ustawa o podatku od towarów i usług w materii opodatkowania gruntu nie uzależnia tego faktu od aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, gdzie grunt byłby wskazany jako budowlany. Grunty, które zostały już raz odrolnione, nie zmieniają swego charakteru i przeznaczenia. Utrata mocy planu zagospodarowania przestrzennego nie przesądza o niemożności przeznaczenia takiej działki pod zabudowę.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego wskazuje, iż przedmiotem transakcji jest działka niezabudowana przeznaczona pod zabudowę.

Potencjalny nabywca, zgodnie z przedstawionymi warunkami przetargu, zostanie zobowiązany do rozebrania posadowionego na nim budynku gospodarczego, postawionego bez pozwolenia na budowę. Budynek gospodarczy nie stanowi przedmiotu transakcji, gdyż ma zostać on rozebrany. Nabywca musi ponadto ponieść dodatkowe koszty związane z rozbiórką opisanego budynku. Biorąc powyższe pod uwagę opisaną działkę należy traktować jako teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę.

W związku z powyższym, w ocenie tutejszego organu podatkowego stanowisko podatnika dotyczące opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego budynkiem gospodarczym do rozbiórki (postawionym bez pozwolenia na budowę i stanowiącym samowolę budowlaną) przeznaczonego pod zabudowę, stawką podatku VAT w wysokości 22 % jest właściwe.

Urząd Skarbowy w Stargardzie Szczecińskim