Temat interpretacji
Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w odpowiedzi na wniosek z dnia 15 czerwca 2004r. (wpływ do tut. Organu dnia 17 czerwca 2004r) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie informuje.
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka świadczy usługi pośrednictwa w obrocie materiałem genetycznym pomiędzy podmiotem francuskim a polskimi odbiorcami. Spółka nie nabywa materiału genetycznego i nie sprzedaje go w imieniu własnym, działa w cudzym imieniu, czyli w imieniu francuskiego zleceniodawcy. Strona nie posiada na terenie Francji, ani też na terenie innego kraju Wspólnoty poza Polską stałego miejsca prowadzenia działalności. Zleceniodawca podał dla tej transakcji swój numer nadany we Francji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W powołanym wyżej piśmie Podatnik zwrócił się do tut. Organu z zapytaniem dotyczącym miejsca opodatkowania usług pośrednictwa w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Tut. Organ pragnie zauważyć, iż w przypadku usług wewnątrzwspólnotowych miejsce ich opodatkowania uzależnione jest od usług, z którymi są one bezpośrednio związane, co oznacza, że cena tegoż pośrednictwa jest najczęściej wliczana do ceny usług właściwych.
W art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ), postanowiono, że w przypadku wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rachunek osób trzecich, usług związanych bezpośrednio z usługami innymi niż:
- - wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów,
- - usługami pomocniczymi do usług transportowych, a także
- - usługami niematerialnymi wymienionymi w art. 27 ust. 4 ustawy
a miejscem opodatkowania tychże usług pośrednictwa do usług innych niż wymienione powyżej, jest miejsce ich wykonania (chodzi w tym przypadku o miejsce wykonania usług właściwych, w stosunku do których usługi pośrednictwa stanowią ich część) - o ile nabywca usługi nie podał swojego numeru pod którym jest zidentyfikowany na terytorium kraju innego niż kraj wykonania tejże usługi, w stosunku do której pośrednictwo stanowi jej fragment. Jeżeli bowiem nabywca tej usługi (usługobiorca), podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż kraj wykonania tej usługi, usługa ta jest opodatkowana w kraju, który nadał usługobiorcy numer identyfikacyjny, którym się posłużył przy nabyciu tej usługi - zgodnie z art. 28 ust. 6 cyt. ustawy.
Ponadto zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.
Zgodnie z ust. 2 ww paragrafu w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
W świetle powyższego należy uznać, że Spółka od dnia 1 maja 2004r nie powinna naliczać podatku VAT dla swoich usług, a obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji spoczywać będzie na francuskim zleceniodawcy, który posługuje się numerem pod którym jest zidentyfikowany na terenie Francji.
Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym aktualnym na dzień jej udzielenia.