Temat interpretacji
w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru) na rzecz fundacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie w tej części nieruchomości prac konserwatorskich i budowlanych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru) na rzecz fundacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie w tej części nieruchomości prac konserwatorskich i budowlanych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie w tej części nieruchomości prac konserwatorskich i budowlanych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca, jako kościelna osoba prawna, prowadzi - wyodrębnioną od swej działalności zasadniczej (statutowej) - działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lokali i wydzierżawianiu działek gruntu stanowiących własność Wnioskodawcy; w związku z tym Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi ponadto swą zasadniczą działalność statutową (niegospodarczą), z której dochody - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2011r., Dz. U. Nr 74, poz. 397z późn. zm.) - są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, a Klasztor w tym zakresie nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.
Nieruchomości wykorzystywane do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy (lokale, działki gruntu) są całkowicie odrębne od nieruchomości stanowiących również własność Wnioskodawcy, a w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza, a to m. in. kompleks budynków klasztoru przy ul. S. w K. wraz z krużgankami, w tym pomieszczeniami przylegającymi do korytarza krużganków, stanowiącymi własność Klasztoru od XIII wieku.
Wnioskodawca pozyskał środki finansowe z instytucji dofinansowujących na renowację krużganków wraz z przystosowaniem ich do roli wszechstronnej przestrzeni kulturalnej", dotyczącą samego korytarza krużganków oraz pomieszczeń przylegających do krużganków, przy czym jednym z warunków wykorzystania tych środków na wskazany cel jest brak możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez wykonawców prac konserwatorskich i budowlanych związanych z opisaną renowacją.
Jednocześnie Wnioskodawca rozważa możliwość udostępnienia nieodpłatnie jednego z pomieszczeń przylegających do korytarza krużganków (objętego planowaną renowacją) na rzecz odrębnego podmiotu prawa - Fundacji z siedzibą w K. 3/1 - na cele prowadzenia przez Fundację galerii dzieł dawnej i współczesnej sztuki sakralnej (z której korzystanie przez odwiedzających będzie nieodpłatne) oraz sklepu z dewocjonaliami i pamiątkami nawiązującymi do działalności i historii Klasztoru oraz Zakonu. Zamierzenia Fundacji związane z planowaną aktywnością na terenie krużganków mają na celu wspieranie działalności statutowej Wnioskodawcy, a to w szczególności poprzez ekspozycje dzieł sztuki ze skarbca klasztornego i wystawy współczesnej sztuki sakralnej, kształtowanie gustów osób zainteresowanych twórczością inspirowaną tradycją chrześcijańską, koordynację akcji charytatywnych i edukacyjnych podejmowanych na terenie krużganków etc.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy nieodpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń przylegających do korytarza krużganków) na rzecz odrębnego podmiotu prawa - Fundacji na cele działalności Fundacji (prowadzenie galerii i sklepu z dewocjonaliami i pamiątkami), stanowić będzie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika - Klasztoru do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika - Klasztoru w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1 Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się "użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (), jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów". W ocenie Wnioskodawcy nieodpłatne udostępnienie części nieruchomości na rzecz innego podmiotu na cele jego działalności nie będzie mieścić się w zakresie tego przepisu, ponieważ:
- użycie towarów wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, a ewentualne udostępnienie przez Klasztor części nieruchomości innemu podmiotowi obejmowałoby jedynie prawo nieodpłatnego korzystania z tej części nieruchomości na cele działalności tego podmiotu przez określony czas,
- przedmiotowa nieruchomości nie stanowi części przedsiębiorstwa Klasztoru, tj. nie jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej Klasztoru,
- przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Klasztoru od XIII wieku, zatem nie zaistniało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 in fine.
Ad. 2 Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 2 in fine ustawy VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również (...) wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika". Wobec treści tego przepisu nieodpłatne udostępnienie przez Klasztor części nieruchomości niewykorzystywanej do celów działalności gospodarczej (pomieszczenie przylegające do korytarza krużganków) na rzecz odrębnego podmiotu prawa na cele jego działalności, stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Klasztor podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 3 i 4 Ponieważ nieodpłatne udostępnienie przez Klasztor części nieruchomości (jednego z pomieszczeń przylegających do korytarza krużganków i objętego planowaną renowacją) na rzecz innego podmiotu na cele jego działalności stanowić będzie odpłatną usługę w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 in fine ustawy VAT, Klasztorowi będzie potencjalnie przysługiwało, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu opisanego wyżej nieodpłatnego udostępnienia części nieruchomości (stanowiącego odpłatną usługę w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem) o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez wykonawców prac konserwatorskich i budowlanych związanych z renowacją krużganków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę zdarzeń przyszłych postanowiono ująć je w jednej interpretacji.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.).
Przez pojęcie dostawy towarów, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty ww. artykule zwrot przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel należy podkreślić, iż jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu prawo do rozporządzania jak właściciel nie można interpretować jako prawo własności. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Powołany przepis art. 8 ust. 1 wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane. Przez świadczenie usługi należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.
Ustawodawca przyjął zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem usługi w przepisach ustawy o VAT objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.
Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w cyt. ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest by czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.
Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna prowadzi wyodrębnioną od swej działalności zasadniczej (statutowej) - działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lokali i wydzierżawianiu działek gruntu stanowiących własność Wnioskodawcy; w związku z tym Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Nieruchomości wykorzystywane do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy (lokale, działki gruntu) są całkowicie odrębne od nieruchomości stanowiących również własność Wnioskodawcy, a w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza, a to m. in. kompleks budynków klasztoru wraz z krużgankami, w tym pomieszczeniami przylegającymi do korytarza krużganków, stanowiącymi własność Klasztoru od XIII wieku.
Wnioskodawca pozyskał środki finansowe z instytucji dofinansowujących na renowację krużganków wraz z przystosowaniem ich do roli wszechstronnej przestrzeni kulturalnej", dotyczącą samego korytarza krużganków oraz pomieszczeń przylegających do krużganków, przy czym jednym z warunków wykorzystania tych środków na wskazany cel jest brak możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez wykonawców prac konserwatorskich i budowlanych związanych z opisaną renowacją.
Wnioskodawca rozważa możliwość udostępnienia nieodpłatnie jednego z pomieszczeń przylegających do korytarza krużganków (objętego planowaną renowacją) na rzecz odrębnego podmiotu prawa - Fundacji - na cele prowadzenia przez Fundację galerii dzieł dawnej i współczesnej sztuki sakralnej (z której korzystanie przez odwiedzających będzie nieodpłatne) oraz sklepu z dewocjonaliami i pamiątkami nawiązującymi do działalności i historii Klasztoru oraz Zakonu. Zamierzenia Fundacji związane z planowaną aktywnością na terenie krużganków mają na celu wspieranie działalności statutowej Klasztoru, a to w szczególności poprzez ekspozycje dzieł sztuki ze skarbca klasztornego i wystawy współczesnej sztuki sakralnej, kształtowanie gustów osób zainteresowanych twórczością inspirowaną tradycją chrześcijańską, koordynację akcji charytatywnych i edukacyjnych podejmowanych na terenie krużganków etc.
Należy zauważyć, że dla celów art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w pierwszej kolejności należy badać czy mamy do czynienia z użyciem towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika czy innymi nieodpłatnymi świadczeniami.
Ustosunkowując się do wątpliwości Wnioskodawcy, czy w razie nieodpłatnego udostępniania przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru) na rzecz fundacji Wnioskodawca jest zobowiązany do ustalenia z tego tytułu należnego podatku od towarów i usług, należy przywołać cyt. wyżej przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Z powyższego przepisu wynika, że jeżeli mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług, to aby nieodpłatne świadczenie usług zostało uznane za odpłatne świadczenie usług (podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), wówczas zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT muszą zostać spełnione łącznie oba warunki wymienione w tym przepisie t.j. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika musi być dokonane dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz podatnikowi musiało przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Przy czym należy zauważyć, że podmiotem, który używa przedmiotowych towarów w celach określonych w ww. przepisie jest podatnik, w skład przedsiębiorstwa którego towary te wchodzą.
Zatem nie można uznać, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, że przedmiotowa nieruchomość nie stanowi części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, bowiem Klasztor jest w posiadaniu Wnioskodawcy będącej osoba prawną i stanowi jego majątek jako osoby prawnej i podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, stanowi zatem składnik przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał również, że przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Klasztoru od XIII wieku a zatem nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków wymienionych w tym artykule, mianowicie Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości (przedmiotowa nieruchomość stanowi bowiem własność Klasztoru od XIII wieku).
W tej sytuacji badanie pozostałych przesłanek zastosowaniowa art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy jest bezprzedmiotowe.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że użycie (wykorzystanie) w postaci nieodpłatnego udostępnienia na rzecz fundacji części nieruchomości (jednego z pomieszczeń Klasztoru) stanowiącej składnik przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w sytuacji, w której Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości (Klasztoru), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie to bowiem czynność zrównana z odpłatnym świadczeniem usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT.
W tej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż jeśli dana czynność została zaklasyfikowana jako użycie towarów, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT to nie może stanowić jednocześnie innego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Z konstrukcji tych przepisów wynika bowiem, że art. 8 ust. 2 pkt 2 obejmuje nieodpłatne świadczenie usług innych niż wymienione w pkt 1 art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne udostępnienie części nieruchomości na rzecz innego podmiotu na cele jego działalności nie będzie mieścić się w zakresie przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.
Również za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne udostępnienie przez Klasztor części nieruchomości niewykorzystywanej do celów działalności gospodarczej (pomieszczenie przylegające do korytarza krużganków) na rzecz odrębnego podmiotu prawa na cele jego działalności, stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Klasztor podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez wykonawców prac konserwatorskich i budowlanych związanych z częścią nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru przylegających do korytarza krużganków i objętego planowaną renowacją) nieodpłatnie udostępnionej przez Wnioskodawcę rzecz fundacji należy zauważyć, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.
Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi oraz w zakresie wykonywania czynności zwolnionych z podatku.
Jak wykazano powyżej, nieodpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę części nieruchomości (jednego z pomieszczeń klasztoru) na rzecz fundacji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na jego rzecz faktur VAT dokumentujących wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych związanych z ww. częścią nieruchomości ponieważ ponoszone przez Wnioskodawcę ww. wydatki nie służą działalności opodatkowanej.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na jego rzecz faktur VAT dokumentujących wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych związanych z ww. częścią nieruchomości (jednego z pomieszczeń przylegających do korytarza krużganków i objętego planowaną renowacją) należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach