Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia podatku należnego w przypadku nieodpłatnego udostępniania hali sportowej np. na rzecz szkół?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko reprezentowanego przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania hali sportowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania hali sportowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz określenie ilości stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
C. (dalej: C.) w B. jest jednostką budżetową Gminy B. C. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT (oddzielnie od Gminy).
C. zarządza kompleksem sportowo-rekreacyjnym, będącym majątkiem Gminy. W skład kompleksu wchodzi szereg obiektów, które są użytkowane w szczególności przez lokalną społeczność. Są to:
Niektóre z powyższych obiektów są użytkowane (tj. udostępniane przez C. na rzecz użytkowników) odpłatnie, a inne nieodpłatnie. Wyjątek stanowi hala sportowa, która jest udostępniana nieodpłatnie na rzecz szkół w ramach prowadzenia wychowania fizycznego oraz odpłatnie na rzecz mieszkańców Gminy, pobliskich firm, itp. Godziny przeznaczenia hali do użytkowania odpłatnego bądź nieodpłatnego są precyzyjnie określone w regulaminie korzystania z hali.
Podsumowując, obiekty sportowe są udostępniane przez C. w następujący sposób:
- Hala sportowa - odpłatnie lub nieodpłatnie;
- Kręgielnia - odpłatnie;
- Sala fitness - odpłatnie;
- Korty tenisowe - odpłatnie;
- Plac zabaw - nieodpłatnie;
- Boisko sportowe Orlik - nieodpłatnie;
- Boisko asfaltowe - nieodpłatnie;
- Sala konferencyjna - odpłatnie;
- Hotel - odpłatnie;
- Restauracja - odpłatnie.
W przypadku, gdy dany obiekt jest użytkowany odpłatnie, C. jako odrębny od Gminy podatnik VAT, wystawia faktury i/lub paragony, ujmuje te transakcje w swoich rejestrach i deklaracjach VAT, etc.
W związku z użytkowaniem poszczególnych obiektów, C. ponosi wydatki na utrzymanie całego kompleksu. Część wydatków ponoszonych na utrzymanie kompleksu, C. jest w stanie przyporządkować poszczególnym obiektom. Przykładowo, w przypadku wydatków ponoszonych na remont boiska sportowego C. jest w stanie je przyporządkować właśnie temu obiektowi, czy w przypadku zakupu mączki do kortów tenisowych, wydatek ten związany jest z utrzymaniem kortów. Podobnie w przypadku zakupu ręczników czy pościeli, wydatki te są związane z utrzymaniem hotelu, a przykładowo zakup butów do gry w kręgle, samych kręgli czy też kul, jest związany z działalnością kręgielni.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że jego zdaniem nieodpłatne udostępnianie hali sportowej na rzecz szkół w ramach prowadzenia zajęć wychowania fizycznego ma związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nieodpłatne wykorzystanie przedmiotowego obiektu ma bowiem charakter stricte służący realizacji zadań C.. Jak stanowi statut Wnioskodawcy, przedmiotem jego działania jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie sportu i rekreacji, w tym m.in. udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej uczniom szkół z terenu Gminy w celu prowadzenia zajęć programowych z zakresu wychowania fizycznego.
Co więcej, zdaniem C., udostępnianie nieodpłatnie obiektu w godzinach zajęć szkolnych ma wpływ na wzrost zainteresowania obiektem w godzinach popołudniowych (tj. godzinach odpłatnego udostępniania). Jeśli bowiem uczniowie będą usatysfakcjonowani ofertą Wnioskodawcy zaprezentowaną im w czasie zajęć szkolnych, chętniej skorzystają z obiektu w czasie wolnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia podatku należnego w przypadku nieodpłatnego udostępniania hali sportowej np. na rzecz szkół...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał obowiązku naliczenia podatku należnego w przypadku nieodpłatnego udostępniania hali sportowej np. na rzecz szkół.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Powyższy przepis zrównuje niektóre nieodpłatne świadczenia z odpłatnym świadczeniem usług. Niemniej jednak należy zauważyć, że art. 8 ust. 2 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy dane świadczenie jest wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W opinii C., nieodpłatne udostępnianie poszczególnych obiektów jest wykonywane w ramach działalności prowadzonej przez C. i w związku z powyższym, przepis ten nie znajdzie zastosowania.
Stanowisko takie zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (wprawdzie na starym stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., niemniej jednak mające zastosowanie również obecnie), przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 marca 2011 r., sygn. ILPP2/443-1968/10-2/MR, w której organ podatkowy wskazał, że: Jak wskazał Wnioskodawca przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podczas nabycia towarów i usług, które są związane z zapewnieniem bezpłatnego wstępu na basen uczniom. Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że bezpłatne zapewnienie przez MOSiR wstępu na basen uczniom, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w opisanej sytuacji nie jest spełniony drugi warunek aby ww. czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonaniem przedmiotowych usług wynikających z zadań statutowych występuje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zapewnienie wstępu na basen uczniom jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencj w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 września 2010 r. sygn. ILPP2/443-939/10-3/MN, w której organ podatkowy stwierdził, że: Mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej nalezą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie Hali szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty tej, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3- 10, zastosowaną przy odliczeniu.
Natomiast zgodnie z ust. 2 tego przepisu, w powyższym przypadku art. 8 ust. 2 nie stosuje się. Zdaniem C. przepis ten potwierdza wprost, że w przedstawionej sytuacji, C. nie powinien dokonywać naliczenia podatku należnego w związku z wykorzystywaniem sali gimnastycznej do celów innych niż związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, tj. z tytułu ich nieodpłatnego udostępniania.
Dodatkowo, w opinii C., jeśli dokonuje on odliczenia jedynie części podatku naliczonego w oparciu o udział procentowy, w jakim dana nieruchomość jest przeznaczona do wykorzystywania do celów działalności gospodarczej, w takim przypadku nie ma on obowiązku naliczenia podatku należnego na części wykorzystywanej dla celów innych niż związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej, gdyż odmienny pogląd byłby niezgodny z podkreślaną od lat przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (obecnie: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) zasadą neutralności podatku od wartości dodanej. Skoro bowiem już na etapie odliczenia podatku naliczonego C. uwzględnia użytkowanie obiektu w części do celów niedających prawa do odliczenia VAT, potencjalna konieczność naliczenia podatku należnego spowodowałaby podwójne obciążenie VAT czynności niedających prawa do odliczenia, tj.: w pierwszej kolejności poprzez ograniczenie odliczenia VAT do udziału procentowego, w jakim nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej oraz następnie poprzez konieczność naliczenia podatku należnego. Takie stanowisko naruszałoby podstawowe zasady funkcjonowania systemu podatku od towarów i usług (podatku od wartości dodanej).
Mając na uwadze powyższe, w opinii C., nieodpłatne udostępnianie poszczególnych obiektów sportowych nie jest uznawane za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, i w konsekwencji nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca (C.) jest jednostką budżetową Gminy. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT (oddzielnie od Gminy).
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca (C.) jest jednostką budżetową Gminy. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT (oddzielnie od Gminy).
C. zarządza kompleksem sportowo-rekreacyjnym, będącym majątkiem Gminy. W skład kompleksu wchodzi szereg obiektów, które są użytkowane w szczególności przez lokalną społeczność. Są to:
- Hala sportowa użytkowana odpłatnie lub nieodpłatnie;
- Kręgielnia użytkowana odpłatnie;
- Sala fitness użytkowana odpłatnie;
- Korty tenisowe użytkowane odpłatnie;
- Plac zabaw użytkowany nieodpłatnie;
- Boisko sportowe Orlik użytkowane nieodpłatnie;
- Boisko asfaltowe użytkowane nieodpłatnie;
- Sala konferencyjna użytkowana odpłatnie;
- Hotel użytkowany odpłatnie;
- Restauracja użytkowana odpłatnie.
Jak wynika z powyższego, niektóre z powyższych obiektów są użytkowane (tj. udostępniane przez C. na rzecz użytkowników) odpłatnie, a inne nieodpłatnie. Wyjątek stanowi hala sportowa, która jest udostępniana nieodpłatnie na rzecz szkół w ramach prowadzenia wychowania fizycznego oraz odpłatnie na rzecz mieszkańców Gminy, pobliskich firm, itp. Godziny przeznaczenia hali do użytkowania odpłatnego bądź nieodpłatnego są precyzyjnie określone w regulaminie korzystania z hali.
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnianie hali sportowej na rzecz szkół w ramach prowadzenia zajęć wychowania fizycznego ma związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nieodpłatne wykorzystanie przedmiotowego obiektu ma bowiem charakter stricte służący realizacji zadań C.. Jak stanowi statut Wnioskodawcy, przedmiotem jego działania jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie sportu i rekreacji, w tym m.in. udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej uczniom szkół z terenu Gminy w celu prowadzenia zajęć programowych z zakresu wychowania fizycznego.
Co więcej, zdaniem C., udostępnianie nieodpłatnie obiektu w godzinach zajęć szkolnych ma wpływ na wzrost zainteresowania obiektem w godzinach popołudniowych (tj. godzinach odpłatnego udostępniania). Jeśli bowiem uczniowie będą usatysfakcjonowani ofertą Wnioskodawcy zaprezentowaną im w czasie zajęć szkolnych, chętniej skorzystają z obiektu w czasie wolnym.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca udostępnia halę sportową m.in. nieodpłatne na rzecz szkół w ramach prowadzenia wychowania fizycznego.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W przedmiotowej sprawie należy rozstrzygnąć kwestię, jakiego rodzaju związek ma nieodpłatne udostępnianie hali sportowej z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.
Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Z treści wniosku wynika, iż nieodpłatne udostępnianie hali sportowej na rzecz szkół w ramach prowadzenia zajęć wychowania fizycznego ma związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nieodpłatne wykorzystanie przedmiotowego obiektu ma bowiem charakter stricte służący realizacji zadań C.. Jak stanowi statut Wnioskodawcy, przedmiotem jego działania jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie sportu i rekreacji, w tym m.in. udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej uczniom szkół z terenu Gminy w celu prowadzenia zajęć programowych z zakresu wychowania fizycznego.
Co więcej, zdaniem C., udostępnianie nieodpłatnie obiektu w godzinach zajęć szkolnych ma wpływ na wzrost zainteresowania obiektem w godzinach popołudniowych (tj. godzinach odpłatnego udostępniania). Jeśli bowiem uczniowie będą usatysfakcjonowani ofertą Wnioskodawcy zaprezentowaną im w czasie zajęć szkolnych, chętniej skorzystają z obiektu w czasie wolnym.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Wnioskodawca nieodpłatnie udostępnia halę sportową np. na rzecz szkół, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne wykorzystanie odbywa się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu