Temat interpretacji
Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Legenda jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Legenda o . Wniosek uzupełniono w dniu 9 sierpnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie w roku 2011 rozpoczęło realizację projektu współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader. Realizacja tego programu zakończyła się w styczniu 2012 r. Obecnie Stowarzyszenie realizuje drugi projekt współfinansowany z PROW w ramach osi 4 Leader. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej. Organizacja nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Stowarzyszenie ponosi różnego rodzaju koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowanych, czyli refundowanych.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Oba projekty realizowane są w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (program poakcesyjny). Zakończony projekt nosił tytuł Legenda o , natomiast obecnie realizowany projekt nosi tytuł Przedszkolak ..
Celem projektu pn. Legenda o jest przede wszystkim zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego powiatu , a przez to i całego regionu poprzez wydanie komiksu dla dzieci o historii herbu K.. W ramach projektu poniesione zostały następujące wydatki:
- związane z przygotowaniem i opracowaniem komiksu wynagrodzenie historyka, plastyka oraz osoby dokonującej korekty (wynagrodzenia na podstawie umów o dzieło), usługa obejmująca skład i druk komiksu, zakup gadżetów promocyjnych,
- związane z obsługą projektu (obsługa finansowa, karta do telefonu).
W wyniku realizacji projektu wydano 500 szt. komiksu, który nieodpłatnie przekazany został uczniom szkół z terenu Gminy.
Celem obecnie realizowanego projektu pn. Przedszkolak jest natomiast zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego i naturalnego powiatu, a przez to całego regionu poprzez poszerzenie oraz urozmaicenie oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym, poprzez organizację warsztatów tanecznych zakończonych pokazem oraz organizację konkursu piosenki. W ramach projektu poniesione zostały wydatki: zakup materiałów na stroje i scenografie, wynajem sal do przeprowadzenia imprez, zakup medali i pucharów oraz drobnych nagród dla dzieci, poczęstunek dla dzieci, umowa z konferansjerem, zakup usługi nagłośnienia imprezy, oraz projekt i druk plakatów, a także opłata za ogłoszenia w lokalnych mediach. W ramach realizacji projektu zorganizowane zostały dwie imprezy dla dzieci, tj. Gala taneczna i Konkurs piosenki. Obie imprezy były ogólnodostępne i Stowarzyszenie nie pobierało w związku z ich organizacją jakichkolwiek opłat.
Oba projekty są działaniami nieinwestycyjnymi, skierowanymi głównie na zwiększenie i urozmaicenie edukacji szkolnej i przedszkolnej.
W uzupełnieniu wskazano, że efekty uzyskane w wyniku realizacji projektów nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie może odzyskać naliczony podatek VAT z zakupów, które zostały zapłacone z Funduszy Unijnych w ramach projektu pn. Legenda o ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie realizując jakikolwiek projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej ponosi różnego rodzaju koszty kwalifikowalne. Nie będąc podatnikiem podatku VAT nie może odliczyć naliczonego podatku VAT, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Stowarzyszenie nie uzyskuje innych dochodów niż statutowe. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem VAT. Jednocześnie Stowarzyszenie realizuje wyłącznie czynności określone w Statucie.
Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. W roku 2011 rozpoczęto realizację projektu współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader pn. Legenda o . Realizacja tego programu zakończyła się w styczniu 2012 r. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Stowarzyszenie ponosi różnego rodzaju koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowanych, czyli refundowanych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Powyższy projekt realizowany był w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (program poakcesyjny).
Celem projektu pn. Legenda o było przede wszystkim zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego powiatu, a przez to i całego regionu poprzez wydanie komiksu dla dzieci o historii herbu.
W ramach projektu poniesione zostały następujące wydatki:
- związane z przygotowaniem i opracowaniem komiksu wynagrodzenie historyka, plastyka oraz osoby dokonującej korekty (wynagrodzenia na podstawie umów o dzieło), usługa obejmująca skład i druk komiksu, zakup gadżetów promocyjnych,
- związane z obsługą projektu (obsługa finansowa, karta do telefonu).
W wyniku realizacji projektu wydano 500 szt. komiksu, który nieodpłatnie przekazany został uczniom szkół z terenu Gminy.
Powyższy projekt jest działaniem nieinwestycyjnym, skierowanym głównie na zwiększenie i urozmaicenie edukacji szkolnej i przedszkolnej, a efekty uzyskane w wyniku realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.
W zakresie zrealizowanego projektu, Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia, ani odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader pn. Legenda o .
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto informuje się, że w pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 10 sierpnia 2012 r. nr ILPP2/443-659/12-4/MR.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 357 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu