Niezabudowane nieruchomości gruntowe (tj. działka ewidencyjna 2461/15, 2461/20, część działki 2461/19 położona w terenie strefy usług zdrowia oraz w... - Interpretacja - IPPP3/443-832/12-2/KB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2012, sygn. IPPP3/443-832/12-2/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Niezabudowane nieruchomości gruntowe (tj. działka ewidencyjna 2461/15, 2461/20, część działki 2461/19 położona w terenie strefy usług zdrowia oraz w terenie strefy rolno osadniczej i część działki 2461/17 położona w strefie usług zdrowia) przeznaczone są pod zabudowę i tym samym planowana przez Powiat dostawa będzie opodatkowana stawką podstawową 23%. Natomiast dostawa pozostałej części nieruchomości (tj. część działki nr 2461/17 i część działki 2461/19 dla których plan zagospodarowania utracił moc, a w ewidencji gruntów figurują jako grunty orne) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.08.2012 r. (data wpływu 16.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość , oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki ewidencyjne:

  1. nr 2461/15 o pow. 0,2481 ha, użytki: grunty orne RIIIa - 0,0349 ha i RIIIb - 0,2132 ha,
  2. nr 2461/l7 o pow. 1,8547 ha, użytki: grunty orne RIIIa - 0,2258 ha i RIIIb - 1,6289 ha,
  3. nr 2461/19 o pow. 0,7311 ha, użytki: grunty orne RIIIa - 0,3922 ha i RIIIb - 0,3389 ha,
  4. nr 2461/20 o pow. 0,6373 ha, użytki: grunty orne RIIIa - 0,2093 ha, RIIIb - 0,3942 ha, RIVa -0,0283 ha i ŁIV -0055 ha.

Dla powyższej nieruchomości w Sądzie Rejonowym prowadzona jest księga wieczysta,w której jako właściciel wpisany jest Powiat.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego:

  1. działka ewidencyjna nr 2461/15 o pow. 0,2481 ha, położona jest w terenie strefy zieleni i zabudowy związanej z obsługą komunikacji. Na terenie tym obowiązuje zakaz sadzenia roślin, których wysokość w stanie dojrzałym przekracza 3 m. Na terenie tym istnieje możliwość lokalizacji parkingów.
  2. część działki ewidencyjnej nr 2461/17, położona jest w terenie strefy usług zdrowia, a pozostała część położona jest w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, część działki nr 2461/17 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zlokalizowana jest w terenie pomiędzy strefą A10 - tereny preferowane pod działalność gospodarczą, a strefą oznaczoną jako jednostka strukturalna A11 - teren strategiczny do zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniowo-usługową.
  3. część działki ewidencyjnej nr 2461/19 o pow. 0,7311 ha, położona jest w terenie strefy usług zdrowia oraz w terenie strefy rolno-osadniczej, a pozostała część położona jest w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r. Zgodnie ze studium uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego pozostała część działki nr 2461/l9 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zlokalizowana jest w terenie strefy oznaczonej jako jednostka strukturalna A11 - teren strategiczny do zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniowo - usługową.
  4. działka ewidencyjna nr 2461/20 o pow. 0,6373 ha, położona jest w terenie strefy zieleni i zabudowy związane z obsługą komunikacji. Na terenie tym obowiązuje zakaz sadzenia roślin, których wysokość w stanie dojrzałym przekracza 3 m. Na terenie tym istnieje możliwość lokalizacji parkingów.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), Zarząd Powiatu jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami Powiatu. Potwierdzeniem powyższego jest również przepis art. 32 ust. 2 pkt a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm. Zarząd Powiatu wykonuje zadania przy pomocy starostwa powiatowego - art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym.

Podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe, którego kierownikiem jest Starosta. Starosta jest jednocześnie przewodniczącym zarządu powiatu - art. 26 ust. 2. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu - art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Starostwo Powiatowe, stanowi powiatową administrację zespoloną - art. 33b ustawy o samorządzie powiatowym.

Nadmienić należy, że w stosunku do części działek nr: 2461/17 i 2461/19 nie objętych planem, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jak również decyzja celu publicznego. W ewidencji gruntów i budynków przedmiotowe działki figurują jako grunty orne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż powyższej nieruchomości podlega 23% podatkowi VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż powyższej nieruchomości podlega 23% podatkowi w stosunku do:

  1. działki ewidencyjnej nr 2461/15 o pow. 0,2481 ha, położonej w terenie strefy zieleni i zabudowy związane z obsługą komunikacji.
  2. działki ewidencyjnej nr 2461/200 pow. 0,6373 ha, położonej w terenie strefy zieleni i zabudowy związane z obsługą komunikacji.
  3. części działki ewidencyjnej nr 2461/17, położonej w terenie usług zdrowia,
  4. części działki ewidencyjnej nr 2461/19 położonej w terenie strefy usług zdrowia oraz w terenie strefy rolno-osadniczej.

Sprzedaż nieruchomości jest natomiast zwolniona z podatku VAT w stosunku do:

  1. części działki ewidencyjnej nr 2461/17, położonej w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r.
  2. części działki ewidencyjnej nr 2461/19 położonej w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Dotyczy to również zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, jednakże w zakresie niektórych czynności mogą być objęte zwolnieniem od podatku.

Ww. zwolnienie określa § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca planując sprzedaż gruntów niezabudowanych w drodze przetargu (a więc czynności cywilnoprawnych), nie będzie realizował ani zadań własnych, ani zleconych. Zatem, w tym przypadku Zainteresowany będzie dokonywał dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy i będzie występował w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 647), zwanej dalej ustawą o planowaniu.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu kształtowania i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustęp 2 tego artykułu stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ustawy o planowaniu, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287), zwanej dalej ustawą, ilekroć w ustawie jest mowa o ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy, ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Zatem o charakterze danego gruntu powinno rozstrzygać jego przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla klasyfikacji terenu niezabudowanego wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Z treści wniosku wynika, iż Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki ewidencyjne.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego:

  1. działka ewidencyjna nr 2461/15 o pow. 0,2481 ha, położona jest w terenie strefy zieleni i zabudowy związanej z obsługą komunikacji. Na terenie tym obowiązuje zakaz sadzenia roślin, których wysokość w stanie dojrzałym przekracza 3 m. Na terenie tym istnieje możliwość lokalizacji parkingów.
  2. część działki ewidencyjnej nr 2461/17, położona jest w terenie strefy usług zdrowia, a pozostała część położona jest w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, część działki nr 2461/17 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zlokalizowana jest w terenie pomiędzy strefą A10 - tereny preferowane pod działalność gospodarczą, a strefą oznaczoną jako jednostka strukturalna A11 - teren strategiczny do zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniowo-usługową.
  3. część działki ewidencyjnej nr 2461/19 o pow. 0,7311 ha, położona jest w terenie strefy usług zdrowia oraz w terenie strefy rolno-osadniczej, a pozostała część położona jest w terenie, gdzie plan ogólny zagospodarowania terenu utracił moc z dniem 1.01.2003 r. Zgodnie ze studium uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego pozostała część działki nr 2461/l9 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zlokalizowana jest w terenie strefy oznaczonej jako jednostka strukturalna A11 - teren strategiczny do zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniowo - usługową.
  4. działka ewidencyjna nr 2461/20 o pow. 0,6373 ha, położona jest w terenie strefy zieleni i zabudowy związane z obsługą komunikacji. Na terenie tym obowiązuje zakaz sadzenia roślin, których wysokość w stanie dojrzałym przekracza 3 m. Na terenie tym istnieje możliwość lokalizacji parkingów.

Wnioskodawca wskazał, że w stosunku do części działek nr: 2461/17 i 2461/19 nie objętych planem, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jak również decyzja celu publicznego. W ewidencji gruntów i budynków przedmiotowe działki figurują jako grunty orne.

Uwzględniając opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż niezabudowane nieruchomości gruntowe (tj. działka ewidencyjna 2461/15, 2461/20, część działki 2461/19 położona w terenie strefy usług zdrowia oraz w terenie strefy rolno osadniczej i część działki 2461/17 położona w strefie usług zdrowia) przeznaczone są pod zabudowę i tym samym planowana przez Powiat dostawa będzie opodatkowana stawką podstawową 23%.

Natomiast dostawa pozostałej części nieruchomości (tj. część działki nr 2461/17 i część działki 2461/19 dla których plan zagospodarowania utracił moc, a w ewidencji gruntów figurują jako grunty orne) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 355 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie