Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu? - Interpretacja - ITPP1/443-1046/12/BK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2012, sygn. ITPP1/443-1046/12/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 23 sierpnia 2010 r. 12 wspólnot mieszkaniowych podpisało porozumienie partnerskie na rzecz wspólnego złożonego wniosku i realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE. Zgodnie z zawartym porozumieniem liderem projektu została, pozostałe wspólnoty mieszkaniowe zostały partnerami projektu. W dniu 29 grudnia 2010 r. pełnomocnik powyższych wspólnot działając w ich imieniu podpisał umowę pomiędzy Województwem, a pn. : , dofinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oś priorytetowa 4 rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast., działanie 4.1 Humanizacja blokowisk, poddziałanie 4.1.1 Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologiach z wielkiej płyty. Wykonanie projektu następuje w wyniku zawartych umów:.. Wszystkie ww. wspólnoty mieszkaniowe figurują w ewidencji podatników i płatników organu podatkowego jako podmioty niebedące podatnikami podatku od towarów i usług. Ponadto żadna ze wspólnot nie składa deklaracji VAT. W uzupełnieniu do wniosku wskazano ze wniosek dotyczy wyłącznie Wspólnoty Mieszkaniowej

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu, ponieważ:.

Zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej lecz przymiot jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. W celu należnego utrzymania lokali właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te podzielić można na koszty zarządu nieruchomością wspólną i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych lokali. Następnie Wnioskodawca powołuje art. 5, art. 8, art. 15, art. 29 , art. 113 ustawy o VAT. Przyjęty sposób rozliczania kosztów utrzymania nieruchomości nie daje podstaw do postawienia tezy, że przyjmowanie przez wspólnotę zaliczek wpłacanych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowi działalność gospodarczą, a same zaliczki obrót w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT. Zaliczki te stanowią jedynie partycypacje w kosztach funkcjonowania jednostki organizacyjnej wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują poprzez zapłatę ww. zaliczek odpłatnego świadczenia usług na rzecz samych siebie w rozumieniu ustawy o VAT, także jeśli zaliczki te dotyczą wyodrębnionych lokali, a nie części wspólnej tym samym brak jest uzasadnienia do stwierdzenia, że wewnętrzne rozliczenia między wspólnotą a jej członkami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a wspólnota staje się z tego tytułu podatnikiem. Należy jednak stwierdzić, że w pewnych sytuacjach wspólnota mieszkaniowa zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT może być podatnikiem, a kwoty przez nią otrzymywane będą stanowiły podstawę opodatkowania. Tak będzie w przypadku dokonywania czynności podlegających na rzecz osób trzecich np. wynajmowania lokali lub udostępniania ścian budynku na reklamy. Będąc z tego tytułu podatnikiem wspólnota mieszkaniowa jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych , nie zostanie również zbyta, gdyż służyć będzie członkom wspólnot będących partnerami projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a realizowane zadanie nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to przy założeniu, że nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 959 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy