Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 5.05.2004 r. (znak: BF IV D. - 0717/13/2004) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stwierdza co następuje:
Prezydent Miasta będący zarządcą dróg gminnych, działając w oparciu o przepisy art. 39 ust 3 oraz art. 40 ust 1, 4, 5 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60 ze zm.), wydaje zezwolenia na zajęcie pasa drogowego:
- w związku z wykonywanymi robotami remontowo-budowlanymi i umieszczaniem w pasie drogowym urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi,
- na umieszczanie w pasie drogowym urządzeń obcych i reklam.
Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane są na podstawie decyzji administracyjnej. Urząd Miasta Stalowa Wola pyta, czy czynności polegające na wydaniu decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego oraz ustaleniu wysokości opłaty administracyjnej z tego tytułu podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do powyższego tut. organ wyjaśnia jak niżej:
Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 836 ze zm.) organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. Zarządcami dla poszczególnych kategorii dróg są między innymi wójt, burmistrz, prezydent miasta dla dróg gminnych. Stosownie do treści art. 39 ust 1 zabronione jest dokonywanie w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Jednak art. 39 ust 3 ww. artykułu stanowi, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi wydanym w drodze decyzji administracyjnej. Ponadto w myśl art. 40 ust 1 ustawy o drogach publicznych zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg również wymaga zezwolenia zarządcy drogi, wydanego w drodze decyzji administracyjnej. Opłatę za zajęcie pasa drogowego, stosownie do art. 40 ust 11 ww. ustawy nalicza i pobiera, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w art. 5 pkt 1 stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z przedstawioną przez podatnika opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 6.07.2004 r. (znak: OK.-5672/KU-92/18-4485/2004) czynności polegające na wydawaniu przez Urząd Miasta zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej zaklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 75.13.14-00.20 - usługi administracji publicznej w zakresie transportu. Adekwatnie do powyższej opinii czynności te traktowane jako odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - art. 5 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Stosownie jednak do § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (w rozpatrywanym przypadku przepisami ustawy o drogach publicznych), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ocenie tut. organu czynności polegające na wydawaniu przez Urząd Miasta zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnych spełniają przesłanki określone w przytoczonym wyżej przepisie, a zatem podlegają zwolnieniu od tego podatku.
Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.