Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.... - Interpretacja - PP-I/446/125/2004/KM

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.07.2004, sygn. PP-I/446/125/2004/KM, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 28.04.2004 r., dot. wyjaśnia co następuje:

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rozstrzygnięcie kwestii, czy zachodzi możliwość stosowania stawki 7 % w podatku od towarów i usług zarówno przy dostawie sprzętu ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, jak również dla innych podmiotów nie będących jednostkami przeciwpożarowymi na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535). Ponadto wnioskodawca zawarł w piśmie kolejne zapytanie dotyczące ustalenia, czy istnieje obowiązek odrębnego fakturowania dostawy towarów i usługi transportowej, czy też można w cenę dostawy wkalkulować powyższą usługę i zastosować obniżoną stawkę jak przy dostawie towaru.
W ocenie Spółki dostawę sprzętu ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, jak również dla innych podmiotów należy opodatkować wg stawki 7 %. Natomiast w przedmiocie drugiego zapytania Spółka uważa, że usługa transportowa może stanowić składnik ceny towarów. Nie ma potrzeby odrębnego fakturowania dostawy towarów i usługi transportowej.

Tutejszy Urząd na podstawie doręczonych informacji nie potwierdza stanowiska przedstawionego przez Podatnika, dotyczącego pierwszego zapytania.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535) obniżoną stawkę podatku do wysokości 7 % stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów, wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika Nr 3 do ustawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Taki zapis oznacza, że dostawca ww. wyrobów nie korzysta w każdym przypadku z obniżonej stawki.Obniżona stawka uzależniona jest od nabywcy oraz przeznaczenia towarów. Nabywcą muszą być jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r., Nr 14, poz. 1229), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.
Dlatego też Podatnik dokonując sprzedaży sprzętu ochrony przeciwpożarowej ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokośći 7% wyłącznie w przypadku, gdy sprzedaż odbywa się dla ww. jednostek. Dla pozostałych nabywców Spółka winna stosować stawkę podstawową, tj. w wysokości 22 %.

W odpowiedzi na kolejne zapytanie dotyczące sposobu fakturowania dostawy towarów, tut. Urząd nie widzi przeszkody do wkalkulowania ceny usługi przewozu do ceny towaru i potraktowania łącznego ww. czynności jako dostawy towaru bez konieczności odrębnego fakturowania dostawy towarów i usługi transportowej. W tym zakresie należy stwierdzić, że stanowisko strony nie leży w sprzeczności z przepisami podatkowymi.

Małopolski Urząd Skarbowy