Temat interpretacji
Przedmiotem działalności Podatnika jest świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej na podstawie umowy zawartej z Miastem, które obejmują:
- przewóz pasażerów na liniach tramwajowych, autobusowych, przewóz osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z zawartą umową Miasto zleca Podatnikowi wykonywanie usług przewozowych (w tym również osób niepełnosprawnych) na wszystkich liniach komunikacyjnych. Za wykonane usługi Wykonawca otrzymuje wynagrodzenie miesięczne.
- świadczenie usług wspomagających, polegających na sprzedaży komisowej biletów komunikacji miejskiej, zlecania druku biletów oraz organizacji sprzedaży biletów. Podatnik jako komisant zobowiązał się za wynagrodzeniem, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w imieniu własnym na rachunek dającego zlecenie komitenta - Miasta. Przyjęte przez Podatnika od Miasta bilety komunikacji miejskiej, w celu sprzedaży na warunkach umowy komisu, pozostaną nadal własnością Miasta, aż do czasu sprzedaży ich finalnemu nabywcy.
Za wykonane czynności Wykonawcy przysługuje od Zamawiającego wynagrodzenie prowizyjne w ustalonej wysokości.
- kontrolę dokumentów przewozu oraz nakładania i pobierania opłat dodatkowych,
- dokonywanie doraźnych, bieżących napraw i konserwacji układu infrastruktury tramwajowej (tj. torowej i kompleksu elektroenergetyki trakcyjnej).
Za dokonywanie w/w napraw Podatnikowi przysługuje od Miasta stałe wynagrodzenie roczne, płatne w ratach miesięcznych na podstawie wystawionych faktur.
Ocena prawna stanu faktycznego.
Ad.1
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast zgodnie z definicją ustawową zawartą w postanowieniach art. 4 pkt 2 a) ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach - rozumie się przez to: usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 1a, 2 i 3. Stosownie do zapisu art. 18 ust. 2 ustawy VAT dla towarów i usług wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy stawkę podatku VAT obniża się do wysokości 7%. W poz. 110 załącznika Nr 3 wymienione zostały "Usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe - PKWiU 60.21.
Zatem usługi przewozowe obejmujące przewozy pasażerów na liniach autobusowych, tramwajowych oraz przewozy niepełnosprawnych, jeżeli są sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 60.21 - podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.
Na wysokość stawki podatkowej przy świadczeniu usług pasażerskiego transportu rozkładowego nie ma wpływu fakt zawarcia umowy na świadczenie przedmiotowych usług z Miastem.
Ad. 2 i 3
Zgodnie z przepisami § 66 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym, lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej.
Zgodnie z powyższym przepisem prawa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.
Podstawą opodatkowania czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze dla agenta, zleceniobiorcy, komisanta lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, zmniejszona o kwotę podatku (art. 16 ust. 1 ustawy VAT).
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że istotą wykonywanych przez niego czynności jest pośredniczenie w sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, pomiędzy Miastem, a nabywcą.
Niewątpliwie są to usługi związane ze sprzedażą biletów dotyczących przewozu środkami komunikacji miejskiej, a umowa na wykonanie tych usługi ma charakter umowy zlecenia, pośrednictwa.
Zatem od prowizji z tytułu sprzedanych biletów ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT na mocy § 66 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia.
Ad.4
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2002 r. usługi polegające na budowie, utrzymaniu, remoncie i modernizacji autostrad, dróg, ulic, placów oraz obiektów mostowych, opodatkowane były stawką 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT, poz. 81 załącznika Nr 3.
Zgodnie z ustawą z dnia 4 grudnia 2002r. zmieniającą ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o znaczeniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 213, poz. 1803) wprowadzone zostały nowe załączniki do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zawierające listy towarów i usług zwolnionych lub opodatkowanych preferencyjnymi stawkami podatku VAT. Nowelizacja ustawy VAT spowodowana była wprowadzeniem dla potrzeb podatku od towarów i usług nowej nomenklatury statystycznej tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która zastąpiła Systematyczny Wykaz Wyrobów (SWW) i Klasyfikację Wyrobów i Usług (KWiU). W nowym załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zawierającym wykaz towarów i usług, których sprzedaż lub świadczenie jest objęte stawką podatku w wysokości 7% wymieniono tylko roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych.
W art. 5 w/w noweli do ustawy VAT ustawodawca wyraźnie wskazał, że zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań pomiędzy tymi klasyfikacjami, dokonane po dniu wejścia w życie tej ustawy, nie powodują zmian w zakresie wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast w myśl art. 6 cytowanej ustawy w przypadku gdy po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy wprowadzone zmiany do ustawy, o której mowa w art. 1, dotyczące nowych oznaczeń klasyfikacyjnych towarów, usług oraz obiektów budowlanych (PKWiU, PKOB) prowadziłyby do zmiany dotychczas stosowanych stawek podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego albo prowadziłyby do zwolnienia od podatku lub opodatkowania, podatnik stosuje stawki lub zwolnienie określone w ustawie, o której mowa w art. 1 w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2002 r.
Zatem w sprawie istotne jest czy usługi napraw bieżących, przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej i sieciowej mieszczą się w zakresie usług związanych z budową, utrzymaniem, remontami i modernizacją autostrad, dróg, ulic, placów oraz obiektów mostowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji ulicy, definiuje natomiast w art. 4 ust. 1 pojęcie "towaru" w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchowe, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zgodnie z art. 54 ust. 4 ustawy VAT do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed dniem 1 lipca 1997 r.
Dla celów statystyki w okresie o którym mowa powyżej w zakresie obiektów budowlanych obowiązywała Klasyfikacja Obiektów Budowlanych.
Zgodnie z zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 25 października 1989 r. w sprawie Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, klasa drogi szynowe obejmuje m.in. urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu oraz urządzenia i instalacje do sterowania ruchem teletechnicznym, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe, bezpieczeństwa, przeciwpożarowe itp.
Natomiast z definicji drogi zawartej w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 71, poz. 838 z 2000 r.) wynika, że drogą jest budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno - użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.
Jak wynika z przytoczonych definicji, zarówno infrastruktura torowa, jak i infrastruktura sieciowa stanowią całość techniczną użytkową, mieszczącą się w pojęciu dróg szynowych.
Zatem usługi napraw bieżących, przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej i sieciowej podlegają opodatkowaniu stawką podatku 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy, załącznik nr 3.