Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 21.09.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.09.2004 r.) P.W. "B" spółka z o.o. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, iż w rozdziale 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) określone zostały szczególne procedury przy świadczeniu usług turystycznych.
Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5 w/w artykułu.
Ze szczególnej procedury opodatkowania marży, w związku ze świadczeniem usług turystycznych, podatnik może skorzystać, jeżeli spełni wszystkie przytoczone warunki łącznie, tzn.:
- posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
- działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
- przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
- podatnik prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Świadczenie usług turystycznych w Polsce od 1 maja 2004 r. ustawodawca opodatkował podstawową stawką podatku, tj. 22%. Jednakże na podstawie art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi te mogą korzystać ze stawki 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty będą świadczone poza terytorium wspólnoty, a podatnik posiada dokumenty potwierdzające świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.
Zatem usługi wymienione w piśmie świadczone przez spółkę w ramach organizacji wyjazdu na Kongres Notariatu Łacińskiego, jak również wycieczki organizowane na miejscu będą zdaniem Naczelnika podlegały opodatkowaniu wg art. 119 (szczególna procedura opodatkowania) w/w ustawy.