Temat interpretacji
Odpowiadając na pismo z dnia 6 grudnia 2004 roku, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu informuje, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy przez usługi transportu
międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
Zaś zgodnie z ust. 83 ust. 5 pkt 1-3 cyt. ustawy
dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu według
stawki "0%".
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z transportem międzynarodowym mamy do czynienia w przypadku, gdy środek transportu przekroczy granice Unii Europejskiej, traktowanej jako całość, kierując się "do" lub "z" jednego krajów członkowskich, ale tylko "z" lub "do" krajów trzecich tj. pozaunujnych.
Transport międzynarodowy oznacza zatem przewóz wykonywany częściowo w Polsce i częściowo poza nią, z przekroczeniem granic terytorium UE. Szczegółowe warunki określone zostały w przedstawionym art. 83 ust. 3 pkt 1.
Należy przy tym pamiętać, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada terytorialności - podatek jest nakładany na terytorium Wspólnoty, a konkretnie na terytorium tego państwa, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług. W przypadku usług transterytorialnych należy brać pod uwagę zasady dotyczące ustalania miejsca świadczenia usługi, które będą przesądzać o miejscu opodatkowania. Miejsce świadczenia usług transportu
międzynarodowego towarów ustalone jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zatem jednorodna usługa transportowa winna zostać podzielona według pokonanych odległości na tyle części, przez ile państw przebiegała trasa przejazdu i w takich częściach w tych państwach opodatkowana. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Podatek od towarów i usług należy zatem płacić w każdym kolejnym kraju, według zasad obowiązujących w każdym z tych krajów.
Stawka podatku na usługi transportu międzynarodowego świadczone na odcinku przebiegającym przez terytorium Polski wynosi "0%". Dla skorzystania ze stawki "0%" podatnik winien posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usługi międzynarodowego transportu towarów, wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1-3 cyt. ustawy.
W przypadku realizacji przez Państwa przedsiębiorstwo usługi transportu towaru z Polski do Szwajcarii a więc kraju z poza Wspólnoty usługa ta ma charakter usługi transportu międzynarodowego, wobec czego podlega ona opodatkowaniu stawką "0%", oczywiście przy odpowiednim jej udokumentowaniu. Dotyczy to jednak tylko odcinka przypadającego na terytorium Polski, natomiast odcinek zagraniczny pozostanie poza zakresem polskiego podatku od towarów i usług.
Jeżeli chodzi o kwestie fakturowania, to należy odwołać się do § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971), który nakazuje odpowiednio stosować ogólne zasady wystawiania faktur także do faktur stwierdzających świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury takie nie zawierają stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zatem na fakturze dokumentującej usługę transportu międzynarodowego towarów należy odrębnie wykazać z podaniem liczby kilometrów odcinek przypadający na terytorium Polski i zastosować do niego stawkę "0%", oraz odcinki zagraniczne przypadające na inne państwa, które opodatkowaniu nie będą podlegać.