Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfin... - Interpretacja - US.RPP.8/005/92/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.12.2004, sygn. US.RPP.8/005/92/04, Urząd Skarbowy w Gryfinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie, na pisemne zapytanie Starostwa Powiatowego z dnia 15 listopada 2004 r., udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że:

  • na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) ustala decyzją opłaty roczne za trwały zarząd gruntu zabudowanego, np. dla Nadleśnictwa, Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej,
  • na podstawie ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 ze zm.) były wydawane decyzje w sprawie ustalenia opłaty melioracyjnej, której płatność została rozłożona na roczne raty.

Wobec wątpliwości w stosowaniu prawa podatkowego podatnik formułuje zapytania:

  1. Czy trwały zarząd i opłaty melioracyjne są opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
  2. Jeżeli tak, to jakie stawki i zwolnienia należy zastosować oraz kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

Na tle takich okoliczności faktycznych Starostwo Powiatowe formułuje stanowisko, że do opłat melioracyjnych i trwałego zarządu należy stosować stawkę podatku od towarów i usług analogicznie jak przy świadczeniu usług, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

W art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług zdefiniowano pojęcie podatnika podatku od towarów i usług. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie w art. 15 ust. 6 tej ustawy postanowiono, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponad gminnym w zakresie: m.in. gospodarki nieruchomościami i gospodarki wodnej.

W myśl art. 11 i 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich zarządy. Wymienione organy, działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

W świetle powyższych przepisów nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu ustanowienia przez właściwy organ trwałego zarządu w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Analogicznie, odnośnie opłat melioracyjnych ustalanych w drodze decyzji na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.), tut. organ podatkowy w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, informuje że nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Gryfinie