możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1100/13/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2013, sygn. IBPP3/443-1100/13/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnego podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn. .

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 listopada 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 listopada 2013 r. znak: IBPP3/443-1100/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina M. jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług od 29 grudnia 2004 r. Gmina w dniu 2 lutego 2012 r. podpisała umowę o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju w zakresie operacji odpowiadającym warunkom przyznania pomocy w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013. Pomoc została przyznana na realizację operacji pn. . Celem nadrzędnym ww. projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zaspokojenie potrzeb kulturalnych poprzez rewitalizację budynku domu ludowego w R. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Dnia 20 czerwca 2012 r. Gmina podpisała umowę, która była konsekwencją zamówienia publicznego realizowanego na podstawie art. 10 ust. 1 oraz art. 39 art. 46 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm. zm.) na wykonanie zadania pn. . Gmina rozlicza się z wykonawcą na podstawie faktur częściowych po zrealizowaniu określonego etapu inwestycji. Podatek VAT nie był odliczany z faktur już zrealizowanych. Budynek domu ludowego jest własnością Gminy.

Przed rozpoczęciem rewitalizacji budynek domu ludowego w R. służył dwóm rodzajom działalności:

1.działalność niepodlegająca ustawie o VAT:

  • zebrania wiejskie,
  • nieodpłatne imprezy organizowane dla mieszkańców,
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Stowarzyszenia ... R.,
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Gminnej Biblioteki Publicznej w M.
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Gminnego Ośrodka Kultury w M.

2.działalność opodatkowana podatkiem VAT (na cele komercyjne):

  • odpłatna umowa najmu na czas nieokreślony lokalu znajdującego się w domu ludowym.

Wójt Gminy wydał Zarządzenie Nr xxx z 31 października 2011 r. w sprawie cen i warunków płatności za korzystanie z sal Domów Ludowych, sal remiz Ochotniczych Straży Pożarnych i szkolnych sali gimnastycznych i szkolnych sal lekcyjnych na terenie Gminy M. na podstawie, którego Sala Domu Ludowego była wynajmowana na imprezy okolicznościowe i inne krótkotrwałe wynajmy na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej. Z tytułu osiągania przychodów z działalności opodatkowanej podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku VAT, odprowadzając podatek należny zgodnie z zasadami ogólnymi wskazanymi w ustawie o VAT. Po zakończeniu operacji pn. przeznaczenie budynku nie zmieni się, dalej będzie służył działalności niepodlegającej ustawie VAT i działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nadmienić należy, iż w budynku domu ludowego w R., Gmina nie wykonywała i nie będzie wykonywać czynności objętych zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT.

W ocenie Gminy, nie jest ona w stanie dokonać bezpośredniej alokacji wydatków (a co za tym idzie kwot podatku VAT naliczonego), ponoszonych w związku z realizacją inwestycji do poszczególnych rodzajów działalności prowadzonej w domu ludowym w R.

W piśmie z 25 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług związanych z rewitalizacją budynku domu ludowego w R. stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn: ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn. .

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym należy uznać, że warunkiem umożliwiającym Gminę skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn. jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowymi. Należy zatem uznać, że zawarcie przez Gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego, odpłatnej umowy najmu na czas nieokreślony lokalu znajdującego się w domu ludowym w R. i odpłatnych umów cywilnoprawnych sali w domu ludowym w R., będzie skutkowało opodatkowaniem czynności będących przedmiotem umowy na zasadach ogólnych. W konsekwencji wspomniane umowy będą stanowić odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Należy zatem stwierdzić, że pomieszczenia domu ludowego w R. są wykorzystywane przez Gminę do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w stanie faktycznym, pomieszczenia domu ludowego w R. nie są wykorzystywane jedynie do działalności niepodlegającej VAT, ale także są wynajmowane na podstawie umów cywilnoprawnych za stosownym wynagrodzeniem pobieranym przez Gminę. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi tj. związek zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust.2 10 ustawy o VAT. I tak stosowanie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10. Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym w tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w przepisach art. 90 ust. 4 ust. 10 ustawy. Biorąc pod uwagę ww. przepisy Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego z faktur VAT związanych z realizacją zadania pn. do poszczególnych rodzajów działalności. W związku z tym Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją zadania pn. . Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. c od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w sytuacji świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Katalog czynności opodatkowanych zawarty został w art. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT nie można więc mówić o prowadzeniu przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy została przyznana pomoc na realizację operacji pn. . Przed rozpoczęciem rewitalizacji budynek domu ludowego w R. służył dwóm rodzajom działalności:

1.działalność niepodlegająca ustawie o VAT:

  • zebrania wiejskie,
  • nieodpłatne imprezy organizowane dla mieszkańców,
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Stowarzyszenia ... R.,
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Gminnej Biblioteki Publicznej w M.,
  • umowa nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Gminnego Ośrodka Kultury w M.

2.działalność opodatkowana podatkiem VAT (na cele komercyjne):

  • odpłatna umowa najmu na czas nieokreślony lokalu znajdującego się w domu ludowym.

Sala Domu Ludowego była wynajmowana na imprezy okolicznościowe i inne krótkotrwałe wynajmy na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej. Z tytułu osiągania przychodów z działalności opodatkowanej podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku VAT, odprowadzając podatek należny. Po zakończeniu operacji przeznaczenie budynku nie zmieni się, dalej będzie służył działalności niepodlegającej ustawie VAT i działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W budynku domu ludowego, Gmina nie wykonywała i nie będzie wykonywać czynności objętych zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT.

W ocenie Gminy, nie jest ona w stanie dokonać bezpośredniej alokacji wydatków (a co za tym idzie kwot podatku VAT naliczonego), ponoszonych w związku z realizacją inwestycji do poszczególnych rodzajów działalności prowadzonej w domu ludowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika zatem, że dom ludowy będzie wykorzystywany zarówno do działalności gospodarczej Wnioskodawcy czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do czynności niepodlegających ustawie o VAT. tj. do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zatem analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z rewitalizacją budynku domu ludowego, mając na uwadze, że te zakupy towarów i usług, jak wskazał Wnioskodawca, stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a, należy uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Cytowany przepis art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Powołany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Gmina będzie zobowiązana do określenia udziału procentowego, w jakim budynek domu ludowego będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i zgodnie z tym udziałem będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących tej nieruchomości.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Zatem po oddaniu budynku do użytkowania Gmina powinna określić, w jakim stopniu jest on wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, a w przypadku zmiany udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Gmina powinna dokonywać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od tych wydatków inwestycyjnych.

Podsumowując, w ocenie tut. organu w świetle przedstawionego opisu sprawy oraz zacytowanych przepisów należy uznać, że w odniesieniu do faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z rewitalizacją domu ludowego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia tej części podatku naliczonego, która jest związana z czynnościami opodatkowanymi, jednocześnie więc nie ma prawa do odliczenia tej części podatku naliczonego, która jest związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. , należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że w powołanej przez Wnioskodawcę uchwale NSA wydanej w składzie 7 Sędziów z dnia 24 października 2011r. (sygn. I FPS 9/10), uznano, że () w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 uptu, lecz odliczenie pełne (). Orzeczenie to dotyczy wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej kategorii czynności tj. opodatkowanych oraz czynności niepodlegających podatkowi. Natomiast rozpatrywany przepis art. 86 ust. 7b odnoszący się wyłącznie do nakładów na wytworzenie nieruchomosci, jak już wskazano powyżej, narzuca obowiązek obliczenia podatku naliczonego według udziału procentowego w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej. Stąd też w rozpatrywanej sytuacji nie znajduje zastosowania powołana uchwała.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach