
Temat interpretacji
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Podatnik, na zamówienie producentów rolnych, importuje makuchy i stałe pozostałości po ekstrakcji tłuszczów z nasion oleistych i owoców oleistych, które są wykorzystywane bezpośrednio w żywieniu zwierząt gospodarskich lub jako komponenty w przemyśle paszowym. X jest firmą handlową i nie jest podatnikiem podatku rolnego lub z działów produkcji specjalnej. Urząd celny na śrutę słonecznikową importowaną z Ukrainy nalicza 22% VAT, zaś firma X cyt. "przenosi naliczony podatek na odbiorców".
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3 - 6, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3), (CN ex 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208) - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z § 5 ust. 3 w/w rozporządzenia, przepis ust. 2 stosuje się do dostawy oraz importu pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz.
Natomiast stosownie do § 5 ust. 6 w/w rozporządzenia w przypadku importu towarów, wymienionych w ust. 2, przez podatnika podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, w celu ich przeznaczenia do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, składa się organowi celnemu.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że przedsiębiorstwo X nie jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a zatem nie przysługuje mu obniżenie stawki podatku przewidziane w § 5 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do nabywanych przez to przedsiębiorstwo z Ukrainy w/w towarów, w związku czym przy ich imporcie obowiązuje stawka podstawowa, czyli 22%.
Natomiast, jeżeli po dokonaniu importu, przedsiębiorstwo X w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dostarcza w/w towary rolnikowi będącemu podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywca przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - dostawa makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych sklasyfikowanych wg PKWiU ex 15.41.3, opodatkowana będzie stawką 7%
