Temat interpretacji
Działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, odpowiadając na pismo z dnia 6.12.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia jak niżej:
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pismem z dnia 6.12.2004 r. pani Teresa B. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie informacji czy istnieje obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego od utraconych w wyniku zdarzeń losowych (np. kradzieży, zniszczenia) towarów w sytuacji, gdy ich nabycie miało związek ze sprzedażą opodatkowaną. Zawarte we wniosku stanowisko wskazuje, iż nie ma obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego od utraconych lub zniszczonych towarów, gdyż w chwili nabycia towary te miały związek ze sprzedażą opodatkowaną. Na poparcie tego stanowiska podatniczka przytoczyła wyrok NSA z dnia 7.06.2004 r., sygn. akt FSK 87/04, zgodnie z którym zasada potrącalności podatku określona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powinna być rozumiana szeroko i zawsze powinna znaleźć zastosowanie przy nabyciu towarów handlowych, które zostało dokonane z zamiarem wykorzystania tych towarów w działalności opodatkowanej, bez względu na ostateczne ich przeznaczenie.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku informuje:
Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Podatnikowi podatku od towarów i usług na mocy art. 86 ust. 1 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot okreś1onych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 ww. ustawy). Podatek VAT skonstruowany jest na zasadzie odliczenia bezzwłocznego. Podatnik w momencie zakupu określa, czy dany zakup będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną czy też nie. Jeżeli zakup był dokonany w celu osiągnięcia przychodu opodatkowanego, podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji więc, gdy w chwili nabycia towaru podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (ze względu na istnienie związku z przyszłą sprzedażą opodatkowaną), to należy uznać, że fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Konsekwencją tego jest brak obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów handlowych, następnie skradzionych lub zniszczonych. Warto przy tym zwrócić uwagę na jeszcze jeden argument, a mianowicie tam gdzie ustawodawca wymaga (lub zezwala) od podatnika jakiejkolwiek korekty - formułuje to wprost. W przypadku niezawinionych przez podatnika strat towarów żaden z przepisów ustawy nie nakłada obowiązku dokonania korekty. Brak również konieczności odprowadzenia podatku należnego związanego z utraconym towarem, bowiem obowiązek taki nie wynika z przepisu art. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie tut. organ informuje, że podatnik na okoliczność wystąpienia ww. zdarzenia losowego powinien posiadać dokument, który uwiarygodniłby jego wystąpienie.
Reasumując, zdaniem tut. organu podatkowego, nie istnieje konieczność dokonania korekty złożonych poprzednio deklaracji VAT-7, w których uwzględniono podatek naliczony związany z utraconymi lub zniszczonymi towarami.
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznaje za prawidłowe stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 6.12.2004 r.