Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. . - Interpretacja - IBPP3/443-973/13/UH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2013, sygn. IBPP3/443-973/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 20 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) oraz pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) oraz pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu znak: IBPP3/443-973/13/UH, z 11 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca od października 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą usługi fotograficzne i produkcja filmów. Wnioskodawca jest VAT-owcem . W lutym 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę na realizację (jako firma) małego projektu realizowanego w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 20072013. Celem projektu jest realizacja filmu promocyjnego który zostanie nagrany i zmontowany przez firmę zewnętrzną (VAT-owca) po czym zostaną wykonane kopie (przez firmę zewnętrzną

VAT-owca) 200 szt. które zostaną rozdane bezpłatnie wśród mieszkańców gmin, których film dotyczy. Dotacja obejmuje 70% kosztów, reszta jest wkładem pracy osób realizujących projekt (bezgotówkowym). Firma Wnioskodawcy musi wyłożyć pieniądze na projekt i refundacja będzie na podstawie przedłożonych faktur. Czyli firma Wnioskodawcy nie osiągnie zysku z realizacji tego projektu, gdyż osiągnie tylko refundację kosztów netto poniesionych na realizację projektu.

W pismach uzupełniających Wnioskodawca wskazał, że tytuł małego projektu to , cel projektu . Projekt zostanie zrealizowany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pod nazwą . Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę Wnioskodawcy. Efektem projektu będzie nagranie, montaż i wykonanie 200 kopii (usługi wykonane przez firmy zewnętrzne) nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca podał następujące informacje:

1.Film jest realizowany w celu promocji terenu, parafii LGD . jest to projekt dofinansowany w 80% (20% to wkład niepieniężny pracy własnej i innych osób np. lektora rozliczany po ok. 20 zł/h) przez Urząd Marszałkowski ze środków PROW. Celem niniejszego projektu jest produkcja filmu promocyjnego . Film będzie prezentował budynki kościołów, wnętrze, inne ciekawe miejsca np. kapliczki znajdujące się na szlakach turystycznych, wywiady z proboszczami parafii oraz krótką historię danych miejsc. Wnioskodawca jest absolwentem Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Uniwersytecie i chce zrealizować wyżej wymieniony film w sposób profesjonalny. Wnioskodawca zajmuję się nagraniem materiału wideo w technice HD, który następnie zostanie zmontowany, dodany lektor i po kolaudacji skopiowany na płyty DVD i Blu-ray. Projekt nie może być finansowany z innego działania ponieważ nie generuje zysku, ani nie powstaje nowe miejsce pracy. Projekt będzie realizowany z partnerem Parafią . Film z pewnością przyczyni się do wzrostu znajomości walorów kulturowych przez mieszkańców oraz promocji gmin i całego na zewnątrz. Projekt o charakterze turystycznym lub okołoturystycznym (promocja miejsc pielgrzymkowych, tras turystycznych, zabytków, pomników przyrody wśród turystów i mieszkańców LGD).

2.Do realizacji projektu Wnioskodawca przystępuje z uwagi na chęć promocji własnej okolicy oraz promocji własnej osoby/firmy.

3.W projekcie zostaną zakupione następujące usługi:

  • wynajęcie kamery HD ze statywami i oświetleniem,
  • nagranie lektora do filmu oraz wywiadów z proboszczami i innymi osobami (dźwięk),
  • montaż filmu zgodnie ze scenariuszem w technice HD oraz eksport do formatu DVD, Blu-ray,
  • wykonanie kopii DVD wraz z nadrukiem i etui,
  • wykonanie kopii Blu-ray wraz z nadrukiem i etui,
  • poczęstunek podczas spotkań grupy roboczej (kawa, ciasto, napoje).

4.Nie będzie zakupu środków trwałych, wyposażenia, gdyż sprzęt zostanie wynajęty i użyty tylko do realizacji projektu. Nie będzie zakupu środków trwałych ani wyposażenia.

5.Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na działalność gospodarczą wzrost marki firmy Wnioskodawcy na rynku.

6.Realizacja filmu może mieć wpływ na wzrost zainteresowania ofertą płatną z powodu utrwalenia marki firmy Wnioskodawcy/osoby u potencjalnych klientów i może spowodować zwiększenie obrotów firmy z działalności opodatkowanej.

7.Nieodpłatne udostępnienie filmów ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z usług Wnioskodawcy świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

8.Operacja wpływa na stworzenie pozytywnego wizerunku firmy Wnioskodawcy i może pozwolić na pozyskanie nowych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT, który nie jest kosztem kwalifikowanym projektu Wnioskodawca może odliczyć od faktur wystawionych na jego firmę za nagranie, montaż i wykonanie kopii filmu...

Zdaniem Wnioskodawcy, tak, gdyż Wnioskodawca ma PKD związane z produkcją filmów w działalności a umowa na realizację filmu została zawarta z Urzędem Marszałkowskim przez jego firmę. Wątpliwość Wnioskodawcy wynika z faktu że jego firma nie będzie miała zysku z realizacji projektu wyłoży pieniądze i dostanie je z powrotem w drodze refundacji po 3 miesiącach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy bezwzględnie zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany w wyniku różnych działań, których efektem (nawet potencjalnym) jest wykreowanie sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, w sposób umożliwiający w końcowym rozrachunku stwierdzenie o istnieniu jakiegokolwiek związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną np. w postaci intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Wskazanie czy określone zakupy towarów i usług mają chociażby pośredni związek z prowadzoną działalnością jest możliwe w sytuacji gdy zaistnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje w sytuacji, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do powstania obrotu osiąganego przez podatnika lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, októrej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w lutym 2013 r. podpisał umowę na realizację projekt pn. . Projekt zostanie zrealizowany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Celem projektu jest realizacja filmu promocyjnego teren parafii LGD Spichlerz.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zajmuję się nagraniem materiału wideo w technice HD, który następnie zostanie zmontowany, dodany lektor i po kolaudacji skopiowany na płyty DVD i Blu-ray. Usługi nagrania filmu promocyjnego, montażu oraz wykonania 200 kopii filmu będzie świadczyła firma zewnętrzna. Kopie zostaną rozdane bezpłatnie wśród mieszkańców gmin, których film dotyczy.

W związku z realizacją projektu zostaną zakupione następujące usługi:

  • wynajęcie kamery HD ze statywami i oświetleniem,
  • nagranie lektora do filmu oraz wywiadów z proboszczami i innymi osobami (dźwięk),
  • montaż filmu zgodnie ze scenariuszem w technice HD oraz eksport do formatu DVD, Blu-ray,
  • wykonanie kopii DVD wraz z nadrukiem i etui,
  • wykonanie kopii Blu-ray wraz z nadrukiem i etui,
  • poczęstunek podczas spotkań grupy roboczej (kawa, ciasto, napoje).

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę Wnioskodawcy.

Wnioskodawca realizuje film w celu promocji swojej okolicy tj. terenu parafii, LGD Spichlerz, a także z uwagi na chęć promocji siebie i swojej firmy. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na działalność gospodarczą wzrost marki firmy Wnioskodawcy na rynku, a realizacja filmu może mieć wpływ na wzrost zainteresowania ofertą płatną z powodu utrwalenia marki firmy Wnioskodawcy lub samego Wnioskodawcy i może spowodować zwiększenie obrotów firmy z działalności opodatkowanej.

Nieodpłatne udostępnienie filmów ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z usług Wnioskodawcy świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Projekt realizowany w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju wpływa na stworzenie pozytywnego wizerunku firmy Wnioskodawcy i może pozwolić na pozyskanie nowych klientów.

Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności, realizacja ww. projektu (a tym samym dokonane na jego rzecz zakupy) będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanej. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że celem projektu jest nie tylko promocja okolic Wnioskodawcy ale również wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy co pozwoli na wzrost zainteresowania firmą, pozyskiwania nowych klientów a w efekcie wzrost obrotów firmy z działalności opodatkowanej.

Jak podniesiono wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Realizacja projektu bezpośrednio nie jest związana z żadną sprzedażą, natomiast pośrednio poprzez podniesienie prestiżu firmy i jej rozpoznawalności na rynku będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo występujących trudności we wskazaniu tego związku bezpośredniego pomiędzy podatkiem naliczonym a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, niewątpliwie są one ukierunkowane na dokonanie również takich właśnie czynności. Bez wątpienia czynności realizowane w celach promocji firmy i jej rozpoznawalności na rynku przez utrwalenie marki firmy, związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa i podejmowane są w celu zwiększenia obrotów.

Tym samym skoro realizacja projektu w sposób pośredni ma związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, należy uznać, że będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizację projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach