Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 30 października 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013 Podziałanie 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna podmioty publiczne. Gmina sfinansuje 85 % kosztów kwalifikowanych projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostała część kosztów sfinansowana zostanie ze środków własnych Miasta.
W ramach projektu powstanie nowe miejsce wypoczynku . Miejsce to stanowić będzie rodzaj parku tematycznego tak zaprojektowanego, aby bodźce parawzrokowe były użyte celowo i to w większym natężeniu niż w zwykłym parku. W parku utworzonych zostanie 5 tzw. placów zmysłów:
- WZROK z nawierzchnią w kolorze czerwonym i czarnym, ławkami głazami i kolorowymi nasadzeniami wabiącymi motyle;
- SMAK z wyniesionymi na ok. 1,2 m betonowymi planterami z nasadzeniami jadalnych roślin. Na placu zainstalowany zostanie kran z wodą poidełko do umycia owoców i rąk;
- ZAPACH z roślinnością intensywnie pachnącą. We wnękach z ławkami przewidziano trejaże z pnącymi roślinami;
- SŁUCH z roślinami szeleszczącymi trawami , delikatnymi krzewami oraz roślinnością wabiącą ptaki. Rozlokowane tu zostaną budki lęgowe dla ptaków oraz karmniki. W centralnej części placu znajdować się będzie fontanna w układzie 5x5 sztuk (z kolorowym podświetleniem) oraz 3 kolorowe wiaty. Na placu umieszczone zostaną urządzenia interaktywne, wykorzystujące prawa fizyki, odbijające dźwięki (działające jak instrumenty muzyczne);
- DOTYK z nasadzeniami o zróżnicowanej fakturze, które będą zachęcały do ich dotykania. W centralnej części powstanie plac zabaw z 3 innowacyjnymi urządzeniami generującymi manualny rozwój dzieci, a także z urządzeniem interaktywnym dla wszystkich grup wiekowych (Playtop Street). Ponadto znajdą się tu 3 kolorowe górki z bezpiecznej nawierzchni. Każdy plac oznakowany będzie m.in. poprzez instalację przestrzenną z właściwym symbolem (oko, usta, nos, ucho, ręka). W parku zaprojektowano innowacyjne elementy małej architektury, a także energooszczędne oświetlenie, które zapewni bezpieczne użytkowanie oraz atrakcyjny wygląd parku nocą. Teren parku będzie monitorowany 3 kamerami.
W istniejącym budynku tzw. zaplanowano powstanie ogólnodostępnej toalety, która przystosowana będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Budynek będzie pełnił również funkcję gospodarczą.
Poprzez realizację projektu nastąpi rozwój i zmiany jakościowe przestrzeni publicznej w mieście oraz ulegnie poprawie stan środowiska zamieszkania przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, poprzez:
- promocję miejsca sprzyjającego wzmacnianiu kontaktów społecznych, dzięki istnieniu parku, w którym odbywać się mogą, niewielkie spotkania integracyjne;
- podniesienie jakości życia mieszkańców regionu poprzez wyrównanie dostępu do usług społecznych oraz wzrost aktywności społecznej osób korzystających z ciekawszej, bogatszej oferty turystycznej przygotowanej przez miasto;
- promocję rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych kształtujących przestrzeń publiczną, jaką jest projektowany park, który stanowi fragment województwa poprzez powstanie nowoczesnego obiektu, przystosowanego do osób niepełnosprawnych, stosownie oświetlonego i poddanego monitoringowi wizyjnemu;
- umożliwienie alternatywnego zagospodarowania czasu wolnego mieszkańcom regionu (w szczególności dzieciom i młodzieży) w drodze aktywnej zabawy.
Celem projektu jest przywrócenie ładu przestrzennego w centrum miasta oraz udostępnienie ogółowi mieszkańców terenu zielonego o rekreacyjnym charakterze jak również kształtowanie postaw proekologicznych i umożliwienie realizacji edukacji ekologicznej dla grup dzieci. W regionie, a nawet w całym województwie nie występują tego typu parki tematyczne, stąd projekt ma zasięg ponadlokalny promuje miasto poprzez zwiększenie atrakcyjności turystycznej Miasta.
Park Sensoryczny (o powierzchni 10.054 m&²) stanowić będzie ogólnodostępny i bezpłatny produkt turystyki miejskiej o ponadlokalnym zasięgu.
Planuje się, że z nowopowstałej infrastruktury skorzysta 30.000 osób rocznie. Projekt przyczyni się do stworzenia 2 miejsc pracy. Działające w mieście stowarzyszenia będą miały również możliwość zaprezentowania swojej działalności na terenie parku (np. poprzez wystawy).
Działalność obiektu pozwoli na realizację zajęć z zakresu edukacji ekologicznej (lekcje przyrody) oraz interaktywnych zajęć z fizyki.
Instytucją zajmującą się obsługą parku będzie Zakład Gospodarki Komunalnej jednostka budżetowa Miasta zaś organizacją działań na obiekcie zajmować się będzie Ognisko Pracy Pozaszkolnej również jednostka budżetowa Miasta działająca w sferze oświaty i wychowania.
W ramach projektu nie przewidziano żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem parku.
W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca wskazał, że opisując we wniosku z 1 sierpnia 2013 r. zdarzenie przyszłe zaznaczył, że instytucją zajmującą się Parkiem będzie gminna jednostka budżetowa Zakład Gospodarki Komunalnej oraz zapisał, że nie przewiduje się żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem Parku. Doprecyzowując te zdania Wnioskodawca informuje, że docelową formą władania przez Zakład Gospodarki Komunalnej przedmiotową nieruchomością będzie nieodpłatny trwały zarząd, zaś do czasu jego ustanowienia (dla określenia jego wartości konieczne było rozliczenie zadania oraz wycena gruntu) zawarto 29 sierpnia 2013r. umowę użyczenia między Miastem i Zakładem Gospodarki Komunalnej. Obie opisane formy władania są nieodpłatne.
Wnioskodawca podkreślił również, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez niego tj. ani bezpośrednio przez gminę ani przez żadną jednostkę organizacyjną gminy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej inwestycji...
Stanowisko Wnioskodawcy:
W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji gmina czynny podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją (opisana szczegółowo w opisie stanu faktycznego), ponieważ realizowane zadanie należy do zadań gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina a właściwie jej organy realizując opisana inwestycję wykonują zadania, do których realizacji zostały powołane, przy czym zadania te realizowane będą bez zawierania umów cywilnoprawnych z korzystającymi z powstałej infrastruktury. Nie przewiduje się uzyskiwania, ani przez samą gminę, ani przez jej jednostki organizacyjne funkcjonujące jako gminne jednostki budżetowe żadnych przychodów z wykorzystania powstającej infrastruktury. Zachodzą więc przesłanki opisane w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji nie jest możliwe zastosowanie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez wykonawców realizujących opisaną inwestycję.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty nie wskazane przez Wnioskodawcę.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym),
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym),
- promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, że miasto realizuje projekt pn. . W parku powstanie pięć placów zmysłów (wzrok, smak, zapach, słuch, dotyk).
W istniejącym budynku pełniącym funkcję gospodarczą powstanie ogólnodostępna toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Celem projektu jest przywrócenie ładu przestrzennego w centrum Miasta oraz udostępnienie ogółowi mieszkańców terenu zielonego o rekreacyjnym charakterze oraz kształtowanie postaw proekologicznych i umożliwienie realizacji edukacji ekologicznej dzieci. Ww. projekt ma zasięg ponadlokalny promuje Miasto zwiększając jego atrakcyjność turystyczną.
Obsługą parku będzie się zajmował Zakład Gospodarki Komunalnej a działania na terenie obiektu będzie organizowało Ognisko Pracy Pozaszkolnej. Wnioskodawca ww. nieruchomość początkowo użyczy nieodpłatnie Zakładowi Gospodarki Komunalnej a następnie przekaże ją w nieodpłatny trwały zarząd.
W ramach projektu nie przewidziano żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem Parku. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Park Sensoryczny będzie ogólnodostępny i bezpłatny.
Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem w związku z faktem, że jak wskazał Wnioskodawca zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki.
Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją, należało uznać za prawidłowe.
Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, lecz z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że w związku z realizacją projektu zachodzą przesłanki opisane w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług lecz tym, że dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach