Na podstawie art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... - Interpretacja - ZP/443-70/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.12.2004, sygn. ZP/443-70/04, Urząd Skarbowy w Kępnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest odrębnej regulacji stanowiącej, że opodatkowaniu podlega również "świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy" zawartej w art.8 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zmianami). Należy w związku z tym każdorazowo dokonywać oceny, czy przekazane (wydane) towary o charakterze reklamowym są "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem". W tym kontekście wszelkie materiały reklamowe wydawane potencjalnym klientom (foldery, ulotki, informatory, katalogi), a także np. jednorazowe opakowania czy torby foliowe z nadrukami logo firmy sprzedającej, które stanowią zachętę do korzystania z jej oferty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (w konsekwencji nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych). Celem tych działań jest bowiem informacja o sprzedawanych towarach, rozpowszechnianie logo sieci handlowej, ułatwienie sprzedaży, które w efekcie ma na celu zwiększenie obrotów. Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art.7 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (nie ma elementu przysporzenia).

Urząd Skarbowy w Kępnie