w zakresie opodatkowania dostawy gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem - Interpretacja - IBPP2/443-698/13/KO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2013, sygn. IBPP2/443-698/13/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania dostawy gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 29 lipca 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 października 2013 r. znak: IBPP2/443-698/13/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów medycznych. Produkuje produkt medyczny: gotowe worki do żywienia pozajelitowego. Produkty Wnioskodawcy są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Produkty te Wnioskodawca sprzedaje wyłącznie dla placówek medycznych (szpitale) - na ich zamówienie, które składane jest w ramach długoterminowej umowy na dostawy, poprzedzonej stosownym przetargiem.

W umowie zobowiązuje się do świadczenia usługi farmaceutycznej polegającej na prawidłowym doborze składników w każdym indywidualnym worku żywieniowym, do dostawy worków w określonych warunkach i w określonym czasie na wskazany adres placówki medycznej. Transport odbywa się na koszt Wnioskodawcy.

Pismem z dnia 25 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny następująco:

  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług zarejestrowanym na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach.
  2. Świadczenie usługi farmaceutycznej Wnioskodawca rozumie zgodnie z art. 86 ust. 3 pkt 1-4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381).
  3. Na faktyczne wykonanie świadczenia w postaci usługi farmaceutycznej składają się następujące czynności:
    1. Zakup leków do żywienia pozajelitowego będących substratami do wykonania gotowego worka żywienia pozajelitowego kompletnego.
    2. Wykonanie właściwej usługi farmaceutycznej polegającej na zmieszaniu poszczególnych leków-substratów do postaci gotowej mieszaniny żywienia pozajelitowego. Usługa każdorazowo wykonywana jest przez farmaceutę zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 października 2008 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania (Dz. U. nr 184 poz. 1143).
    3. Dostarczenie gotowej mieszaniny żywienia pozajelitowego do szpitali-odbiorców zgodnie z normami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz.U. Nr 144 poz. 1216).
  4. Wykonanie gotowego worka do żywienia pozajelitowego jest de facto wytworzeniem leku indywidualnego na zlecenie lekarza ze szpitala-odbiorcy z przeznaczeniem dla 1 pacjenta na 1 dzień leczenia. Czynność ta zawsze jest usługą farmaceutyczną zgodnie z art. 86 ust. 3 pkt 1-4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381) i zawsze obejmuje w sposób nierozerwalny wszystkie wymienione wyżej czynności składowe.
  5. Transport gotowych worków do żywienia pozajelitowego zawsze musi odbywać się z zachowaniem ściśle określonych procedur wynikających z zapisów rozporządzenia Ministra zdrowia z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz.U. Nr 144 poz. 1216)
  6. Kontrahent Wnioskodawcy mógłby sam transportować ww. worki do żywienia pozajelitowego przy zachowaniu procedur określonych w rozporządzeniu Ministra zdrowia z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz.U. Nr 144 poz. 1216). Zważyć jednak należy, iż w praktyce handlowej przyjęła się zasada, iż szpitale-odbiorcy zamawiają kompleksową usługę w postaci wytworzenia gotowych worków z wykorzystaniem substratów będących własnością wykonującego usługę farmaceutyczną wraz z transportem tych worków zgodnie z ww. przepisami transportowymi. Tym samym na wykonującym usługę farmaceutyczną spoczywa obowiązek zarówno zakupu substratów, wykonania faktycznej usługi farmaceutycznej jak i transportu gotowych worków. Inne rozwiązania tj. pominięcie którejkolwiek z wymienionych czynności nie zostały przyjęte w praktyce.

Wnioskodawca zaznacza, iż Minister Finansów poprzez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPP3/443-1230/12/AZ wydanej dla Wnioskodawcy z dnia 19 lutego 2013 uznał, że ww. czynności nie podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca wnioskuje jak w piśmie Wnioskodawcy z dnia 31 lipca 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem opodatkowana jest stawką 8% VAT na podstawie art. 41 ust. 2 z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 - w związku z punktem 105 Załącznika nr 3 do ustawy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dostawa gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem opodatkowana jest stawką 8% VAT - na podstawie art. 41 ust. 2 z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 - w związku z punktem 105 Załącznika nr 3 do ustawy. Wytwarzany produkt jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Dostawa gotowych worków zlecana jest wraz z transportem, który jest integralnym elementem procedury dostawy, gdyż podczas transportu muszą być zachowane szczególne procedury w zakresie temperatury produktu - co gwarantują specjalistyczne pojemniki, w które Wnioskodawca pakuje swoje wyroby. Pomimo więc podstawowej stawki VAT przewidzianej dla usług transportu - w tej szczególnej sytuacji, transport jako integralna część zlecenia i dostawy nie jest wyodrębniany z osobną stawką, a traktowany globalnie - wszystko jako jedna dostawa wyrobu medycznego opodatkowana w całości stawką 8%.

Usługa farmaceutyczna jest zwolniona z VAT, jednak - w tym przypadku, jak z transportem - usługa ta jest częścią globalnej dostawy wyrobu medycznego więc Wnioskodawca nie wyszczególnia jej odrębnie - stanowi ona składnik dostawy wyrobu medycznego i opodatkowana jest łącznie w z wyrobem w stawce właściwej dla wyrobu tj. 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 105 ww. załącznika nr 3 wymieniono, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz.U. Nr 107, poz. 679 ze zm.) wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Art. 86 ust. 3 pkt 1-4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2008 r. Nr 45 poz. 271 ze zm.) stanowi, że w odniesieniu do aptek szpitalnych usługą farmaceutyczną jest również:

1.sporządzanie leków do żywienia pozajelitowego;

2.sporządzanie leków do żywienia dojelitowego;

3.przygotowywanie leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych;

3a.sporządzanie produktów radiofarmaceutycznych na potrzeby udzielania świadczeń pacjentom danego podmiotu leczniczego;

4.wytwarzanie płynów infuzyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów medycznych. Produkuje produkt medyczny: gotowe worki do żywienia pozajelitowego. Produkty Wnioskodawcy są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Produkty te Wnioskodawca sprzedaje wyłącznie dla placówek medycznych (szpitale) - na ich zamówienie, które składane jest w ramach długoterminowej umowy na dostawy, poprzedzonej stosownym przetargiem. Wnioskodawca w umowie zobowiązuje się do świadczenia usługi farmaceutycznej polegającej na prawidłowym doborze składników w każdym indywidualnym worku żywieniowym, do dostawy worków w określonych warunkach i w określonym czasie na wskazany adres placówki medycznej.

Na faktyczne wykonanie świadczenia w postaci usługi farmaceutycznej składają się następujące czynności:

  • zakup leków do żywienia pozajelitowego będących substratami do wykonania gotowego worka żywienia pozajelitowego kompletnego,
  • wykonanie właściwej usługi farmaceutycznej polegającej na zmieszaniu poszczególnych leków-substratów do postaci gotowej mieszaniny żywienia pozajelitowego (usługa każdorazowo wykonywana jest przez farmaceutę zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania),
  • dostarczenie gotowej mieszaniny żywienia pozajelitowego do szpitali-odbiorców zgodnie z normami rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

Wykonanie gotowego worka do żywienia pozajelitowego jest wytworzeniem leku indywidualnego na zlecenie lekarza ze szpitala-odbiorcy z przeznaczeniem dla 1 pacjenta na 1 dzień leczenia. Czynność ta zawsze jest usługą farmaceutyczną zgodnie z art. 86 ust. 3 pkt 1-4 ustawy Prawo farmaceutyczne i zawsze obejmuje w sposób nierozerwalny wszystkie wymienione wyżej czynności składowe.

Transport gotowych worków do żywienia pozajelitowego odbywa się na koszt Wnioskodawcy i zawsze musi odbywać się z zachowaniem ściśle określonych procedur wynikających z zapisów rozporządzenia Ministra zdrowia w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

W praktyce handlowej przyjęła się zasada, iż szpitale-odbiorcy zamawiają kompleksową usługę w postaci wytworzenia gotowych worków z wykorzystaniem substratów będących własnością wykonującego usługę farmaceutyczną wraz z transportem tych worków zgodnie z ww. przepisami transportowymi. Tym samym na wykonującym usługę farmaceutyczną spoczywa obowiązek zarówno zakupu substratów, wykonania faktycznej usługi farmaceutycznej jak i transportu gotowych worków. Inne rozwiązania tj. pominięcie którejkolwiek z wymienionych czynności nie zostały przyjęte w praktyce.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii opodatkowania dostawy gotowych worków żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zagadnienie to zostało uregulowane w art. 78 Dyrektywy 2003/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 2006 Nr 347, str. 1 ze zm.). Zgodnie z ww. art. 78 Dyrektywy, do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
  2. koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub ze świadczeniem usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Należy zauważyć, iż istotą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest opodatkowanie działalności gospodarczej. Z tego względu mając na uwadze autonomiczny charakter regulacji zawartej w ustawie o VAT związanej ściśle z prawem wspólnotowym, przy ustalaniu przedmiotu opodatkowania tą ustawą decydujące znaczenie powinny mieć aspekty ekonomiczne i cel danej czynności, a nie jej cywilnoprawna forma. Takie założenie pozwala na utrzymanie wspólnego systemu opodatkowania tym podatkiem w krajach Unii Europejskiej, w których obowiązują różne rozwiązania w zakresie prawa cywilnego. Dlatego przy interpretowaniu pojęcia całość świadczenia, w przypadku świadczeń o kompleksowym charakterze, nie ma podstawy do dzielenia tej czynności z punktu widzenia obowiązku w podatku od towarów i usług na kilka czynności z tego powodu, że mogą być one przedmiotem odrębnych stosunków zobowiązaniowych na gruncie prawa prywatnego.

Powyższe oznacza, że do podstawy opodatkowania należy zaliczyć pobierane przez wykonującego dane świadczenie wynagrodzenie także w tym zakresie, w którym obejmuje ono zwrot kosztów dodatkowych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że dostawa gotowych worków do żywienia pozajelitowego wraz z usługą farmaceutyczną i transportem podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wytworzony produkt w postaci gotowego worka do żywienia pozajelitowego jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym wykonanie gotowego worka do żywienia pozajelitowego obejmuje czynność będąca usługą farmaceutyczną zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne. Transport gotowych worków do żywienia pozajelitowego stanowi element dostawy, która musi się odbywać z zachowaniem określonych procedur wynikających z rozporządzenia w sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej. Wnioskodawca zawierając umowy z placówkami medycznymi (szpitalami) dokonuje świadczenia złożonego, polegającego na sprzedaży gotowych worków do żywienia pozajelitowego wraz z ich transportem. Świadczenie Wnioskodawcy, zobowiązującego się dostarczyć towar kupującego obejmujące koszty transportu, stanowi element dodatkowy transakcji. Koszty transportu, w tej sytuacji wkalkulowane są w cenę towaru. Zatem transport przedmiotowych towarów jest nierozerwalnie związany z dostawą tych towarów i stanowi niewątpliwie składnik transakcji jaką jest dostawa towarów (tj. gotowych worków do żywienia pozajelitowego). W związku z tym koszty transportu gotowych worków do żywienia pozajelitowego należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, wliczyć do podstawy opodatkowania transakcji i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy tychże towarów, tj. 8%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz.U. Nr 107, poz. 679 ze zm.) nie mieści się w zakresie określonym przez art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w kompetencji tutejszego organu nie leży dokonywanie oceny, czy opisane we wniosku produkty medyczne gotowe worki do żywienia pozajelitowego spełniają definicję wyrobu medycznego zawartą w ustawie o wyrobach medycznych, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego. Organ nie jest również uprawniony do badania, czy spełnione zostały uregulowania związane z wprowadzeniem wyrobów do obrotu, określone w ww. ustawie.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku dla sprzedaży, wskazanych we wniosku, gotowych worków do żywienia pozajelitowego będących wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Zaznaczenia wymaga, że tut. organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Jednocześnie nie oceniono stanowiska Wnioskodawcy w kwestii cyt. usługa farmaceutyczna jest zwolniona z VAT, gdyż nie było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy czy świadczenie wyłącznie usługi farmaceutycznej jest zwolnione od podatku. Zawarte w opisie zaistniałego stanu faktycznego informacje w tym zakresie potraktowano jako element przedstawionego opisu sprawy bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach