Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-2058/04/CIP/08

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.11.2004, sygn. PI/005-2058/04/CIP/08, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik wykonuje na rzecz stoczni na podstawie umowy o dzieło kompletne systemy rurociągów, które są częścią nowobudowanego statku zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 35.11. Podatnik ponosi odpowiedzialność za ewentualne wady fizyczne wykonywanych elementów.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

W świetle przywołanego przepisu ustawy opodatkowaniu obniżoną stawką VAT 0% na wymienione w/w przepisem środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego będzie podlegała jedynie dostawa części i wyposażenia (z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu) tj. określona przepisem dostawa towarów, a nie sprzedaż usług.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał, iż dokonuje sprzedaży systemów rurociągów na nowobudowany statek, czemu nie stoi na przeszkodzie, iż wytwarza te towary na podstawie umowy o dzieło. Umowa o dzieło nie jest bowiem tożsama z zasady z umową o świadczenie usługi, a jej istotą jest powstanie oznaczonego dzieła i jego wydanie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w sprawie należy wskazać, iż o tym czy podatnik świadczy usługę czy dostarcza towar rozstrzyga każdorazowo zindywidualizowany stan faktyczny. Przesądza o tym zawarta przez Podatnika umowa, o której treści decydują zapisy z niej wynikające m.in. określające jej przedmiot i obowiązki stron, a także sposób wzajemnego rozliczenia, związana z daną transakcją dokumentacja, co finalnie znajduje odzwierciedlenie w treści faktury potwierdzającej zdarzenie gospodarcze.

Zatem, z prowadzonej przez Pytającego dokumentacji winno wynikać jednoznacznie, co jest przedmiotem świadczenia.

Jednocześnie, zgodnie z przywołanym przepisem ustawy z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Zatem, aby Podatnik mógł skorzystać z preferencji podatkowej w oparciu o wskazany przepis, towary będące przedmiotem sprzedaży muszą odpowiadać pojęciom "części" lub "wyposażenia" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Należy również podkreślić, iż opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlega dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumiane jako statki gotowe do eksploatacji zgodnie z przeznaczonym celem. Co innego stanowi natomiast "statek w budowie", którym jest ten, którego stępke położono lub wykonano równorzędna pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia budowy - art. 2 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 z późn. zm.).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (pkt 5.2.2.7.), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego.

Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż regulowana przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy sprzedaż części i wyposażenia na środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego obejmuje również sprzedaż na budowany statek, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy tego statku będzie pozwalał na określenie zasadniczych jego cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie jego zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU. Jeżeli statek na który Podatnik dokonuje dostawy nie posiada cech jednostki kompletnej i gotowej, nie można zaklasyfikować go do określonego grupowania PKWiU, a jednocześnie wskazany statek nie ma zasadniczego charakteru statku specjalnego przeznaczenia, należy zaklasyfikować go do podkategorii 35.11.33, nie wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. W takim przypadku Pytający nie będzie mógł zastosować do dokonywanej dostawy rurociągów obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o przywołany przepis.

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.

W związku z brakiem definicji ustawowej pojęć "remontu", "przebudowy" i "konserwacji" w przepisach cytowanej ustawy należy się odwołać do powszechnie przyjętego rozumienia tych słów. Według Słownika języka polskiego PWN remont to przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego, naprawa, odnowienie czegoś; przebudowa - zmiana istniejącego stanu czegoś na inny, ulepszenie, poprawienie czegoś; natomiast przez konserwację należy rozumieć utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wykonuje i dokonuje dostawy kompletnych systemów rurociągów na nowobudowany statek. Mając na uwadze przedstawione powyżej definicje należy stwierdzić, iż działalność Pytającego nie polega na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. W związku z tym, iż wykonywanie i dostawa systemów rurociągów to czynności nie mieszczące się w zakresie pojęciowym remontu, przebudowy czy konserwacji przepis przywołanego artykułu nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Zatem, Podatnik do dostawy kompletnych systemów rurociągów może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy tylko pod warunkiem spełnienia wszystkich wymaganych przepisami przesłanek. Przedmiotem świadczenia Pytającego musi być zatem dostawa części lub wyposażenia do jednostki pływającej wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Izba Skarbowa w Gdańsku