Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ...w ramach umowy na operację małych projektów w ramach działania 412 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ...w ramach umowy na operację małych projektów w ramach działania 412 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ...w ramach umowy na operację małych projektów w ramach działania 412 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Młodzieżowy Uczniowski Ludowy Klub Sportowy działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 z późn. zm.), oraz statutu.
Cele i środki działania Młodzieżowego Uczniowskiego Ludowego Klubu Sportowego:
- Prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej mieszkańców województwa, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży, poprzez współdziałanie z placówkami prowadzącymi wychowanie fizyczne, rozwijanie sportu poprzez zawodników posiadających statut amatorski i profesjonalny, uczestnictwo we współzawodnictwie sportowym oraz prowadzenie rekreacji ruchowej.
- Podejmowanie działań w zakresie rekreacji ruchowej i sportu, organizowanie procesu szkoleniowego zawodników o statusie amatorski i profesjonalny, zawodników o imprez sportowo - rekreacyjnych oraz działalności wychowawczej i popularyzowanej w dziedzinie kultury fizycznej, w tym wspieranie działalności uczestników klubów sportowych.
Stowarzyszenie będzie realizować swoje cele poprzez:
- Organizowanie sekcji dyscyplinarnych ustalonych przez Zarząd Klubu.
- Zapewnienie właściwego szkolenia zabezpieczającego stały dopływ młodzieży do drużyn biorących udział w rozgrywkach.
- Zabezpieczenie szkolenia przez nabór wysokiej klasy szkoleniowców, trenerów, instruktorów, konsultantów itp.
- Branie udziałów w zawodach i imprezach organizowanych przez siebie oraz inne kluby i powołane w tym celu związki, zrzeszenia i organizacje.
- Uczestniczenie w rozgrywkach o Mistrzostwo Polski oraz innych imprezach organizowanych w skali krajowej i za granicą.
- Propagowanie wśród społeczeństwa wychowania fizycznego i sportu masowego.
- Zapewnienie prowadzenia właściwej pracy wychowawczej wśród członków, zawodników i kadry trenersko -instruktorskiej.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.
Wnioskodawca realizuje operację, która polegać będzie na: Wyposażenie świetlicy wiejskiej w sprzęt nagłaśniający w ramach umowy przyznania pomocy z dnia 12.09.2013 r. zawartej z Samorządem Województwa z siedzibą w na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Przy realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów (projekt non-profit) bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawiamy więc żadnych faktur z tego tytułu. Towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Poza realizacją tego projektu Stowarzyszenie wykonuje inną działalność gospodarczą w zakresie usług noclegowych, organizacji zgrupowań opodatkowanych stawkami 8% oraz usług szkoleniowych opodatkowanych stawką 23%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją projektu pt. ... w ramach umowy przyznania pomocy nr z dnia 12.09.2013 r. na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź w części...
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując zakupów za środki otrzymane przy realizacji projektu pt. ...nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części, ponieważ te czynności nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje operację, która polegać będzie na: ... w ramach umowy przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Przy realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów (projekt non-profit) bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawiamy więc żadnych faktur z tego tytułu. Towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.
Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach