Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT ponoszonego na pokrycie kosztów przeprowadzenia imprezy plenerowej w dniu 21 lipca ... - Interpretacja - IBPP4/443-423/13/BP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2013, sygn. IBPP4/443-423/13/BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT ponoszonego na pokrycie kosztów przeprowadzenia imprezy plenerowej w dniu 21 lipca 2013r. w ramach realizacji projektu ...?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013r. (data wpływu 30 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT ponoszonego na pokrycie kosztów przeprowadzenia imprezy plenerowej w dniu 21 lipca 2013r. w ramach realizacji projektu ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT ponoszonego na pokrycie kosztów przeprowadzenia imprezy plenerowej w dniu 21 lipca 2013r. w ramach realizacji projektu ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekt zgodnie z umową na operacje w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Celem projektu pt. ... jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy, poprzez wzrost ich aktywności związanej z przygotowywaniem i udziałem w imprezie rekreacyjnej, sportowej i kulturalnej promujące lokalne walory.

Wydatki objęte umową realizowane są w oparciu o załącznik do umowy tj. zestawienie rzeczowo finansowe operacji, ściśle wg pozycji i obejmuje koszty zorganizowania imprezy plenerowej (konferansjer, nagłośnienie, catering, oprawę muzyczną itp.) łącznie z podatkiem VAT (naliczonym).

W wyniku realizacji operacji zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym operacji OSP nie osiąga żadnym przychodów i realizacja operacji nie ma żadnego związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Umowa przyznania pomocy pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych łącznie z zawartym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT ponoszonego na pokrycie kosztów przeprowadzenia imprezy plenerowej w dniu 21 lipca 2013r. w ramach realizacji projektu ......

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów przeprowadzonej imprezy plenerowej w dniu 21 lipca 2013r.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przeprowadzono impreza miała charakter ogólnodostępny i bezpłatny, a działalność związana z tą imprezą nie doprowadziła do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie zostaje zatem w przedmiotowej sprawie spełniony warunek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekt zgodnie z umową na operacje w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Celem projektu pt. ... jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy, poprzez wzrost ich aktywności związanej z przygotowywaniem i udziałem w imprezie rekreacyjnej, sportowej i kulturalnej promujące lokalne walory

Wydatki objęte umową realizowane są w oparciu o załącznik do umowy tj. zestawienie rzeczowo finansowe operacji, ściśle wg pozycji i obejmuje koszty zorganizowania imprezy plenerowej (konferansjer, nagłośnienie, catering, oprawę muzyczną itp.) łącznie z podatkiem VAT (naliczonym).

W wyniku realizacji operacji zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym operacji OSP nie osiąga żadnym przychodów i realizacja operacji nie ma żadnego związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Umowa przyznania pomocy pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych łącznie z zawartym podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu. Nie ma również możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach