Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, ... - Interpretacja - PP/1/443/24/2004/SM

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.12.2004, sygn. PP/1/443/24/2004/SM, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.), informuje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku Podatnika,wniesionym w dniu 08.09.2004 r.

(X) nabywa towary od dostawców spoza Unii Europejskiej (z Chile). Sprzedawane Spółce towary nie są jednak dostarczane bezpośrednio z Chile do Polski, tylko transportowane drogą morską do portu w Holandii. W Holandii przywiezione z Chile towary są obejmowane procedurą tranzytu i bez dopuszczania ich do obrotu na terytorium Wspólnoty są transportowane do Belgii. W Belgii Spółka dokonuje importu towarów. Dopuszczone do obrotu na terytorium Wspólnoty towary są następnie przemieszczane przez Spółkę w ramach własnego przedsiębiorstwa z Belgii do Polski.

Transakcje importu towarów, jak również następującego po imporcie przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, zrównanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów w Belgii, są dokonywane przez (X) z wykorzystaniem tzw. "globalnego numeru rejestracji" dla celów podatku od towarów i usług, należącego do belgijskiego podmiotu (Y). Wszelkie czynności formalne związane z dokonywanym przez Spółkę w Belgii importem towarów oraz następującym po nim przemieszczeniem towarów są dokonywane przez (Y), działającego w Belgii jako przedstawiciel podatkowy (X). Oprócz usług przedstawiciela podatkowego, (Y) świadczy na rzecz Spółki usługi związane z załadunkiem towarów będących przedmiotem obydwu transakcji, kontrolą fitosanitarną, itd.

Za wykonywane na rzecz (X) czynności (Y) obciąża Spółkę dodatkowymi kosztami, jak również przenosi na nią koszty zapłaconego w Belgii cła importowego. Dodatkowo, w związku z transakcją nabycia towarów z Chile, Spółka ponosi również inne koszty takie jak np. opłaty portowe, z tytułu których obciążają ją inne niż (Y) podmioty z krajów UE.

Podatnik ma wątpliwość, czy opisana wyżej czynność przemieszczenia towarów:
1) stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce,
2) a jeśli tak, to kiedy powstawać będzie obowiązek podatkowy z jego tytułu,
3) w jaki sposób należy ustalać wysokość podstawy opodatkowania,
4) została prawidłowo zaewidencjonowana i rozliczona?

Ad.1.

Zdaniem Spółki, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, przywóz przez (X) towarów z Belgii na teren Polski stanowić będzie, zrównane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem, przemieszczenie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów (1) przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, (2) należących do tego podatnika, (3) z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, (4) jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane i (5) towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
Przemieszczenie towarów dokonywane przez Spółkę na terytorium Polski spełnia warunki powyższej definicji, gdyż (1) towary są fizycznie wysyłane przez (Y) działającą w Belgii w imieniu i na rzecz Spółki, (2) pozostają one przez cały czas własnością (X), (3) są one przemieszczane z innego państwa członkowskiego UE (Belgii) na terytorium Polski, (4) zostały one zaimportowane w imieniu Spółki do Belgii w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa oraz (5) mają one służyć czynnościom wykonywanym przez (X) jako podatnika podatku od towarów i usług na terytorium kraju (są sprzedawane innym podmiotom). W analizowanej transakcji (X) występuje nie tylko jako nabywca towarów zarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług w Polsce, ale również ich dostawca posługujący się belgijskim numerem VAT należącym do (Y).

Tut. Urząd Skarbowy potwierdza, że dokonywany przez Spółkę przywóz towarów na terytorium Polski należy traktować jako przemieszczenie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, zrównane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad.2.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 20 ust. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednocześnie art. 20 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje, że w przypadku, gdy podatnik podatku od wartości dodanej wystawi przed wskazanym powyżej terminem fakturę, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstawać będzie z chwilą wystawienia tej faktury.

Przemieszczenie towarów z Belgii do Polski uwidaczniane jest w dokumencie administracyjnym, wystawianym zgodnie z przepisami belgijskimi. Dokument ten nie stanowi faktury, o której mowa w art. 20 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym obowiązek podatkowy z tytułu przemieszczenia powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania przemieszczenia.

W ocenie tut. Urzędu, powyższe stanowisko Spółki w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest prawidłowe.

Ad.3.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, zrównanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w Polsce, jest cena nabycia tych towarów, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Art. 31 ust. 2 ww. ustawy przewiduje dodatkowo, że określona powyżej podstawa opodatkowania obejmuje również:
1) podatki, cła, opłaty oraz inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
2) wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Bezpośrednio, w związku z przemieszczeniem towarów z Belgii do Polski, Spółka nie ponosi żadnych opłat o charakterze administracyjno - prawnym (koszty cła płaconego w Belgii ponoszone są przez Spółkę w związku z transakcją importu towarów, niezależnie od dokonywanego późniejprzemieszczenia towarów z Belgii do Polski). Tego typu opłaty nie będą, w ocenie (X), zwiększać podstawy opodatkowania dokonywanego przez Spółkę przemieszczenia, zrównanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Wydatki dodatkowe, nie mające charakteru opłat administracyjno-prawnych, np. ponoszone przez (X) koszty załadunku lub ubezpieczenia przemieszczanych z Belgii do Polski towarów, powinny być,zdaniem Spółki, zgodnie z brzmieniem art. 31 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, wliczane do podstawy opodatkowania przemieszczenia towarów jedynie wówczas, gdy są one należne dostawcy tych towarów.
Z uwagi na fakt, że ani (Y), ani inne podmioty obciążające Spółkę takimi kosztami nie są w analizowanej transakcji dostawcą towarów (zarówno dostawcą, jak i odbiorcą jest sama Spółka, posługująca siędwoma różnymi numerami VAT), tak więc opłaty, związane z przemieszczanymi towarami, pobierane przez te podmioty nie powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia (przemieszczenia) towarów w Polsce.

W ocenie tut. Urzędu, opisany powyżej sposób określania podstawy opodatkowania jest prawidłowy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 4.

Zdaniem (X) podstawą do ujęcia przemieszczenia towarów z Belgii do Polski zrównanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w Polsce w ewidencji VAT jest faktura wewnętrzna, dokumentująca wszystkie dokonane w danym okresie rozliczeniowym czynności. Fakturę wewnętrzną Podatnik ujmuje w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. W tym samym miesiącu Spółka ujmuje fakturę w rejestrze zakupów i odlicza podatek od towarów i usług w deklaracji VAT-7. Dokonywane przez (X) przemieszczenie towarów z Belgii do Polski, zrównane dla celów polskiego podatku od towarów i usług z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla poszczególnych rodzajów towarów będących jego przedmiotem.
Przemieszczenie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z Belgii do Polski Spółka wykazuje również w deklaracji VAT-UE (informacja podsumowująca). W deklaracji tej, jako dostawcę towarów (przemieszczającego), Spółka wskazuje (X) posługującą się belgijskim numerem rejestracji dla celów VAT należącym do (Y).

W ocenie tut. Urzędu, wskazany przez Spółkę sposób ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług przywozu towarów z Belgii do Polski jest prawidłowy, przy czym należy wskazać, że przemieszczenie własnych towarów z Belgii do Polski jest oznaką nabycia wewnątrzwspólnotowego, wykazywanego w deklaracji VAT-7, jak i informacji podsumowującej VAT UE. Dostawa z Belgii podlega wykazaniu w kraju dostawy-zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

Małopolski Urząd Skarbowy