rozliczenie w deklaracji VAT-7 sprzedaży wysyłkowej towarów na terytorium Niemiec - Interpretacja - IBPP4/443-246/13/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2013, sygn. IBPP4/443-246/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

rozliczenie w deklaracji VAT-7 sprzedaży wysyłkowej towarów na terytorium Niemiec

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 3 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia w deklaracji VAT-7 sprzedaży wysyłkowej towarów na terytorium Niemiec jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia w deklaracji VAT-7 sprzedaży wysyłkowej towarów na terytorium Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji stolarki okiennej i drzwiowej. Produkty sprzedawane są zarówno na rynek krajowy jak i w mniejszym stopniu, na rynek zagraniczny. Spółka skorzystała z opcji zawartej w art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług dla sprzedaży wysyłkowej towarów na terenie Niemiec oraz spełniwszy wymagania zawarte w art. 23 ustawy wszystkie dostawy wysyłane lub transportowane do Niemiec na rzecz osób wymienionych w art. 2 pkt 23 ustawy opodatkowuje w Niemczech, płacąc tam należny podatek od tych dostaw. Spółka będąc zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Niemczech posiada w tym kraju numer identyfikacji podatkowej. W stosunku do w/w dostaw firma dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną na terenie Niemiec, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w świetle w/w przepisów Spółka powinna wykazywać sprzedaż wysyłkową do Niemiec w pozycji 11 deklaracji VAT-7 dotyczącej dostawy towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zaistnieniem następujących okoliczności, tj.:

  1. Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż wysyłkową na terenie Niemiec w tymże państwie,
  2. Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby tamtejszego odpowiednika polskiego podatku VAT w Niemczech.

Wnioskodawca uważa, że sprzedaży wysyłkowej na terenie Niemiec, w którym to państwie Spółka jest zarejestrowana na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, nie należy wykazywać w pozycji 11 ani w żadnej innej pozycji deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy jako podstawę takiego stanowiska należy wskazać pkt 3 części C objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług zawartych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18.03.2013r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej również dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jedną z transakcji podlegającą opodatkowaniu w kraju może być sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy przez którą rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Co do zasady w art. 23 ust. 1 ustawy o VAT stwierdza się, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie do art. 23 ust. 2 i 3 ustawy w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów. Przepis powyższy stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Ww. sprzedaż wysyłkowa ma miejsce wówczas, gdy transakcje dokonywane są pomiędzy podmiotami z różnych państw członkowskich, towar zaś jest faktycznie wysyłany czy też w inny sposób transportowany z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego. Przemieszczenie towaru powinno nastąpić w ścisłym związku z dostawą lub w jej wyniku, a ponadto winno nastąpić przez podatnika lub na jego rzecz. Istotny jest też status nabywcy (są to bowiem podmioty niebędące podatnikami w ogóle lub będące podatnikami ale nie mającymi obowiązku rozliczania się z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji stolarki okiennej i drzwiowej. Produkty sprzedawane są zarówno na rynek krajowy jak i w mniejszym stopniu, na rynek zagraniczny. Spółka skorzystała z opcji zawartej w art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług dla sprzedaży wysyłkowej towarów na terenie Niemiec oraz spełniwszy wymagania zawarte w art. 23 ustawy wszystkie dostawy wysyłane lub transportowane do Niemiec na rzecz osób wymienionych w art. 2 pkt 23 ustawy opodatkowuje w Niemczech, płacąc tam należny podatek od tych dostaw. Spółka jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Niemczech posiada w tym kraju numer identyfikacji podatkowej. W stosunku do w/w dostaw firma dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną na terenie Niemiec, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.), Minister Finansów określił m.in. wzór deklaracji VAT-7. Powyższe rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U., poz. 394). W załącznik nr 4 tego rozporządzenia zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D). Z objaśnień tych wynika, iż w poz. 11 Dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny oraz opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż wysyłkowa na terytorium Niemiec, jako nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, nie powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 w poz. 11, gdyż jak wyżej wskazano, w pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach