Dostawa fosforanów przez Wnioskodawcę wytwórniom paszowym produkującym pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych oraz podatnikom podatku rolnego lub... - Interpretacja - IPPP2/443-583/13-4/MAO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2013, sygn. IPPP2/443-583/13-4/MAO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dostawa fosforanów przez Wnioskodawcę wytwórniom paszowym produkującym pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych oraz podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy VAT winna być opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 26 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży fosforanów:

  • na rzecz wytwórni paszowych produkujących pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych - jest nieprawidłowe,
  • dla podatników podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 26 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-583/13-2/MAO z dnia 17 lipca 2013 r. (data doręczenia 23 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka przy sprzedaży produktów stosowanych do mieszanek paszowych należących do grupy Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotyny, z wyłączeniem azotanu potasu stosuje do nich PKWiU ex. 20.13.42.0 naliczając stawkę 23% VAT. Kontrahentami Wnioskodawcy są głównie wytwórnie paszowe produkujące pasze i prefiksy dla zwierząt hodowlanych. W uzupełnieniu Strona wskazała, że dla kontrahentów, którzy złożą pisemne oświadczenia o tym, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, Spółka stosuje obniżoną stawkę VAT równą 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca winien stosować przy sprzedaży produktów przeznaczonych do mieszanek paszowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży przedmiotowych produktów stosowanych do mieszanek paszowych:

  • klientom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, należy stosować stawkę podatku VAT równą 23%;
  • pozostałym klientom, którzy złożą pisemne oświadczenie o tym, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, należy stosować stawkę podatku VAT równą 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie sprzedaży fosforanów na rzecz wytwórni paszowych produkujących pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych oraz za prawidłowe w zakresie sprzedaży fosforanów dla podatników podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, ustawodawca zawarł w poz. 55 produkty objęte symbolem PKWiU ex 20.13.42.0 o nazwie Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.

Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Przez PKWiU ex zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce Towar (grupa towarów). Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Ponadto zgodnie z treścią § 7 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu, związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835) () - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia).

Na podstawie § 7 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą produktów stosowanych do mieszanek paszowych należących do grupy Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotyny, z wyłączeniem azotanu potasu. Przedmiotowe fosforany są odsprzedawane głównie wytwórniom paszowym produkującym pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych, a także kontrahentom, którzy są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą faktu z jaką stawką podatku VAT należy sprzedawać produkty stosowane do mieszanek paszowych. Przy sprzedaży przedmiotowych produktów wytwórniom paszowym produkującym pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych, tj. klientom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, Strona stosuje 23% stawkę podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że obniżona stawka podatku na dostawę produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 20.13.42.0 została w przepisach podatkowych wymieniona w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie oraz rozporządzeniu, należy przyjąć, iż dostawa związków fosforanowych podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką VAT na podstawie poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z rozporządzenia, tj. bez względu na nabywcę oraz na przeznaczenie.

Uwzględniając powyższe, dostawa fosforanów przez Wnioskodawcę wytwórniom paszowym produkującym pasze i premiksy dla zwierząt hodowlanych zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy VAT winna być opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Pozostałym kontrahentom, tj. podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, Spółka sprzedaje produkty przeznaczone do mieszanek paszowych z 8% stawką podatku VAT.

W ocenie tut. Organu stawka podatku VAT stosowana przez Stronę przy sprzedaży fosforanów ww. grupie klientów jest zgodna z powołanymi regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Spółka winna stosować 8% stawkę podatku VAT dla dostawy produktów przeznaczonych do mieszanek paszowych podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zatem stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 315 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie