Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 27 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest kościelną osobą prawną. W latach 2010 - 2013 Kościół jako beneficjent w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 w ramach działania 7.1, realizuje projekt pn. .... W ramach projektu Beneficjent dokonał zakupu usług oraz towarów. Dostawcy wystawiali faktury VAT, w których ujmowali podatek VAT z tytułu świadczonych usług i dostaw. Wykazany w fakturach zakupowych podatek VAT został uznany jako koszt kwalifikowany. Beneficjent bowiem oświadczył, iż nie ma możliwości prawnej na odzyskanie zapłaconego podatku VAT ujętego (naliczonego) w fakturach które były przedstawiane do rozliczenia w ramach projektu. W ramach projektu dokonano m.in. zewnętrznej renowacji budynku w którym znajduje się Kościół, zagospodarowania terenu wokół tego budynku (chodniki, place, brama, zieleń), modernizacji infrastruktury technicznej (inst. sanitarnej i wodociągowej, kanalizacji deszczowej), wykonano monitoring i zabezpieczenie zabytku na wypadek zagrożeń (inst. ppoż., ssw, telewizja dozorowa), dokonano renowacji drzwi wejściowych Kościoła. Wszelkie prace zgodnie z wymaganiami Urzędu Marszałkowskiego dotyczyły prac remontowych na zewnątrz budynku i jego otoczenia. W budynku, w którym znajduje się Kościół znajduje się również Dom, który jest kościelną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, działającą na mocy Dekretu z dnia 9.11.2009 wydanego przez ks. - Rektora Dom działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 poz. 154 z późn. zm.). Zakres i zasady działalności określa Statut Domu.
Cele Domu to wspieranie działalności duszpasterskiej i ewangelickiej Kościoła Rektoralnego oraz wspieranie działalności charytatywno-opiekuńczej, oświatowo-wychowawczej, naukowej, edukacyjnej, kulturalnej, kultu religijnego budownictwa sakralnego i konserwacji zabytków. Dom realizuje te cele poprzez prowadzenie działalności gospodarczej polegającej m.in. na usługach noclegowych, wynajmie sal, usługach gastronomicznych. Dom jako wewnętrzna jednostka organizacyjna posiada odrębny numer statystyczny REGON odrębny numer identyfikacji podatkowej NIP, osobną dokumentację finansową księgową i własne konto bankowe. Dom będąc jednostką organizacyjną Kościoła Rektoralnego (beneficjenta projektu), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odlicza naliczony podatek VAT, jednak nie od faktur zapłaconych w ramach projektu unijnego przez Kościół.
W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W załączeniu Wnioskodawca złożył kserokopię zaświadczenie z Urzędu Skarbowego.
Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, którego dotyczy wniosek, wystawione były na Beneficjenta pomocy czyli Zainteresowanego.
Celem projektu unijnego jest lepsze wykorzystanie potencjału cennego zabytku renesansu - zespołu kościoła p.w. św. i dawnego szpitala - do poprawy atrakcyjności turystycznej oraz zwiększenia dostępności do dóbr kultury. Roboty wykonane w ramach projektu miały za zadanie wzrost atrakcyjności starego miasta poprzez rewaloryzację siedemnastowiecznego Kościoła i dawnych zabudowań szpitala - .,perły renesansu położonej na błoniach zamkowych Zamku. Regulamin konkursu ogłoszonego przez Województwo dopuszczał projekty dotyczące wyłącznie robót zewnętrznych na obiektach zabytkowych. Kościół Rektoralny wpisany jest do rejestru zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków pod pozycją.
W Kościele działa Dom (wewnętrzna jednostka organizacyjnej Kościoła posiadająca odrębny numer REGON i NIP, a nie posiadająca osobowości prawnej) który prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na usługach noclegowych, wynajmie sal usługach gastronomicznych. Prowadzona działalność gospodarcza Domu dotyczy wyłącznie części wnętrza tego obiektu, tak więc faktury wystawiane przez Dom dotyczą wyłącznie czynności wykonywanych we wnętrzu obiektu. W związku z tym wykonane roboty budowlane w ramach projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi Domu.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie dotyczyły czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, służyły one Kościołowi Rektoralnemu (który nie jest podatnikiem podatku VAT), mają zaś na celu odtworzenie zabytkowej tkanki. Czynności wykonywane przez Kościół Rektoralny nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak więc zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu ww. podatkiem.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowany ma prawne podstawy do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony przy projekcie ... w świetle ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na treść art. 86 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r nr 177, poz.1054 z póź. zm.) Wnioskodawca (który nie jest podatnikiem podatku VAT), skoro nie prowadził i nie będzie prowadził działalności gospodarczej nie miał i nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dotyczących zakupów przeprowadzonych w ramach realizowanego projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach RPO 2007-2013. Działalność Kościoła nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, które wykonywać będzie Dom. Zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzi bezpośredni związek zakupów dokonanych w ramach projektu przez Kościół jako Beneficjenta z wykonywanymi czynnościami prowadzonymi przez odrębny podmiot Dom będący podatnikiem VAT. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy powinno być uznane za prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. .... Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, którego dotyczy wniosek, wystawione były na Beneficjenta pomocy czyli Zainteresowanego. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie dotyczyły czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, służyły one Kościołowi Rektoralnemu (który nie jest podatnikiem podatku VAT), mają zaś na celu odtworzenie zabytkowej tkanki. Czynności wykonywane przez Kościół Rektoralny nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak więc zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu ww. podatkiem.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zainteresowany, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 250 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi