Temat interpretacji
Wnioskodawcy, z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu pn. Termomodernizacja świetlicy wiejskiej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19.07.2013 r. (data wpływu 25.07.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.08.2013 r. (data wpływu 26.08.2013 r.) oraz pismem z dnia 3.09.2013 r. (data wpływu 5.09.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14.08.2013 r. doręczone Stronie w dniu 16.08.1023 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.07.2013 r. wpłynął ww. wniosek Strony o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 23.08.2013 r. (data wpływu 26.08.2013 r.) oraz w dniu 3.09.2013 r. (data wpływu 5.09.2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-756/13-2/BH z dnia 14.08.2013 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Stowarzyszenie realizuje projekt pn. Termomodernizacja świetlicy wiejskiej finansowany ze środków strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Projekt dotyczy usługi remontu budynku świetlicy w miejscowości Ruda poprzez wykonanie elewacji zewnętrznej budynku i ścian wewnętrznych. Prace te będą polegały m.in. na obłożeniu ścian budynku styropianem, wykonaniu elewacji zewnętrznej, wymianie okien oraz wykonaniu termoizolacji w środku budynku. Modernizacja budynku pozwoli na całoroczne spotkania okolicznościowe, spotkania zespołu ludowego oraz szkoleń warsztatowych śpiewu.
Realizując Projekt Stowarzyszenie poniosło wydatki, w których VAT stanowi znaczną część i stanowi dla Wnioskodawcy rzeczywiste koszty realizacji zadania. Zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu... Czy VAT może być kosztem kalikowanym dla Stowarzyszenia...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Stowarzyszenie nie było i nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym nie może odliczyć VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dla podmiotu niebędącego zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT wyklucza się możliwość dokonania odliczenia podatku VAT.
Zwrot poniesionych nakładów na materiały i usługi w ramach Projektu, przez płatnika jakim jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, według oceny Wnioskodawcy powinien również zawierać podatek VAT i stanowić koszty kwalifikowane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 15 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, iż w celu realizacji Projektu, przedstawionego we wniosku, Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, i nie wykorzystuje zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu pn. Termomodernizacja świetlicy wiejskiej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 395 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie