Temat interpretacji
Stawka podatku obowiązująca do dostawy niezabudowanej działki gruntu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy niezabudowanej działki gruntu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy niezabudowanej działki gruntu.
W złożonym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w miejscowości T., gmina C. W., oznaczonej jako działka nr 165/14 o powierzchni 1.224 m2. Powstała ona w wyniku podziału działki nr 165/10 zatwierdzonego decyzją Wójta Gminy z dnia 20 grudnia 2007 r. Działka nr 165/10 (po podziale m.in. 165/14) stała się własnością Województwa z mocy prawa, co potwierdziła decyzja Wojewody z dnia 10 maja 2005 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy.
Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 15 maja 2013 r., działka nr 165/14 jest niezabudowana, ogrodzona głównie siatką stalową na słupkach betonowych. Na terenie nieruchomości znajdują się dwa drewniane budynki gospodarcze niezwiązane trwale z gruntem. Sposób korzystania: Ł - łąki trwałe. Działka nie jest położona na obszarze:
- terenów górniczych,
- parków narodowych,
- morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego i pasa technicznego),
- morskim znajdującym się w granicach portów lub przystani morskich,
- zamkniętym.
Niniejsza nieruchomość nie znajduje się w zakresie ochrony konserwatora zabytków, konserwatora przyrody i nie jest wpisana do rejestru zabytków, ani nie znajdują się na niej pomniki przyrody. Ponadto nie graniczy z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. Położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 6 października 2003 r. Według ww. planu, działka położona jest na obszarze oznaczonym symbolem MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. W § 5 ww. Uchwały dla terenu MN określono następujące ustalenia:
1. Warunki urbanistyczne:
- intensywność zabudowy - nie więcej niż 0,4 dla zabudowy jednorodzinnej; nie więcej niż 0,8 dla zabudowy zagrodowej,
- powierzchnie wydzielonych działek:
- nie mniej niż 1000 m2 dla zabudowy jednorodzinnej,
- nie mniej niż 1800 m2 dla zabudowy zagrodowej,
- wysokość zabudowy - od poziomu terenu do kalenicy - nie więcej niż 9,0 m - dla zabudowy mieszkaniowej i nie więcej niż 13,0 m dla budynków inwentarskich i pomocniczych,
- procent pokrycia działki zabudową - nie więcej niż 30% dla zabudowy mieszkaniowej; nie więcej niż 40% dla zabudowy zagrodowej,
- linie zabudowy - nieprzekraczalne 6,0 m od linii rozgraniczających drogi o symbolu 01KUI oraz od krawędzi rowów melioracyjnych,
- poziom posadzki parteru - nie więcej niż 0,6 m nad poziomem powierzchni terenu,
- dachy dwuspadowe - kąt nachylenia połaci dachowej - 40o-50o dla budynków głównych i 12o-45o dla budynków inwentarskich i pomocniczych,
- obiekty budowlane i związane z nimi urządzenia (w tym ogrodzenie) należy wykonać zgodnie z projektem zapewniającym dostosowanie formy architektonicznej do krajobrazu.
2. Parkingi
3. Warunki wynikające z ochrony środowiska przyrodniczego:
- ustala się nie mniej niż 50% terenu powierzchnią biologicznie czynną,
- drzewa wysokopienne należy sadzić w takiej odległości od granic działki, aby nie zacieniały sąsiednich działek,
- dobór zieleni z uwzględnieniem miejscowych warunków klimatycznych oraz cech podłoża gruntowego,
- ustala się wymóg ochrony istniejących rowów melioracyjnych, cieków i drzew,
- w wypadku konieczności usunięcia drzew należy zrekompensować stratę w proporcji na 1 drzewo wycięte 5 drzew posadzonych.
4. Inne zapisy
- Inne zapisy stanowiące: dopuszcza się jako uzupełnienie funkcji mieszkaniowej funkcję usług spełniających jednocześnie poniższe warunki:
- brak kolizji z funkcją mieszkaniową,
- dysponujących odrębnym wejściem z zewnątrz lub wejściem z zewnątrz wspólnym z najwyżej jednym mieszkaniem,
- mieszczących się w lokalach użytkowych o powierzchni użytkowej nie większej niż 50 m2.
- Postanowienia wynikające z przepisów szczególnych: obręb wsi T. położony jest na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu (); wg rozporządzenia wojewody obowiązują zakazy i ograniczenia dotyczące obszarów chronionego krajobrazu.
- Zalecenia nie będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych:
- zaleca się zabudowę zindywidualizowaną budynkami nawiązującymi do miejscowej tradycji (jak w załączniku nr 3 do uchwały),
- zaleca się takie sytuowanie elementów zainwestowania terenu (budynki, wjazdy, itp.), aby nie kolidowały z wartościowymi drzewami.
Przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, jest terenem budowlanym, tj. gruntem przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego ww. nieruchomość, która w momencie sprzedaży będzie nadal niezabudowana.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż ww. nieruchomości niezabudowanej nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej położonej w miejscowości T., oznaczonej jako działka nr 165/14, nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%.
Województwo wskazało, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel ().
Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie.
postacie energii.
Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stwierdziło, że z uwagi na fakt, że na działce znajdują się dwa budynki gospodarcze, drewniane, niezwiązane trwale z gruntem (a więc nie spełniają one definicji budynku zawartej w ustawie - Prawo budowlane) oraz ogrodzenie z siatki stalowej na słupkach betonowych, które nie pełni samodzielnych funkcji budowlanych (jego celem jest wydzielenie granic działki i jej zabezpieczenie, nie ma ono cech zbliżonych do budowli wymienionych w art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane), będzie miała miejsce dostawa niezabudowanej działki gruntu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Województwo ponownie wskazało, że dla terenu, na którym znajduje się ww. działka, został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z zapisów którego wynika, że działka położona jest w strefie MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. Zatem, aby uznać ww. działkę za przeznaczoną pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze, czy jest ona możliwa do zrealizowania.
Województwo podniosło, że podobne stanowisko reprezentuje doktryna, która wskazuje, że gruntem przeznaczonym pod zabudowę jest grunt, na którym dopuszczona i możliwa jest zabudowa (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 482/11). Z ww. planu wynika, że przedmiotowa działka przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i spełnia warunki określone dla terenu MN zawarte w § 5 przedmiotowego planu. W związku z powyższym działka nr 165/14 jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i jej sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem jej dostawa, jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy