Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy realizowanej sprzedaży wysyłkowe... - Interpretacja - IPTPP4/443-276/13-4/OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2013, sygn. IPTPP4/443-276/13-4/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy realizowanej sprzedaży wysyłkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w systemie wysyłkowym, w przypadku, gdy zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, payu jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w systemie wysyłkowym, w przypadku, gdy zapłata w całości następuje za pośrednictwem kuriera jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w systemie wysyłkowym.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W tym momencie sprzedaż wysyłkowa jest ewidencjonowana przy pomocy kasy fiskalnej oraz poprzez firmowe konto bankowe. Jest to 99% ogółu ewidencji na kasie fiskalnej, ponieważ 1 % zajmuje ewidencjonowanie poprzez kasę fiskalną sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo utrudniające, ponieważ Wnioskodawca ma kilkaset zamówień dziennie, które musi ewidencjonować w dwojaki sposób.

Wnioskodawca prowadzi działalność od 24.05.2007 r. W maju 2007 obroty dla osób fizycznych nieprowadzących działalności przekroczyły 20.000 zł, kasa zainstalowana w dniu 24-05-2007 r.

Za świadczone usługi sprzedaży wysyłkowej zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, kuriera, payu. Wnioskodawca wskazał, iż z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż świadczonych usług jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy.

Wnioskodawca nie dokonuje jakiejkolwiek dostawy towarów i nie świadczy jakiekolwiek usługi wymienionej w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy realizowanej sprzedaży wysyłkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) z § 2 ust. 1 rozporządzenia MF z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika, iż czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia są zwolnione z rejestrowania za pomocą kasy. W przypadku przedsiębiorstwa Zainteresowanego, które zajmuje się stacjonarnym handlem w sklepie (w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna i rejestrowana za pomocą kasy) oraz sprzedażą wysyłkową zwolnienie z kas odnosi się wyłącznie do handlu wysyłkowego (poz. 36 cz. II załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia). Klienci Wnioskodawcy z systemu wysyłkowego płacą za dostawę przelewem a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na jaką rzecz została dokonana, innymi słowy identyfikacja dostaw i płatności jest możliwa w oparciu o dane określone w treści przelewów. Kasa, jaką posiada Zainteresowany winna rejestrować wyłącznie sprzedaż detaliczną realizowaną w sklepie stacjonarnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w systemie wysyłkowym, w przypadku, gdy zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, payu uznaje się za prawidłowe,
  • w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w systemie wysyłkowym, w przypadku, gdy zapłata w całości następuje za pośrednictwem kuriera uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().

Od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • Spółka nie dokonuje dostaw towarów usług określonych w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie w całości odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w tym momencie sprzedaż wysyłkowa ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej oraz poprzez firmowe konto bankowe. Jest to 99% ogółu ewidencji na kasie fiskalnej, ponieważ 1 % zajmuje ewidencjonowanie poprzez kasę fiskalną sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Za świadczone usługi sprzedaży wysyłkowej zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, kuriera, payu. Wnioskodawca wskazał, iż z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż świadczonych usług jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy i na jaką rzecz została dokonana. Wnioskodawca nie dokonuje jakiejkolwiek dostawy towarów lub świadczy jakiekolwiek usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku stwierdzić należy, że sprzedaż w systemie wysyłkowym nie została wymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, jako podlegająca bezwzględnej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto, we wniosku wskazano, iż z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na jaką rzecz została dokonana.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku, gdy zapłata w całości będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku, payu, będzie spełniał przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do dokumentacji sprzedaży wysyłkowej, w sytuacji, gdy zapłata w całości będzie następowała za pośrednictwem kuriera, a w opisie sprawy nie wskazano, iż kurier będzie przekazywał środki pieniężne na rachunek bankowy Wnioskodawcy, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało zwolnienie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w połączeniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca będzie obowiązany dokonywać ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W świetle powyższego, stanowisko Zainteresowanego w tym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo nadmienia się, iż w związku z okolicznością, że Wnioskodawca w dniu 24 kwietnia 2013 r. wniósł opłatę w wysokości 50 zł, natomiast należna opłata za 1 zdarzenie przyszłe wynosi 40 zł, to kwota 10 zł na podstawie art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, będzie zwrócona na adres wskazany w części B.3 wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 230 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi