Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013r. (data wpływu 2 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją operacji pn. ... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją operacji pn. ....
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Operacja pn.: ....
Operacja będzie polegała na wykonaniu prac konserwatorsko-restauratorskich polegających na techniczno-zachowawczej i estetyczno-plastycznej konserwacji polichromii kruchty w Kościele ...., w ramach zadania pn.: ..., wpisanym do rejestru zabytków dnia 26 czerwca 1985r., według technologii zawartej w opracowaniu autorstwa Konserwatora Dzieł Sztuki Artystę Plastyka zaakceptowanej Decyzją - Pozwolenie konserwatorskie z dnia 25 listopada 2010r., jak również w oparciu o ustalenia komisji konserwatorskiej. Kruchta, przez którą prowadzi główne wejście do kościoła, została zamknięta w obrębie murów Kościoła, pod chórem. Przestrzeń podchórza została wtórnie podzielona na trzy części, z których środkowa pełni rolę przedsionka. Posiada ona dekorację malarską, która pochodzi z kilku okresów historycznych. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że polichromia kruchty z okresu klasycystycznego, oraz polichromia autorstwa ... znajdują się w złym stanie zachowania. Podłoże wapienno-piaskowe straciło swoją spoistość, w wielu miejscach jest odspojone i osypuje się. Warstwy malarskie mają osłabione spoiwo. Zanim zostały poddane przemalowaniu musiały być silnie zabrudzone. Obecnie są zasłonięte lub zniekształcone przez przemalowania. Konieczne będzie przeprowadzenie pełnej konserwacji technicznej i estetycznej dekoracji malarskiej kruchty.
Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez konserwację i restaurację polichromii kruchty w zabytkowym Kościele.
Planowany termin realizacji: 8 kwiecień 2013r. do 30 wrzesień 2013r.
Kwota projektu: 60.092,88 zł brutto.
Źródła finansowania:
Projekt współfinansowany będzie ze środków własnych Parafii oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r.. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją wyżej opisanej operacji.
Operacja nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej dla Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania tej operacji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Wnioskodawca będzie nadal właścicielem zabytkowego Kościoła, którego częścią wystroju wnętrza jest polichromia kruchty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją wyżej opisanej operacji...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją wyżej opisanej operacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował operację pn.: ... Operacja nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej dla Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania tej operacji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 (tj. zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3) jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.
Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest podatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją wyżej opisanej operacji, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 407 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach