Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczo... - Interpretacja - IPPP3/443-677/13-2/LK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2013, sygn. IPPP3/443-677/13-2/LK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2013 r. (data wpływu 25.07.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. Remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.07.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. Remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Celem operacji jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej u. Operacja polegać będzie na naprawie poszycia stropowego oraz wymianie drzwi i odnowieniu ścian. Poprzedni remont był wykonany ponad 40 lat temu. Strop zaczyna już pękać. Nie ma również ocieplenia stropu co powoduje duże straty cieplne i wysokie koszty ogrzewania pomieszczenia. Drzwi również są już starego typu i ciepło podczas ogrzewania wydostaje się na zewnątrz pomieszczenia. Odmalowanie ścian spowoduje lepszy komfort psychiczny podczas pobytu w pomieszczeniu świetlicy.

Świetlica rekreacyjna Ochotniczej Straży Pożarnej służyła do tej pory i służyć będzie nadal społeczności strażackiej jako miejsce spotkań strażaków wraz z rodzinami. Również jako miejsce szkoleń strażackich, medycznych itp. Ze świetlicy bezpłatnie korzystają i będą korzystać również zaprzyjaźnione z OSP różne organizacje, jak np. Klub Honorowych Dawców Krwi; Związek Emerytów i Rencistów; Klub AA; Polski Związek Wędkarski. Rezultatem wykonanej operacji będzie:

  1. zmodernizowanie świetlicy rekreacyjnej,
  2. zwiększenie komfortu spotkań Wnioskodawcy i powyższych organizacji.

Operacja zgodna jest z celem ogólnym drugim LSR w sprawie budowy i modernizacji infrastruktury społeczno - kulturalnej. Operacja przyczyni się do wsparcia oferty społecznej i kulturalnej, co zgodne jest z celem ogólnym 3 LSR.

Całość operacji stanowi kwotę 32 606,61 zł brutto.

Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Ochotniczej Straży Pożarnej w formie refundacji kosztów po akceptacji. Rozliczenie przez Urząd Marszałkowski w wysokości 76,67% całej operacji tj. 25 000,00 zł. pozostałe środki w wysokości 7 606,61 zł., stanowi wkład własny Straży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej realizującej przedsięwzięcie pn. Remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy: Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym przedsięwzięcia pn. ,,Remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów na podstawie par. 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje operację, której celem jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez remont świetlicy rekreacyjnej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Operacja polegać będzie na naprawie poszycia stropowego oraz wymianie drzwi i odnowieniu ścian. Poprzedni remont był wykonany ponad 40 lat temu. Świetlica rekreacyjna Ochotniczej Straży Pożarnej służyła do tej pory i służyć będzie nadal społeczności strażackiej jako miejsce spotkań strażaków wraz z rodzinami. Również jako miejsce szkoleń strażackich, medycznych itp. Ze świetlicy bezpłatnie korzystają i będą korzystać również zaprzyjaźnione z OSP różne organizacje, jak np. Klub Honorowych Dawców Krwi; Związek Emerytów i Rencistów; Klub AA; Polski Związek Wędkarski. Rezultatem wykonanej operacji będzie: zmodernizowanie świetlicy rekreacyjnej, zwiększenie komfortu spotkań Wnioskodawcy i powyższych organizacji.

Operacja zgodna jest z celem ogólnym drugim LSR (Lokalnej Strategii Rozwoju) w sprawie budowy i modernizacji infrastruktury społeczno - kulturalnej. Operacja przyczyni się do wsparcia oferty społecznej i kulturalnej, co zgodne jest z celem ogólnym 3 LSR. Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystane do wykonania opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów. Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Ochotniczej Straży Pożarnej w formie refundacji kosztów po akceptacji. rozliczenie przez Urząd Marszałkowski w wysokości 76,67% całej operacji pozostałe środki stanowi wkład własny Straży.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W tym miejscu zauważyć należy, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 257 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie