Temat interpretacji
Czy pomimo, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje mu odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zwanych dalej przepisami PROW, rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005), mając na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności: opracowanie oraz realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów PROW dla obszaru gmin A, B, C, D, podejmowanie inicjatywy i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji LSR, upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywnością ludności na obszarach wiejskich położonych w obszarze działania LGD, propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym programów pomocowych, promocja obszarów wiejskich położonych w obszarze działania LGD, realizacje i wspieranie działań na rzecz realizacji PROW dla obszaru gmin, rozwój edukacji na obszarach wiejskich.
Stowarzyszenie LGD nie jest podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. LGD otrzymuje składki członkowskie na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Stowarzyszenie LGD otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych.
Interpretacja indywidualna, o którą LGD występuje dotyczy realizacji projektu w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2007 2013) i jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność.
Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy adresowane jest dla wszystkich LGD, wybranych do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach PROW (2007 2013).
Stowarzyszenie LGD podjęła się realizacji projektu współpracy o zasięgu międzyregionalnym, pt. , polegającego na wytyczeniu i oznakowaniu szlaku rowerowego, łączącego teren działania Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania oraz sąsiadującej z nią LGD . Obszar realizacji stanowi obszar partnerskich LGD obejmujący 5 gmin: A, B, C, D i E. Długość całego szlaku stanowi ok. 100 km. Odcinki w poszczególnych gminach wynoszą odpowiednio po ok. 20 km. Grupa docelowa, tj. odbiorcy projektu to społeczność lokalna ale i turyści spoza terenu działania obu LGD.
W ramach projektu każda z LGD poniesie koszty realizacji projektu w granicach administracyjnych swoich gmin. Koszty obejmować będą: 1) projekt przebiegu tras, oraz oznakowanie szlaku w terenie przy pomocy znaków malowanych od szablonów; 2) dostarczenie tablic opisowo-poglądowych; 3) montaż tablic opisowo-poglądowych; 4) przygotowanie i druk map turystycznych, które rozdawane będą turystom w czasie organizowanych przez LGD imprez rekreacyjnych.
Zakup towarów i usług dokonanych przez LGD w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wizerunek obszaru przyjaznego dla ruchu rowerowego może wpłynąć na rozwój turystyki aktywnej i wzrost dostępnych form promocji zdrowego trybu życia. Zamiarem LGD jest, aby szlak rowerowy łączący te dwa bardzo atrakcyjne, zarówno pod względem przewodniczym jak i kulturowym obszary wpłynął na podniesienie ich atrakcyjności turystycznej, co z kolei przyczynić się może do osiągnięcia jednego z celów szczegółowych działalności LGD tj. zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Rolą LGD podczas wdrażania Osi 4 Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje społeczne, publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych regionu dla rozwoju obszaru LGD.
Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju realizacji projektów, które przyczynią się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności oraz powstawanie nowych miejsc pracy.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu Leader na lata 2007 2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy pomimo, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje mu odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy...
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu LEADER na lata 2007 2013. Leader to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami. Członkami Stowarzyszenia są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego. Podejmowana przez LGD działalność nie jest działalnością gospodarczą. W trakcie realizacji projektu LGD ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.
Zgodnie z § 4 Statutu Stowarzyszenia LGD i z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z tym zastrzeżeniem, że dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można obniżyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż LGD nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu operacji 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.
W związku z powyższym Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Wnioskodawca podjął się realizacji projektu współpracy o zasięgu międzyregionalnym, pt. , polegającego na wytyczeniu i oznakowaniu szlaku rowerowego, łączącego teren działania Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania oraz sąsiadującej z nią LGD . Obszar realizacji stanowi obszar partnerskich LGD obejmujący 5 gmin. W ramach projektu każda z LGD poniesie koszty realizacji projektu w granicach administracyjnych swoich gmin. Koszty obejmować będą: 1) projekt przebiegu tras, oraz oznakowanie szlaku w terenie przy pomocy znaków malowanych od szablonów; 2) dostarczenie tablic opisowo-poglądowych; 3) montaż tablic opisowo-poglądowych; 4) przygotowanie i druk map turystycznych, które rozdawane będą turystom w czasie organizowanych przez LGD imprez rekreacyjnych. Zakup towarów i usług dokonanych przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wizerunek obszaru przyjaznego dla ruchu rowerowego może wpłynąć na rozwój turystyki aktywnej i wzrost dostępnych form promocji zdrowego trybu życia. Zamiarem LGD jest, aby szlak rowerowy łączący te dwa bardzo atrakcyjne, zarówno pod względem przewodniczym jak i kulturowym obszary wpłynął na podniesienie ich atrakcyjności turystycznej, co z kolei przyczynić się może do osiągnięcia jednego z celów szczegółowych działalności LGD tj. zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą jak wskazał Wnioskodawca - związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, ponieważ towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tj. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 252 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi