możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu organizacji uroczystości 100-lecia ochotniczej straży pożarnej - Interpretacja - IBPP3/443-879/13/KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.09.2013, sygn. IBPP3/443-879/13/KP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu organizacji uroczystości 100-lecia ochotniczej straży pożarnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 28 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ...

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 28 sierpnia 2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie znak: IBPP3/443-879/13/KP z dnia 20 sierpnia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się działalnością mającą na celu zapobieganie pożarom, współdziała w tym zakresie z innymi instytucjami i stowarzyszeniami. Do zadań OSP należy również branie udziału w akcjach ratowniczych, zagrożeń ekologicznych oraz innych klęsk i zdarzeń. Ponadto zajmuje się informowaniem ludności o zagrożeniach, działalnością kulturalno-oświatowa, pracą społeczno-wychowawczą. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych oraz małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych, osoby prawne (z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Dz. U. Nr 20 poz. 104.)

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach PROW 2007-2013 oś. 4 Leader- Małe Projekty. Projekt pod tytułem ...

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013.

W wyniku realizowanego projektu Wnioskodawca nie osiąga jakichkolwiek przychodów. Przychody Wnioskodawcy to składki członkowskie niepodlegające opodatkowaniu. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efektem końcowym projektu było zorganizowanie uroczystości obchodów 100-lecia istnienia Wnioskodawcy. Podczas których wszyscy mieszkańcy obszaru mogli zapoznać się z historią i działalnością Wnioskodawcy.

Wydatki poniesione na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami do umów cywilno-prawnych: zakup sztandaru, mundurów galowych, gabloty na sztandar, catering podczas uroczystości, scena, nagłośnienie, zespół muzyczny, zaplecze sanitarne, medale pamiątkowe.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jest zwolniony ze składania deklaracji VAT-7 w oparciu o ustawę VAT art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwy jest zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś. 4 Leader...

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa, Wnioskodawca nie ma możliwości wnioskowania o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Natomiast zwrot podatku na rachunek bankowy może nastąpić jedynie w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pn. ., w ramach którego ponoszone są wydatki na nabycie towarów i usług, udokumentowane fakturami VAT.

Realizacja projektu, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione ustawowe przesłanki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a tym samym do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy faktycznie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach