Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnej strate... - Interpretacja - ILPP4/443-281/13-2/BA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2013, sygn. ILPP4/443-281/13-2/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zgodnie ze statutem zrzeszeniem o celach niezarobkowych społecznych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju lokalnego regionu ze szczególnym naciskiem na umożliwienie szerokiego dostępu do edukacji poprzez organizowanie nieodpłatnych kursów, szkoleń, seminariów. Zainteresowany ubiega się w naborze na realizację Małego Projektu w LGD o możliwość przeprowadzenia projektu: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci 5 i 6-letnich z terenu gminy. Celem projektu jest podniesienie jakości życia społeczności oraz wyrównywanie szans edukacyjnych na terenie gminy poprzez nieodpłatne nauczanie języka niemieckiego dzieci 5 i 6-letnich w grupach przedszkolnych w ostatnim roku nauki przedszkolnej. Upowszechnienie nauki języka niemieckiego w edukacji przedszkolnej, a co za tym idzie wyrównanie szans edukacyjnych dzieci szczególnie z obszarów wiejskich doprowadzi do przełamania barier kulturowych poprzez przekonanie rodziców o znaczeniu wczesnej nauki języka niemieckiego jako języka najbliższego sąsiada dla dalszego rozwoju. Podjęte działania zapewnią dziecku w przyszłości lepszy start na rynku pracy mogą doprowadzić do nawiązania kontaktu z mieszkańcami miasta których rodziny zostały po II wojnie wypędzone, a oni chętnie i często odwiedzają. Istnieje możliwość powstania więzi i nawiązania współpracy nie na szczeblu politycznym a międzyludzkim, co doprowadzi do uatrakcyjnienia gminy jako celu turystycznego. Przy wniosku o płatność Wnioskodawca ma obowiązek załączać indywidualną interpretację. W ramach projektu Zainteresowany poniesie koszty związane z zatrudnieniem lektorów do nauczania języka niemieckiego, zakupem materiałów edukacyjnych i biurowych oraz laptopa, dzięki któremu będzie możliwe przeprowadzenie zajęć. Zakupione towary i usługi w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu, a w tym z koniecznością zapewnienia sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brak rejestracji jako podatnika podatku VAT nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przyznana pomoc finansowa będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Beneficjent, tj. Zainteresowany nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem będzie świadczył usługi nieodpłatne w ramach realizacji Małego Projektu grupy LGD.

Pomoc w ramach tego działania skierowana jest do Wnioskodawcy w celu zapewnienia sprawności i efektywności jego pracy. Nadrzędnym celem ww. działania jest budowanie kapitału społecznego. Rezultat ten można osiągnąć poprzez zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszarów wiejskich. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Zainteresowany nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zgodnie ze statutem jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych społecznych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju lokalnego regionu ze szczególnym naciskiem na umożliwienie szerokiego dostępu do edukacji poprzez organizowanie nieodpłatnych kursów, szkoleń, seminariów. Zainteresowany ubiega się w naborze na realizację Małego Projektu w LGD o możliwość przeprowadzenia projektu: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci 5 i 6-letnich z terenu gminy . Celem projektu jest podniesienie jakości życia społeczności oraz wyrównywanie szans edukacyjnych na terenie gminy poprzez nieodpłatne nauczanie języka niemieckiego dzieci 5 i 6-letnich w grupach przedszkolnych w ostatnim roku nauki przedszkolnej. W ramach projektu Wnioskodawca poniesie koszty związane z zatrudnieniem lektorów do nauczania języka niemieckiego, zakupem materiałów edukacyjnych i biurowych oraz laptopa, dzięki któremu będzie możliwe przeprowadzenie zajęć. Zakupione towary i usługi w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu, a w tym z koniecznością zapewnienia sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia projektu. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brak rejestracji jako podatnika podatku VAT Wnioskodawca nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W niniejszej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis sprawy należy zatem stwierdzić, że Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi, będącego przedmiotem pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu