Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie usług, za które zapłata następuje na rachunek... - Interpretacja - ITPP1/443-569/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2013, sygn. ITPP1/443-569/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie usług, za które zapłata następuje na rachunek bankowy podatnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła jest samorządową jednostką budżetową, działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Świadczy różnego rodzaju usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, m.in. sprzedaż biletów i karnetów na pływalnię, sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników, naukę pływania, języków obcych i inne zajęcia pozalekcyjne. Zapłata za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokonywana jest gotówką i rejestrowana na kasie fiskalnej Szkoła prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia 1 maja 2011 r. Szkoła planuje umożliwić osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej dokonywanie płatności za usługi również za pośrednictwem banku. W związku z powyższym, ta część usług, za którą zapłata nastąpi gotówką, nadal byłaby rejestrowana za pośrednictwem kasy fiskalnej. Pozostała część sprzedaży usług, za którą zapłata nastąpi za pośrednictwem banku, korzystałaby ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej. Ponadto, zapłata za wykonaną usługę dokonana za pośrednictwem banku, będzie dokonywana w całości za jego pośrednictwem, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie usługi będzie dotyczyć.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ta część sprzedaży usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, za którą zapłata nastąpi za pośrednictwem banku, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej, natomiast reszta sprzedaży, za którą zapłata nastąpi gotówką będzie nadal ewidencjonowana na kasie fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ta część sprzedaży usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, za którą zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem banku oraz z ewidencji i dowodu zapłaty będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Natomiast pozostała część sprzedaży usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, za którą zapłata nastąpi gotówką będzie nadal ewidencjonowana na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Na podstawie art. 111 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do przepisu § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy

oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że od dnia 1 maja 2011 r. Szkoła prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Świadczy różnego rodzaju usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, m.in. sprzedaż biletów i karnetów na pływalnię, sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników, naukę pływania, języków obcych i inne zajęcia pozalekcyjne. Szkoła planuje umożliwić osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej dokonywanie płatności za usługi również za pośrednictwem banku. Zapłata za wykonaną usługę dokonana za pośrednictwem banku, będzie dokonywana w całości za jego pośrednictwem, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie usługi będzie dotyczyć.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro jak wynika ze złożonego wniosku Szkoła spełni warunki określone w § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, tj. zapłata z tytułu sprzedaży usług będzie dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy, to do dnia 31 grudnia 2014 r. w zakresie wykonywania tych czynności Szkoła może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w daniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy