Brak możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynnośc... - Interpretacja - ITPP1/443-586/13/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2013, sygn. ITPP1/443-586/13/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Z. wniosek o dofinansowanie, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, z wyłączeniem realizacji operacji, polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, program operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 projektu pn. . Gmina złożyła wniosek za pośrednictwem Stowarzyszenia X (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r. (Dz. U. Nr 177, poz. 1371) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013. Wniosek został zaakceptowany i została przyznana pomoc. Do wniosku o dofinansowanie zostało dołączone oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, gdyż realizując powyższe zadanie Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Głównym celem projektu jest ochrona środowiska na obszarach zależnych od rybactwa w miejscowości C. w Gminie S., poprzez rekultywację i renaturyzację zbiornika wodnego. Zamierzona inwestycja ma na celu przywrócenie wartości użytkowych i przyrodniczych na terenie przedmiotowego uprzednio zdegradowanego zbiornika wodnego. Realizacja przedmiotowej inwestycji argumentowana jest zaistniałym silnym procesem eutrofizacji, czego skutkiem obecnie jest znaczne wypłycenie zbiornika oraz pokrycie go w 65% przez trzcinowisko. Wieloletnie funkcjonowanie zbiornika bez bieżącej konserwacji sprawiło, iż zbiornik uległ zamuleniu oraz niemalże całkowitemu porośnięciu trzciną. W takiej formie oprócz złego stanu technicznego ulegają również pogorszeniu warunki środowiskowe, a tym samym ograniczona jest możliwość bytowania niektórych gatunków flory i fauny, a w szczególności ryb, cennych dla biotopów wodnych. Realizacja przedsięwzięcia ma zapewnić utrzymanie atrakcyjności środowiska dla zaspokojenia aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia z zachowaniem możliwości zaspokajania tych samych aspiracji przez pokolenia przyszłe. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu teren nadal stanowić będzie majątek Gminy i Gmina będzie jego dysponentem. Projekt będzie służył ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa i ochronie życia ludzi, poprawie atrakcyjności i dostępności do terenów rekreacyjnych jako zadanie własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina po zakończeniu przedmiotowego zadania nie będzie czerpała dochodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu najmu czy wydzierżawienia powstałego majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. dofinansowanego w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013...

Zdaniem Gminy, realizując powyższą inwestycję, nie posiada ona statusu podatnika podatku od towarów i usług. Realizacja projektu pn. jest zadaniem statutowym Gminy. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostanie spełniony warunek, że odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W tym przypadku, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

W świetle powyższego Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy