opodatkowanie odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystanie ze zwolnienia oraz opodatkowanie usług udostępniania powierzchni reklamowej i inform... - Interpretacja - IPTPP2/443-716/13-2/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2013, sygn. IPTPP2/443-716/13-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

opodatkowanie odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystanie ze zwolnienia oraz opodatkowanie usług udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystanie ze zwolnienia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystania ze zwolnienia oraz opodatkowania usług udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystania ze zwolnienia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystania ze zwolnienia,
  • opodatkowania usług udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystania ze zwolnienia,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest wydawcą odpłatnego dwutygodnika gminnego (dalej: Czasopismo), oznaczonego numerem . Przedmiotowe czasopismo można nabyć w punktach sprzedaży i kioskach znajdujących się na terenie Gminy. Z tytułu odpłatnej dystrybucji Czasopisma Gmina wystawia faktury VAT (względnie paragony), które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz dokonuje rozliczeń VAT należnego.

Zgodnie z założeniami Gminy, w Czasopiśmie umieszczane są w szczególności informacje dotyczące podejmowanych przez Gminę działań, realizowanych inwestycji, organizowanych przetargów na sprzedaż nieruchomości gminnych, a także organizowanych imprez kulturalnych i sportowych, wydarzeń gminnych, etc. Spełniają one po pierwsze cele marketingowe, zwiększając świadomość mieszkańców na temat gminnych wydarzeń. Po drugie, Gmina publikuje informacje o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji Gminy z mieszkańcami np. poprzez zamieszczanie listów otwartych burmistrza zawierających komentarz do aktualnych wydarzeń czy wskazywanie terminów spotkań z radnymi.

Ponadto, w przedmiotowym Czasopiśmie Gmina umieszcza reklamy i ogłoszenia zlecane jej przez lokalne firmy, instytucje, prywatnych przedsiębiorców oraz indywidualnych mieszkańców. Gmina odpłatnie udostępnia zainteresowanym powierzchnię reklamową i informacyjną/ ogłoszeniową w przedmiotowym Czasopiśmie. Z tytułu umieszczania reklam oraz informacji/ogłoszeń Gmina wystawia faktury VAT, które ujmuje w swych rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane w szczególności z drukiem, opracowaniem i dystrybucją przedmiotowego Czasopisma (dalej: wydatki bieżące). Wydatki te dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Dotychczas Gmina nie odliczała VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki, bowiem nie była pewna, czy w takiej sytuacji przysługuje jej prawo do odliczenia podatku. Kwestię tę Gmina zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy odpłatna dystrybucja Czasopisma przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania...
  2. Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Odpłatna dystrybucja Czasopisma przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania.
  2. Odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania.

Ad. 1-2

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054; dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jak podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, iż odpłatna dystrybucja Czasopisma oraz odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej odbywa się de facto na podstawie takich właśnie umów, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowych czynności, działa ona w roli podatnika VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, odpłatna dystrybucja Czasopisma oraz odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej stanowią na gruncie ustawy o VAT odpowiednio odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Jednocześnie, zdaniem Gminy, transakcje te nie będą również zwolnione od VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2013 r., sygn. IPTPP2/443-151/13-4/AW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził, iż Odnosząc się do kwestii opodatkowania czynności sprzedaży Biuletynu oraz udostępniania powierzchni reklamowej podkreślić należy, iż na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy mają charakter odpłatny. Zatem sprzedaż przez Gminę Biuletynu, stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy (...).

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane również w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-205/13-4/AW, w której ten sam Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę zainteresowanym powierzchni reklamowej i ogłoszeniowej P. jest czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, odpłatna dystrybucja Czasopisma oraz odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowej i ogłoszeniowej w Czasopiśmie stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, jest wydawcą odpłatnego dwutygodnika gminnego - Czasopisma. Przedmiotowe czasopismo można nabyć w punktach sprzedaży i kioskach znajdujących się na terenie Gminy. Z tytułu odpłatnej dystrybucji Czasopisma Gmina wystawia faktury (względnie paragony), które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz dokonuje rozliczeń VAT należnego. Zgodnie z założeniami Gminy, w Czasopiśmie umieszczane są w szczególności informacje dotyczące podejmowanych przez Gminę działań, realizowanych inwestycji, organizowanych przetargów na sprzedaż nieruchomości gminnych, a także organizowanych imprez kulturalnych i sportowych, wydarzeń gminnych, etc. Gmina publikuje też informacje o charakterze public relations poprzez zamieszczanie listów otwartych burmistrza zawierających komentarz do aktualnych wydarzeń czy wskazywanie terminów spotkań z radnymi. Ponadto, w przedmiotowym Czasopiśmie Gmina umieszcza reklamy i ogłoszenia zlecane jej przez lokalne firmy, instytucje, prywatnych przedsiębiorców oraz indywidualnych mieszkańców. Gmina odpłatnie udostępnia zainteresowanym powierzchnię reklamową i informacyjną/ogłoszeniową w przedmiotowym Czasopiśmie. Z tytułu umieszczania reklam oraz informacji/ogłoszeń Gmina wystawia faktury, które ujmuje w swych rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedmiotowych czynności związanych z odpłatną dystrybucją Czasopisma i udostępnianiem powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie Gmina występuje/wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania ww. czynności odpłatnej dystrybucji Czasopisma oraz odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie podkreślić należy, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy mają charakter odpłatny.

Zatem odpłatna dystrybucja Czasopisma przez Gminę, stanowi/będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, natomiast czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie, stanowią/będą stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czynności te odpowiednio jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają/będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla czynności odpłatnej dystrybucji Czasopisma oraz odpłatnego udostępniania przez Gminę powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej, w związku z czym czynności te podlegają opodatkowaniu i nie korzystają ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż odpłatna dystrybucja przez Gminę Czasopisma oraz odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie stanowią/będą stanowić czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występuje/będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym powyższe czynności w świetle ustawy o VAT traktowane są/będą odpowiednio jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystania ze zwolnienia oraz opodatkowania usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystania ze zwolnienia. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-716/13-3/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 216 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi