Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 września 2013 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest państwową szkołą wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklarację VAT-7, posiada również rejestrację jako podatnik VAT-UE. W dniu 21 maja 2013 r. została podpisana umowa na dofinansowanie projektu rozwojowego między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Instytucja Pośrednicząca) a Wnioskodawcą (Beneficjent) a firmą X (Konsorcjant Biznesowy).
Projekt jest finansowany w 15% z dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (wkład środków europejskich). Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe.
Projekt zakłada realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych przez konsorcjum Wnioskodawcy oraz firmy X. W wyniku realizacji Projektu zostanie opracowany innowacyjny preparat do zwalczania pasożytów pszczół, pozwalający ograniczyć straty związane z wymieraniem rodzin pszczelich zaatakowanych przez warrozę, jedną z najgroźniejszych i wysoce zaraźliwych chorób pszczoły miodnej. Efektem Projektu ma być wdrożenie do praktyki pszczelarskiej nowego, innowacyjnego preparatu zwalczającego pasożyty pszczół we własnej działalności gospodarczej Konsorcjanta Biznesowego, czyli firmy X. Wnioskodawca zachowa prawo do publikowania wyników Projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez Niego badań przemysłowych lub prac rozwojowych, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy.
Środki finansowe przekazywane Wnioskodawcy na realizację Projektu w ramach konsorcjum stanowią w całości pomoc publiczną dla Konsorcjanta Biznesowego z uwagi na fakt, iż prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych, uzyskanych przez Beneficjenta, czyli Wnioskodawcę w trakcie realizacji Projektu, są przekazywane w całości Konsorcjantowi Biznesowemu, a udział Wnioskodawcy w realizacji Projektu ma charakter niezależnej działalności badawczo-rozwojowej, mającej na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowalnych faktów.
Zgłoszeń mających na celu ochronę prawną wyników Projektu (np. patent, wzór użytkowy lub przemysłowy) może dokonać jedynie Konsorcjant Biznesowy. Za skuteczne wdrożenie wyników Projektu uważa się wprowadzenie wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych realizowanych w ramach Projektu do własnej działalności gospodarczej Konsorcjanta Biznesowego, rozumiane jako rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług lub udzielenie licencji na wykorzystanie wyników Projektu w działalności gospodarczej.
W piśmie z dnia 15 listopada 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w części H ORD-IN napisano, iż realizacja ww. Projektu będzie w całości związana ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług zwolnionych od podatku VAT, w związku z powyższym zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego Projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wskazanego Projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że prawa majątkowe przekazane Konsorcjantowi do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będą miały charakter nieodpłatny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego Projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie występują przesłanki określone przepisami art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług skutkujące odliczeniem podatku w związku z realizacją wyżej wymienionego Projektu rozwojowego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizacja ww. Projektu będzie w całości związana ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług zwolnionych od podatku VAT. Projekt ma charakter badawczy, jednakże jego efekty powiększą dorobek nauki. Uczelnia nie planuje wykorzystywania efektów badań poprzez odpłatne udostępnianie danych pozyskanych w ich wyniku podmiotom trzecim, ponieważ prawa majątkowe pochodzące z uzyskanych wyników zostaną w całości przeniesione na Konsorcjanta Biznesowego, natomiast Uczelnia zachowa prawo do publikowania wyników.
W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Uczelnię w ramach realizacji przedmiotowego Projektu będą służyć działalności zwolnionej z podatku VAT, nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową szkołą wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklarację VAT-7, posiada również rejestrację jako podatnik VAT-UE. W dniu 21 maja 2013 r. została podpisana umowa na dofinansowanie projektu rozwojowego między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Instytucja Pośrednicząca) a Wnioskodawcą (Beneficjent) a firmą X (Konsorcjant Biznesowy). Projekt jest finansowany w 15% z dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (wkład środków europejskich). Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe.
Wnioskodawca zachowa prawo do publikowania wyników Projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez Niego badań przemysłowych lub prac rozwojowych, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy. Środki finansowe przekazywane Wnioskodawcy na realizację Projektu w ramach konsorcjum stanowią w całości pomoc publiczną dla Konsorcjanta Biznesowego z uwagi na fakt, iż prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych, uzyskanych przez Beneficjenta, czyli Wnioskodawcę w trakcie realizacji Projektu, są przekazywane w całości Konsorcjantowi Biznesowemu, a udział Wnioskodawcy w realizacji Projektu ma charakter niezależnej działalności badawczo-rozwojowej, mającej na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowalnych faktów.
Zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego Projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wskazanego Projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Prawa majątkowe przekazane Konsorcjantowi do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będą miały charakter nieodpłatny.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego Projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego Projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia/nie będzie spełniał tego warunku, zatem nie ma/nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie fatycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 352 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi