Temat interpretacji
Czy zwolnienie Wnioskodawcy z podatku od towarów i usług należy uznać za zasadne?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 16 maja 2013 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W związku ze staraniem się przez Muzeum () o dofinansowanie dwóch projektów z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Małe Projekty, tytuły wniosków: Zakup i wdrożenie () oraz Modernizacja stałej ekspozycji muzealnej broni oraz poprawa dostępności muzeum dla osób starszych i niepełnosprawnych. W ww. wnioskach ujęto podatek VAT jako wydatek kwalifikowany. W związku z powyższym do ww. wniosków Muzeum S.. musi dołączyć indywidualną interpretację podatkową dotyczącą zwolnienia Muzeum S.. z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
W 2012 r. obrót Muzeum S. liczony razem z dotacją podmiotową od organizatora (Gminy ) wynosił: 303.378,38 zł (słownie złotych: trzysta trzy tysiące trzysta siedemdziesiąt osiem zł i trzydzieści osiem groszy), a w tym samym roku obrót Muzeum S. liczony bez dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy ) wynosi 38.378,38 zł (słownie złotych: trzydzieści osiem tysięcy trzysta siedemdziesiąt osiem zł i trzydzieści osiem groszy). Do obrotu liczonego bez dotacji podmiotowej dodano refundację otrzymaną w 2012 r. z () Urzędu Marszałkowskiego do programów zrealizowanych w roku poprzednim. Bez uwzględnienia tej refundacji obrót Muzeum w 2012 r. liczony bez dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy ) ww. refundacji wynosił: 11.112,12 zł (słownie złotych: jedenaście tysięcy sto dwanaście złotych i dwanaście groszy).
Muzeum S. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.).
W związku z tym, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, a wysokość dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy ) dla Muzeum nie ma wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług przez Muzeum oraz obrót Muzeum za 2012 r. liczony bez dotacji organizatora nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Muzeum nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), należy uznać, że Muzeum jest zwolnione od podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż refundacja z () Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu otrzymana w roku 2012 przez Muzeum wyniosła 27.266,26 zł (słownie złotych: dwadzieścia siedem tysięcy dwieście sześćdziesiąt sześć 26/100) i nie miała wpływu na wysokość cen towarów i usług świadczonych przez Muzeum.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zwolnienie Wnioskodawcy z podatku od towarów i usług należy uznać za zasadne...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.) jest zwolniony od podatku od towarów i usług ze względu na fakt, że wartość sprzedaży opodatkowanej Muzeum S. w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła limitu określonego w art. 113 ust. 1 ww. ustawy. Ponadto Muzeum S. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie, obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja nie dająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z powyższego wynika zatem, że do kwoty limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, które korzystały ze zwolnienia przedmiotowego.
Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:
- sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
- przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.
Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
- dokonujących dostaw:
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
- nowych środków transportu,
- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
- świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z opisu sprawy wynika, iż w związku ze staraniem się przez Muzeum () o dofinansowanie dwóch projektów z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Małe Projekty, tytuły wniosków: Zakup i wdrożenie () oraz Modernizacja stałej ekspozycji muzealnej broni oraz poprawa dostępności muzeum dla osób starszych i niepełnosprawnych, w ww. wnioskach ujęto podatek VAT jako wydatek kwalifikowany. W związku z powyższym do ww. wniosków Muzeum S. musi dołączyć indywidualną interpretację podatkową dotyczącą zwolnienia Muzeum S. z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług.
W 2012 r. obrót Muzeum liczony razem z dotacją podmiotową od organizatora (Gminy) wynosił: 303.378,38 zł, w tym samym roku obrót Muzeum liczony bez dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy) wynosi 38.378,38 zł. Do obrotu liczonego bez dotacji podmiotowej dodano refundację otrzymaną w 2012 r. z () Urzędu Marszałkowskiego do programów zrealizowanych w roku poprzednim. Bez uwzględnienia tej refundacji obrót Muzeum w 2012 r. liczony bez dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy ) ww. refundacji wynosił: 11.112,12 zł. Wysokość dotacji podmiotowej od organizatora (Gminy ) dla Muzeum nie ma wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług przez Muzeum. Refundacja z () Urzędu Marszałkowskiego w () otrzymana w roku 2012 wyniosła 27.266,26 zł i nie miała wpływu na wysokość cen towarów i usług świadczonych przez Muzeum.
Tym samym, obrót Muzeum za 2012 r. liczony bez dotacji organizatora nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Muzeum nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ww. ustawy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje od organizatora (Gminy) oraz refundacja od () Urzędu Marszałkowskiego nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu i w związku z tym wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy w roku 2012 nie przekroczyła kwoty 150.000 zł. W konsekwencji Muzeum może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu